Ford Explorer te koop: tweedehands en nieuw

Ford Explorer

Ford Explorer

Een motor uit Keulen voor de Amerikaanse SUV Ford Explorer

Met de uiterlijke kenmerken van een echte terreinwagen en een lengte van bijna 4,70 meter gold de in 1993 voor het eerst in Europa verkochte Ford Explorer daar als typische vertegenwoordiger van de in deze periode populair wordende Sport Utility Vehicles (SUV). Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Ondanks zijn offroad-design en de optioneel verkrijgbare inschakelbare vierwielaandrijving was de Ford Explorer echter slechts beperkt geschikt voor grof terrein. Bij de ontwikkeling van de Explorer, die op de basis van de pick-up Ford Ranger gebouwd is, stonden comfort en het gebruik op straat veel meer in het middelpunt. Met deze eigenschappen werd de Ford Explorer in de Verenigde Staten, het thuisland van de SUV, één van de meest verkochte voertuigen uit deze klasse. Daarbij rustte Ford de verschillende modelgeneraties uit met de V6-motoren die in de Keulse Ford-fabriek geproduceerd werden met een cilinderinhoud van 4 liter en een prestatievermogen van 116 kW (155 pk).

Nieuwe veiligheidssystemen voor de Ford Explorer vanaf 2006

Vanaf 2001 werd de Ford Explorer voor de Europese markten niet meer via de Ford handelaren aangeboden. De redenen hiervoor: de verkoopaantallen in Europa bleven achter bij de verwachtingen en de Explorer had vanwege een reeks ongelukken die toegeschreven werden aan de constructie en de banden van de auto veel kritiek gekregen. Andere banden en de vanaf 2006 standaard aanwezige elektronische bandenspanningsmeter evenals ESP moesten ertoe bijdragen dat de verkeersveiligheid werd verhoogd.

De nieuwe generatie van de Ford Explorer met een driedeurs en een pick-up

In Amerika introduceerde de fabrikant de Ford Explorer als opvolger van de Ford Bronco II voor het eerst in 1990 als vijfdeurs en als driedeurs Explorer Sport. De eerste Explorer generatie werd in 1995 opgevolgd door de tot 2001 aangeboden tweede generatie. Het design werd erg veranderd en kreeg rondere vormen. Nieuw in de collectie was de krachtigere V8-motor met 157 kW (210 pk) en een cilinderinhoud van vijf liter die naast de nog steeds gebruikte Keulse V6-motor zowel voor de vijfdeurs versie als ook voor de Explorer Sport beschikbaar was. In 2001 werd bovendien een pick-up versie geïntroduceerd onder de naam Sport Trac.

Meer ruimte en een hoger prestatieniveau voor de Ford Explorer vanaf 2002

In de derde generatie van 2002 tot 2005 nam Ford de driedeurs varianten van de Explorer in 2003 uit de collectie. In de nieuwe generatie bood de fabrikant voor het eerst optioneel een derde rij zitplaatsen voor de Ford Explorer aan, zodat de SUV voortaan voldoende plaats bood voor maximaal zeven passagiers. Het nieuwe topmodel werd met een 4,6 liter motor met 178 kW (239 pk) uitgerust. In de in 2006 geïntroduceerde vierde generatie kreeg het topmodel van de Ford Explorer, die was gegroeid tot een lengte van bijna 4,90 meter, een nieuwe V8-motor met 24 cilinders en 218 kW (292 pk). In 2007 kwam er een nieuwe oplage van de pick-up versie Ford Explorer Sport Trac op de markt.