Land Rover Defender te koop: tweedehands en nieuw

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover Defender: het origineel

De Land Rover Defender, aanvankelijk Land Rover 90 (Ninety) en Land Rover 110 (One Ten) genoemd, is een 4x4 terreinvoertuig. De auto wordt gebouwd door het Britse Jaguar Land Rover en is een ontwikkeling van de oorspronkelijke Land Rover Serie, gelanceerd in juni 1948. De auto wordt gebouwd vanaf 1983 en kent 1, onafgebroken generatie van 67 jaren, voor hij wordt stopgezet op 29 januari 2016, met de H166 HUE Defender. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Carrosserievorm

Carrosseriekleur

De Land Rover Defender, aanvankelijk Land Rover 90 (Ninety) en Land Rover 110 (One Ten) genoemd, is een 4x4 terreinvoertuig. De auto wordt gebouwd door het Britse Jaguar Land Rover en is een ontwikkeling van de oorspronkelijke Land Rover Serie, gelanceerd in juni 1948. De auto wordt gebouwd vanaf 1983 en kent 1, onafgebroken generatie van 67 jaren, voor hij wordt stopgezet op 29 januari 2016, met de H166 HUE Defender.

In januari 2018 wordt dan wel nog een speciale editie genaamd Land Rover Defender Works getoond, samen met de intentie om een volledig nieuwe Defender opvolger te bouwen. Dat voornemen houdt Land Rover dan al enige jaren bezig. De noodzaak ontstaat bij de invoering van de nieuwe Europese wetgevingen met betrekking tot crashveiligheid voor voetgangers (Euro NCAP, 2015). In de USA zijn die voorschriften zelfs al langer een probleem, sinds 1997. Noord-Amerikaanse kopers rijden daarom al even in de luxueuzere LR2 (Freelander), LR4 (Discovery) of Range Rover.

De Land Rover Defender technisch bekeken

Het eerste productiemodel van de Land Rover Defender staat bekend als Land Rover 110 uit 1983. Die naam is een weerspiegeling van de wielbasis van het voertuig, die 110” (2800 mm) lang is. Zijn collega, de Land Rover 90, heeft een wielbasis van 93” (2362 mm). Even later komt er ook nog een Land Rover 127 met een wielbasis van 127” of 3226 mm.

Oppervlakkig vertonen deze eerste Defenders weinig verschil met de derde generatie Land Rover Serie (III). Het meest opvallend zijn nog de motorkap op volledige grootte, de herziene gril en de montage van de (extensies van de) wielbogen, die de bredere rijbaan van de Defender moeten afdekken. De motoren en bouwpanelen komen over van de Serie III, maar mechanisch worden de 90 en de 110 wel gemoderniseerd. Zo krijgen zij onder andere herziene motoren met een permanente 4x4 en een nieuwe transmissie, een moderner interieur en een groter windscherm uit 1 stuk.

De nieuwe Land Rover Defender

De grootste veranderingen aan de Land Rover Defender gebeuren in 1990. Hier verschijnt officieel ook de naam Defender, ten nadele van de 90, 110 en 127. De shift wordt veroorzaakt door het verschijnen van de Land Rover Discovery (LR4). De nieuwe nomenclatuur van de bouwer vereist zo dat ook de originele Land Rover een naam krijgt. Een variant van de nieuwe 2.5 turbodiesel van de Discovery zal overigens ook in de Defender verschijnen. Hierdoor kan het voertuig beter hoge snelheden houden en zware ladingen (heuvelopwaarts) trekken, zonder in te boeten qua zuinigheid.

In augustus 2011 wordt een tweede voorname facelift aangekondigd voor het modeljaar 2012. De grote aanpassing in kwestie is de installatie van een nieuwe motor uit de Ford Duratorq reeks. De vervanging gebeurt om tegemoet te komen aan de nieuwe Euro 5 emissienormen. De nieuwe motor is de 2.2 ZSD-422, in wezen een kleinere variant van de bestaande 2.4 motor. Hoewel hij kleiner en compacter is, blijven output en trekkracht gelijk. Ook de transmissie met 6 snelheden blijft behouden. Wel krijgt de motor een roetfilter en dat is een primeur voor de Defenders. Verder wordt hier het model met zacht dak geherintroduceerd (bij het grote publiek), op vraag van de klanten.

Tegen die tijd werkt Land Rover ook al aan de opvolger van de Defender. In september 2011 worden hiervoor de DC100 en DC100 Sport conceptauto’s getoond. Hoewel veiligheids- en emissienormen de Defender dan al bezig houden sinds eind jaren 1990, weet het voertuig deze eisen altijd wel het hoofd te bieden. Wanneer in 2015 echter nieuwe minimumvereisten voor voetgangersveiligheid en standaardairbags verschijnen, lukt dat niet meer zonder de Defender integraal te herontwerpen. De DC100 toont daarbij een conventioneler alternatief en is een terreinvoertuig met 3 deuren en een 2.0 turbodiesel. De DC100 Sport is een pick-up voor 2 passagiers met een 2.0 benzinemotor. De afkorting staat voor Defender Concept 100” (de lengte van de wielbasis). Het nieuwe model, dat uiteindelijk nog ernstig afwijkt van de conceptauto’s, gaat in productie in 2019. Het vervangt de langstlopende Land Rover aller tijden.

Andere Land Rover Defender modellen

De Land Rover Defender heeft niet veel modellen of uitrustingen, maar wel zeer veel klonen, afgeleiden en speciale edities. Het verschijnt daarbij ook vaak als militair voertuig, wereldwijd.

Een voorbeeld van een speciale editie verschijnt in januari 2018, wanneer de Defender 70 jaar wordt. Deze Defender Works V8 is een beperkte oplage van 150 exemplaren met een 5.0 Jaguar V8 motor van 405 PS gekoppeld aan een ZF 8HP automatisch transmissie.

Klonen en afgeleiden van de Defender worden, tot slot, gebouwd door verschillende fabrikanten. Een paar voorbeelden zijn Santana Motors in Spanje (195883), Morattab in Iran (vanaf 1984), Otokar in Turkije (1987-2016) en Karmann in Brazilië (1999-2006). Deze laatste fabrikant bouwt met Land Rover CKD kits.

Beoordelingen voor Land Rover Defender

27 Beoordelingen

4,5

Technische gegevens van de Land Rover Defender

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens