Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
2019_FORD_KUGA_STATIC_1.jpg

Ford Kuga

1 / 4
2019_FORD_KUGA_STATIC_1.jpg
2019_FORD_KUGA_REAR.jpg
2019_FORD_KUGA_COCKPIT.jpg
2019_FORD_KUGA_PROFILE.jpg

Sterke punten

Een van de meer dynamische wagens uit zijn klasse Ook als fiscaal interessante plug-in hybride Ruim binnenin

Zwakke punten

Interieur niet zo hoogwaardig als rivalen PHEV heeft kleinere koffer PHEV laadt maximaal aan 3,7 kW

Ford Kuga Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Kuga, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 24.980,-*
Tweedehands vanaf:€ 4.500,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.2 - 12.7s
Maximumsnelheid:120 - 210 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):26 - 244 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.2 - 10.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4443 x 1842 x 1666 mm
Portieren:5
Kofferruimte:435 - 1653 liter
Aanhangergewicht:256 - 636 kg

De fiscaal interessante Ford

De derde generatie Ford Kuga werd in 2019 gepresenteerd en is gebaseerd op het platform van de Focus, waardoor hij groter én lichter is dan zijn voorganger, wat zowel de binnenruimte als de rijdynamiek ten goede komt. Nieuw voor deze generatie is de keuze tussen twee hybrides: een zelfladende FHEV én een plug-in hybride PHEV.

Interesse in een Ford Kuga

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Ford Kuga is net zoals de rest van het Ford-gamma gezegend met een bovengemiddelde rijdynamiek, deels te danken aan de Belgische testpiste in Lommel.

  • De derde generatie Kuga heeft niet enkel benzine- en dieselmotoren, hij is er ook als hybride met of zonder stekker.

  • Aan boord zit je comfortabel, met een logisch ingedeeld interieur en veel binnenruimte.

  • Het infotainmentsysteem is niet meer het nieuwste op de markt, maar is wel gemakkelijk in gebruik en is optioneel voorzien van een goed klinkend audiosysteem.

Alle belangrijke gegevens over de Ford Kuga

Motoren

Het motorengamma van de Kuga is vrij uitgebreid en bestaat uit benzine-, diesel- en hybride aandrijflijnen.

Op benzine heb je de keuze tussen twee versies van de 1.5 EcoBoost, een turbogeladen viercilinder: 120 of 150 pk, steeds met een manuele zesbak. Op diesel heb je momenteel maar één keuze: een 2.0 EcoBlue van 120 pk, die dan weer standaard wordt geleverd met een 8-trapsautomaat.

De Kuga is tevens leverbaar in twee hybride smaakjes: de zelfladende 2.5 FHEV van 190 pk, of de plug-in hybride 2.5 PHEV van 225 pk, die een elektrisch rijbereik haalt van 56 km en ook onder de belangrijke grens van 50 g CO2/km blijft om fiscaal interessant te blijven.

Afmetingen

De Ford Kuga is 4,53 meter lang, 1,84 meter breed en 1,69 meter hoog, met een wielbasis van 2,69 meter. Aan boord heb je plaats voor 5 personen, al is de achterbank niet heel breed en laat je die centrale zitplaats dus best onbenut. De koffer is gemiddeld voor zijn klasse, met een volume van 435 tot 1.534 liter, of 411 tot 1.481 liter in het geval van de PHEV.

Uitvoeringen

Het gamma van de Ford Kuga bestaat uit 4 uitvoeringen: de Titanium, ST-Line, ST-Line X en de Vignale. De Titanium is de standaardversie en krijgt 17-duims lichtmetalen velgen, een rijstrookassistent, parkeersensoren voor- en achteraan met achteruitrijcamera, een licht- en regensensor, elektrisch inklapbare zijspiegels, automatische airco in twee zones en digitale tellers.

De ST-Line heeft sportievere bumpers, een sportophanging, zwarte koetswerkdetails, 18-duims velgen, een donkere dakhemel, een sportstuur en schakelpeddels achter het stuur als je een automaat hebt. De ST-Line X voegt daar nog een elektrische kofferklep, LED-koplampen, een elektrische bestuurderszetel en een Bang & Olufsen-audiosysteem aan toe.

De Vignale is de topversie en vervangt het zwart van de ST-Line X door chroom, met ook nog een verwarmde en akoestisch gelamineerde voorruit aan toe, samen met nog enkele andere designdetails.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De goedkoopste Ford Kuga is de 1.5 EcoBoost met 120 pk in de Titanium afwerking, met een vanafprijs van 33.020 euro. De topversie Vignale kost minstens 42.920 euro, maar heeft ook direct recht op de krachtigere EcoBoost-motor met 150 pk. De Kuga PHEV is te bestellen vanaf 43.970 euro in de Titanium-uitvoering.

Tweedehands is er een redelijk aanbod van de nieuwe Ford Kuga, met prijzen vanaf 28.000 euro, al heb je nooit een hoge kilometerstand en moet je dus vooral kijken naar de opties.

In Vlaanderen betaal je 356,13 euro BIV en 211,69 euro verkeersbelasting voor de EcoBoost-benzine, 176,69 euro BIV en 517,58 euro VB voor de FHEV en 46,23 euro BIV en 304,96 euro VB voor de PHEV. De 2.0 EcoBlue diesel kost 710,35 euro om in te schrijven en 278,08 euro per jaar.

In Brussel en Wallonië wordt de grote benzinemotor van de hybride versies afgestraft door de fiscus en betaal je 1.239 euro BIV en 650,36 euro VB voor zowel de FHEV als de PHEV, terwijl de benzineversie 867 euro BIV en 248,95 euro VB vraagt. De diesel betaalt 495 euro aan BIV en 248,95 euro jaarlijks.

Design-highlights en interieur

De Ford Kuga volgt duidelijk dezelfde designtaal als de Ford Focus waarop hij is gebaseerd, met grote koplampen, een afgeronde vorm en een sportieve kont, die meestal voorzien is van dubbele uitlaatpijpen. Ondanks zijn grotere formaat ten opzichte van zijn voorganger, wist Ford het gewicht van deze derde generatie Kuga met 90 kilo te drukken.

Bekend zicht

Het interieur is typisch Ford, toch als je de Focus en dergelijke gewoon bent: een compact stuur dat goed in de hand ligt, nieuwe digitale tellers en een centraal scherm in tabletvorm met het Sync 3-infotainmentsysteem. Jammer genoeg kan je enkel kiezen voor een donkere afwerking, maar de zetels zitten goed en alles laat zich gemakkelijk bedienen met fysieke knoppen voor de meeste functies. Achterin heb je veel beenruimte, maar iets minder plek voor de schouders door de ietwat smalle achterbank.

Rijhulp en veiligheid

De Ford Kuga haalde in 2019 de volle 5 sterren bij Euro NCAP, met goede scores op elk onderdeel. Het zwakste punt was de werking van de rijhulpsystemen. De Ford Kuga kan wel worden uitgerust met een groot aantal rijhulpmiddelen, zoals een dodehoekwaarschuwing, adaptieve cruise control en een parkeerhulp, maar die zitten in het Driver Assistance Pack van 1.700 euro.

Alternatieven

Wie een alternatief zoekt voor de Ford Kuga, kan bij Volkswagen terecht voor de Tiguan. Andere opties zijn de Mazda CX-30, de Peugeot 3008, de Lynk & Co 01 PHEV, de Hyundai Tucson, de Kia Sportage, de Seat Ateca, de Toyota Corolla Cross, de Opel Grandland, en dan vergeten we er waarschijnlijk nog.

FAQ

Is de Ford Kuga PHEV fiscaal aftrekbaar?
Ja, de Ford Kuga PHEV heeft een CO2-uitstoot van 22 g/km en komt daarmee in aanmerking voor fiscaal voordeel tot 2026.
Hoe snel kan je de Ford Kuga PHEV opladen?
De Ford Kuga PHEV heeft een boordlader van maar 3,7 kW, waardoor het altijd minstens 3 uur duurt om de batterij volledig op te laden.
Hoeveel mag de Ford Kuga hybride trekken?
De Ford Kuga PHEV heeft een maximaal trekgewicht van 1.500 kg.

Beoordelingen voor Ford Kuga

99 Beoordelingen

4,0