Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-q7-side

Audi Q7

1 / 4
audi-q7-side
audi-q7-back
audi-q7
Audi-Q7-2020-1024-10

Sterke punten

Ruim Comfortabel Uitgebreid motorengamma, ook PHEV

Zwakke punten

Dure opties Bijna op pensioen Groot en zwaar

Audi Q7 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi Q7, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 31.500,-*
Tweedehands vanaf:€ 3.500,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.4 - 10s
Maximumsnelheid:204 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):48 - 317 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.8 - 13.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:5052 x 1968 x 1737 mm
Portieren:5
Kofferruimte:650 - 2075 liter
Aanhangergewicht:610 - 875 kg

Nog een ouderwetse SUV

De Audi Q7 is al sinds 2006 op de markt, maar zit nu nog maar aan zijn tweede generatie, de sinds 2015 leverbare 4M. Het is nog een grote, ouderwetse SUV met krachtige motoren, een hoog sleepvermogen en heel wat ruimte en comfort binnenin. In 2020 kreeg het model een facelift die zijn design een grondige update gaf, maar niets afdeed aan de kwaliteiten van de Q7.

Interesse in een Audi Q7

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Nog een ouderwetse SUV

De Audi Q7 is al sinds 2006 op de markt, maar zit nu nog maar aan zijn tweede generatie, de sinds 2015 leverbare 4M. Het is nog een grote, ouderwetse SUV met krachtige motoren, een hoog sleepvermogen en heel wat ruimte en comfort binnenin. In 2020 kreeg het model een facelift die zijn design een grondige update gaf, maar niets afdeed aan de kwaliteiten van de Q7.

Goede redenen

  • Sinds een update in 2022 zijn de plug-in hybride Audi Q7 55 TFSI e en 60 TFSI e ook fiscaal voordelig dankzij een iets grotere batterij. Je moet echter opletten met de opties.

  • Het rijgedrag van deze Audi Q7 slaat een mooie balans: zeer comfortabel, zonder deinerig te zijn. De koetswerkbewegingen zijn altijd mooi onder controle.

  • De Audi Q7 is niet enkel een luxepaard, maar kan ook als werkpaard ingezet worden dankzij een sleepvermogen van minstens 2,7 ton.

  • De meest begeerlijke versie is, ondanks de fiscale lasten, de SQ7 TDI van na de facelift. Deze versie is echter maar kort geleverd, nieuw heeft de SQ7 nu een V8 TFSI-benzinemotor.

Alle belangrijke gegevens over de Audi Q7 (4M)

Motoren

Aangezien deze generatie van de Audi Q7 al even op de markt is, is er een grote verscheidenheid aan motoren geleverd geweest. Vandaag is het gamma echter uitgedund tot 4 motorisaties. Quattro-vierwielaandrijving en een 8-trapsautomaat zijn steeds standaard.

Te beginnen met de diesels, of beter gezegd: de dieselmotor. Er is namelijk maar één keuze, een 3.0 V6 TDI in twee vermogensvarianten: de 45 TDI met 231 pk of de 50 TDI met 286 pk. Het verbruik en de CO2-uitstoot zijn identiek volgens de WLTP, dus het is enkel een kwestie van budget.

Tot in 2020 was er ook nog een SQ7 met een V8 TDI in het gamma van 435 pk, maar die verdween kort na de facelift ten faveure van de SQ7 TFSI met V8-benzinemotor, die 507 pk levert. Ook is er momenteel nog een 55 TFSI-benzinemotor te bestellen, dat is een 3.0 V6 met turbo die 340 pk levert. Deze variant is echter het zeldzaamst.

Al sinds zijn debuut kan je de Audi Q7 bestellen als plug-in hybride E-Tron. Voor de facelift was dit een dieselhybride, die een 3.0 V6 TDI combineerde met een elektromotor voor een totaal van 373 pk en een theoretisch elektrisch rijbereik van 50 km. Na de facelift werd deze dieselmotor echter vervangen door de 3.0 TFSI-benzinemotor, waarbij je de Q7 PHEV in twee smaakjes kan bestellen: de 55 TFSI e van 381 pk of de 60 TFSI e van 456 pk. Sinds 2022 hebben die versies een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km (afhankelijk van de opties) en zijn ze dus ook fiscaal voordelig.

Afmetingen

De Audi Q7 (4M) is een flinke jongen, met een lengte van 5,05 meter, een breedte van 1,97 meter en een hoogte van 1,74 meter. Ook zijn gewicht van minstens 2 ton zal je voelen onderweg.

Die forse afmetingen hebben echter ook hun voordeel: met een koffervolume van 865 tot 2.050 liter zal je niet snel bagageruimte tekort hebben in de Q7. De grote SUV is ook te bestellen met 7 zitplaatsen, behalve als plug-in hybride. Bovendien kan je elke zetel individueel neerklappen om de bagageruimte naar wens in te delen.

Uitvoeringen

Momenteel kan je de Audi Q7 bestellen in 3 uitvoeringen, zonder de SQ7 meegerekend. Het instapniveau is Attraction en biedt 18-duims velgen, grijze en zwarte sierpanelen op het koetswerk en ‘gewone’ LED-koplampen. Binnenin krijg je stoffen zetels, maar wel navigatie, digitale tellers, een achteruitrijcamera, een elektrische kofferklep en een basispakket rijhulpsystemen.

Een trapje hoger staat de S Line, die 19-duims velgen toevoegt, meer sportieve bumpers met sierpanelen in koetswerkkleur en een adaptieve luchtvering. De topversie is de Competition, die zich onder meer onderscheidt met 21-duims velgen, zwart in plaats van chroom aan de buitenkant, elektrische sportzetels en een zwarte dakhemel.

Dezelfde uitvoeringen gelden voor de plug-in hybride Audi Q7 TFSI e, de SQ7 heeft een uitgebreidere standaarduitrusting die aansluit bij de S Line-pakketten van de andere versies, al krijg je ook matrix-LED-koplampen, 20-duims velgen en meesturende achterwielen mee.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De goedkoopste nieuwe Audi Q7 is de 45 TDI Attraction, met een vanafprijs van 67.230,01 euro. De plug-in hybride Q7 TFSI e kost minstens 74.220,01 euro, de sportieve SQ7 TFSI is te bestellen vanaf 105.590,01 euro. Opgelet: bovenop die basisprijs kan je nog eens tienduizenden euro’s aan opties spenderen, waardoor je al gauw meer dan 100.000 euro kwijt bent aan een nieuwe Audi Q7, ongeacht de motorisatie.

Tweedehands liggen de prijzen een pak lager, ook omdat het model al sinds 2016 op de markt is. De goedkoopste exemplaren hebben forse kilometerstanden en kosten minder dan 30.000 euro, al ga je beter over die drempel om een iets frisser exemplaar te bemachtigen. De faceliftmodellen zijn nog duur en zeldzaam in ons land: vanaf 70.000 euro. De plug-in hybride E-Tron met dieselmotor vind je vanaf zo’n 40.000 euro, de nieuwere TFSI e vanaf 85.000 euro.

Design-highlights en interieur

De tweede generatie Audi Q7 is een pak anoniemer getekend dan zijn voorganger, waardoor hij wat braver voor de dag komt en niet zo groot lijkt als hij is. De facelift van 2020 bracht daar verandering in, met een meer uitgesproken voor- en achterkant en meer opvallende velgdesigns.

Typisch Audi

Binnenin is het echter altijd een zeer comfortabele en ruime SUV geweest, met tot 7 zitplaatsen en een grote hoeveelheid luxe. Het dashboard is typisch Audi, met een strak en horizontaal gelijnd design. De modellen voor de facelift hadden nog een zwevend scherm bovenop het dashboard, na de facelift volgt de Q7 de andere luxemodellen van Audi door de twee(!) centrale displays in de middenconsole te integreren. Ook zijn de tellers digitaal geworden met de facelift.

Rijhulp en veiligheid

De Audi Q7 werd zowel voor als na zijn facelift getest door Euro NCAP, met telkens de volle 5 sterren als resultaat. Vooral de bescherming van volwassenen en kinderen aan boord is zeer goed, maar ook qua voetgangersbescherming en actieve veiligheidssystemen haalt de Q7 een mooie score. Een deel van die systemen zit echter verborgen in de optielijst.

FAQ

Kan je de Audi Q7 ook als lichte vracht bestellen?

Ja, Audi biedt de mogelijkheid om de Q7 af te leveren als lichte vracht, voor een meerprijs van 1.200 euro.

Is de plug-in hybride Audi Q7 fiscaal voordelig?

Pas sinds een update in februari 2022 daalde de CO2-uitstoot van de Q7 55 TFSI e en 60 TFSI e tot onder de 50 gram en komen ze dus in aanmerking voor fiscaal voordeel.

Wat is het sleepvermogen van de Audi Q7?

Afhankelijk van de motorisatie kan de Audi Q7 2,7 tot 3,5 ton slepen.

Alternatieven

De Audi Q7 speelt in hetzelfde segment als de BMW X5 en Mercedes GLE, die allebei ook plug-in hybride varianten hebben, in het geval van de Mercedes zelfs op diesel. Maar de Q7 heeft ook te maken met interne concurrentie: de Audi Q8 heeft dezelfde technische basis, maar een iets sportiever design, terwijl de Audi E-Tron een elektrisch alternatief biedt. Verder zijn de Volvo XC90 en de Range Rover Sport nog gangbare alternatieven, met de Lexus RX als (iets kleinere) outsider.

Beoordelingen voor Audi Q7

58 Beoordelingen

4,7