Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-edge-front

Ford Edge

1 / 4
ford-edge-front
ford-edge-back
ford-edge-interieur
ford-edge-side

Sterke punten

Comfort Binnenruimte Krachtige dieselmotoren

Zwakke punten

Hoog gewicht Prestaties en verbruik Hoge nieuwprijs

Ford Edge Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Edge, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.4 - 10.4s
Maximumsnelheid:200 - 216 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):149 - 169 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5.8 - 6.5 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4808 x 1981 x 1686 mm
Portieren:5
Kofferruimte:602 - 800 liter
Aanhangergewicht:500 - 609 kg

Amerikaanse nieuwkomer van korte duur

De Edge is een bekende crossover in Amerika, die Ford in 2016 naar Europa bracht om zijn SUV-gamma uit te breiden en zo in te spelen op de toen nog volop bloeiende hype. Het is dus een Amerikaans model, al staat hij op hetzelfde platform van de Mondeo. De Europese veroveringstocht was echter van korte duur, want in 2019 werd het model alweer uit het gamma gehaald vanwege tegenvallende verkopen en een hoge CO2-uitstoot.

Interesse in een Ford Edge

Ford Edge tweedehands auto
Ford Edge dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Amerikaanse nieuwkomer van korte duur

De Edge is een bekende crossover in Amerika, die Ford in 2016 naar Europa bracht om zijn SUV-gamma uit te breiden en zo in te spelen op de toen nog volop bloeiende hype. Het is dus een Amerikaans model, al staat hij op hetzelfde platform van de Mondeo. De Europese veroveringstocht was echter van korte duur, want in 2019 werd het model alweer uit het gamma gehaald vanwege tegenvallende verkopen en een hoge CO2-uitstoot.

Goede redenen

  • De Ford Edge heeft een onderscheidend design, aangezien we het hier niet gewoon zijn om de Amerikaanse modellen van het merk te krijgen. Ondanks zijn Mondeo-basis ziet hij er dus anders uit dan de rest van het gamma.

  • Aan boord zit je zeer comfortabel, dankzij goede stoelen, een hoge zitpositie en het werk dat Ford in het welbehagen van de passagiers heeft gestoken. Zo had de Edge als een van de eerste wagens een actieve geluidsonderdrukking aan boord, net zoals sommige koptelefoons.

  • Ook het rijgedrag was eerder comfortabel te noemen, met een zacht maar goed gecontroleerd onderstel en krachtige dieselmotoren die op hun koppel konden rekenen om vlot in beweging te komen.

  • Door de kosten die verbonden waren aan het invoeren van de Edge, zorgde de Belgische invoerder van Ford ervoor dat de hier geleverde modellen bijna altijd zeer goed uitgerust waren.

Alle belangrijke gegevens over de Ford Edge

Motoren

De Ford Edge werd bij ons enkel met een 2.0 TDCi-dieselmotor geleverd, die je met één of twee turbo’s kon bestellen, respectievelijk met 180 of 210 pk. De instapmotor werd met een manuele zesbak geleverd, de krachtigere versie had een PowerShift-automaat met dubbele koppeling en zes versnellingen. Na de facelift van 2018 werd dat 190 of 238 pk, gekoppeld aan een nieuwe 8-trapsautomaat. Het normverbruik van deze dieselmotoren was 6 tot 7,5 liter, maar die waarden kon je in de praktijk niet halen - het ging dan ook nog om de onrealistische NEDC-norm.

Afmetingen

De Ford Edge is 4,78 meter lang, 1,93 meter breed en 1,74 meter hoog. Daarmee was het een forse SUV, groter dan zijn rechtstreekse concurrenten in Europa. China kreeg een nog langere zevenzits versie, maar die werd niet naar Europa gehaald, aangezien de S-Max en Galaxy die taak van gezinsvervoer hadden bij ons.

Ook de koffer van de Edge is groot: 800 tot 1.847 liter, veel groter dan wat je in een Audi Q5 krijgt, maar vergelijkbaar met de Land Rover Discovery Sport. De Ford Edge mocht 2 ton trekken met elke in België geleverde motorisatie.

Uitvoeringen

Aanvankelijk werd de Ford Edge bij ons geleverd als Trend, Titanium en Sport, na de facelift van 2018 had je de keuze tussen de ST-Line, Vignale en Titanium. Alle drie de varianten waren compleet uitgerust, al was de Titanium de instapversie. De ST-Line was sportiever en kreeg zwarte accenten, grotere velgen, zetels in leer en microvezel en een sportophanging. De Vignale was de meest luxueuze Edge, met chromen details, 20-duims velgen en een Windsor-lederen interieur.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Ford Edge is niet meer nieuw te koop in België, in 2019 betaalde je nog minstens 44.650 euro voor een nieuw exemplaar en maar liefst 55.750 euro voor de 238 pk sterke ST-Line. Een prijs waarmee hij concurreerde met het Duitse premiumsegment, dat een pak populairder was en is in ons land en bovendien plug-in hybride modellen in de aanbieding had. Meteen de reden waarom de Edge niet meer te koop is bij ons.

Het maakt het tweedehands aanbod wel interessant, aangezien de Ford Edge al vanaf 22.500 euro te vinden is met een complete uitrusting en een nog vrij lage kilometerstand. Een faceliftversie is te vinden vanaf 30.000 euro.

Design-highlights en interieur

Naar Amerikaanse maatstaven is deze Ford Edge een compacte SUV, in Europa was het eerder een kolos. Een kolos met een unieke look, dat wel, want zijn Amerikaanse stijl onderscheidde hem van zijn concurrenten en zelfs van de rest van het gamma. Zijn zelfzekere snuit, zijn lichtbalk achterop, het zijn allemaal elementen die we niet gewoon waren van Ford. Voor de facelift van 2018 gaf Ford het model een nog agressiever uiterlijk, met ‘boos’ kijkende koplampen, een ST-Line versie, terwijl de achterlichten hun verbinding verloren maar wel een nieuwe lichtsignatuur kregen

Mondeo met meer luxe

Aan boord zit je royaal, Ford beloofde dan ook ‘Audi Q7-binnenruimte voor een Q5-prijs’. Qua formaat scheelt hij dan ook niet veel met die grotere SUV van Audi. Er is dan ook ruimte genoeg voor 5 volwassenen en hun bagage. Het dashboard is bijna identiek aan dat van de Ford Mondeo, S-Max en Galaxy, waarmee de Edge zijn basis deelt. Er is wel extra veel comfort aanwezig, zoals geventileerde en verwarmde elektrisch verstelbare zetels, een snel infotainmentsysteem en actieve ruisonderdrukking om het geluidscomfort naar een nieuw niveau te tillen.

Rijhulp en veiligheid

De Ford Edge werd bij zijn lancering in 2016 getest door Euro NCAP en kreeg de maximale 5 sterren, met goede scores voor de bescherming van volwassenen aan boord (85%) en zijn veiligheidsuitrusting (89%). De bescherming van zwakke weggebruikers was dan weer iets minder (67%), wat te verwachten is met zo’n grote SUV van meer dan 2 ton. Een noodremhulp was wel steeds aanwezig, en op de achterbank had je zelfs veiligheidsgordels met een ingebouwde airbag. Na de facelift werd het arsenaal aan veiligheidssystemen nog verder uitgebreid.

Alternatieven

Wil je een grote SUV van Ford, dan heeft het merk nu wel de nog grotere Explorer in het gamma met een plug-in hybride aandrijflijn van 400 pk. Opgelet: vanwege zijn relatief hoge CO2-uitstoot komt deze Explorer niet in aanmerking voor fiscaal voordeel. Verder concurreerde de Edge met zijn relatief hoge prijs met de BMW X3, Audi Q5, Mercedes GLC en Volvo XC60, al was hij groter en ruimer dan al die SUV’s. Maar ook minder goed afgewerkt. Andere, goedkopere concurrenten zijn de Kia Sorento, Hyundai Santa Fe, Skoda Kodiaq en de Volkswagen Tiguan (Allspace).

FAQ

Is de Ford Edge nog te koop in België?
Neen, in 2019 werd de Edge uit het Ford-gamma gehaald, deels door een tegenvallende verkoop en deels door zijn hoge CO2-uitstoot, waardoor Ford het riskeerde in de problemen te komen met de EU-normen.
Hoeveel mag de Ford Edge trekken?
De Ford Edge mag tot 2 ton trekken met elke in België geleverde motorisatie.
Is de Ford Edge ST ook in België geleverd?
Neen, in de VS had je wel een Ford Edge ST met een EcoBoost V6-benzinemotor van 320 pk, maar deze versie is nooit naar Europa gekomen.

Beoordelingen voor Ford Edge

1 Beoordelingen

4,0