BMW X5 te koop: tweedehands en nieuw

BMW X5

BMW X5

Het eerste BMW Sport Activity Vehicle

De BMW X5 is een middelgroot en luxueus (cross-over) Sport Utility Vehicle (SUV). De auto wordt geproduceerd door de Duitse bouwer BMW, dat zelf spreekt van een Sport Activity Vehicle (SAV), een zelfbedachte naam. De eerste generatie X5 (E53) debuteert in 1999 en is het eerste BMW SUV/SAV ooit. Er bestaat ook een versie met vierwielaandrijving en men kan kiezen tussen een manuele of automatische transmissie. In 2006 arriveert de tweede generatie (E70). Hier wordt het xDrive 4x4 systeem gelanceerd en de versnellingsbak wordt exclusief automatisch. In 2013 begint de derde generatie (F15). Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

De X5 wordt voornamelijk gebouwd in Greer (USA), in de Spartanburg BMW fabriek. Aangepaste veiligheidsversies worden omgevormd in Toluca, Mexico. Sinds juli 2009 wordt een deel van de assemblage verricht in Kaliningrad (Rusland) door Avtotor.

De BMW X5 technisch bekeken

Zoals al even opgemerkt, wordt de eerste generatie BMW X5 niet gepromoot als een SUV, maar als een SAV of Sport Activity Vehicle. Hiermee wil de bouwer de weg- en stadscapaciteiten van het voertuig benadrukken. Zoals de Lexus RX 300 omarmt de X5 namelijk meteen de verschuiving die het SUV als voertuig in deze periode doormaakt. De auto wordt minder en minder opgevat als een afgeleide van een lichte truck, en meer en meer als een cross-over met gewone passagiersvoertuigen, gebaseerd op gewone autoplatformen. Bij de Grote Drie is BMW de eerste die deze beweging maakt. Hoewel de Mercedes-Benz M-Klasse SUV vroeger op de markt verschijnt, rijdt hij tot in zijn tweede generatie nog op een truck platform. Zoals de Lexus RX gebaseerd is op de Toyota Camry, zo is de BMW X5 ondertussen gebaseerd op de BMW 5 Serie van luxe Sedans. Met het voertuig begint een groeiende reeks van SUV/SAV afgeleiden voor alle BMW Serie modellen. Het eerste is hier de BMW X3, een compact model. In 2008 volgt de BMW X6/, een middelgrote coupé die zijn platform deelt met de X5. Qua technologie profiteert de eerste generatie X5 voorts vooral veel van de BMW aankoop van Land Rover, ook uit dezelfde periode. De X5 deelt met name veel onderdelen met de Range Rover HSE, zoals het Hill Descent System en het systeem voor Off Road Engine Management.

De nieuwe generatie BMW X5

In november 2006 wordt de E53 generatie BMW X5 vervangen door de E70 generatie. Er wordt hier veel technologische vooruitgang geboekt. De motor daarvan is het nieuwe BMW iDrive systeem, dat nu voor het eerst in de BMW geschiedenis een volledige standaarduitrusting wordt. Dit gegeven verandert ook de nomenclatuur van merk en auto, aangezien alle motoren nu aangepast worden aan de iDrive. De X5 3.Osi wordt nu bijvoorbeeld X5 xDrive30i. Een andere primeur is de optionele derde zitrij, waardoor er 7 zitplaatsen gecreëerd kunnen worden.

De derde generatie (F15) wordt gepresenteerd op 30 mei 2013 en gelanceerd in november van datzelfde jaar. Het nieuwe model is hij 5 mm breder, 26 mm langer en 14 mm lager dan de E70. Hij is ook gemiddeld zo’n 90 kg lichter. Desondanks heeft hij dezelfde uitrustingen, hetzelfde platform en dezelfde wielbasis als de E53. Modellen zijn de xDrive50i, xDrive30d en de M50d M Performance. Later (december 2013) verschijnen de xDrive40d en de xDrive35i, naast 2 dieselmotoren met 4 cilinders, de xDrive25d en de sDrive25d.

BMW X5 modellen en prijsklassen

Hierboven werden alle F15 BMW X5 modellen opgesomd. In 2015 verschijnt ook nog de xDrive40e. Samen met de M50d verdient dit model misschien nog wat meer aandacht. De M50d kan, om te beginnen, gezien worden als het topmodel van de X5 reeks. De BMW M-modellen zijn de prestatievoertuigen van het merk. De motor is voluit een 4.4 S63B44T2 V8 met 575 pk. Dat is meteen ook de krachtigste BMW motor ooit ontwikkeld voor een BMW met vierwielaandrijving. In 4,2 seconden gaat het voertuig van 0 naar 100 km/u. De xDrive40e uit 2015, ten tweede, is een plug-in hybride versie van de X5 en de eerste BMW plug-in aller tijden. De auto heeft een elektrisch bereik van 23 km en maakt gebruik van de eDrive technologie. Ook alle BMW ‘i-kennis’ wordt overgebracht naar het voertuig, met name vanuit de BMW i8. Volgens EPA (Environmental Protection Agency, USA) verbruikt het voertuig 4,2 liter per 100 kilometer. Wanneer hij volledig elektrisch rijdt, wordt dat 59 kWh per 100 mijl. Wanneer hij uitsluitend op benzine rijdt, wordt het verbruik 9,8 liter per 100 km. Tot slot bestaat er sinds 2014 ook nog een reeks noodvoertuigen gebaseerd op de BMW X5. Zij zijn beschikbaar met de sDrive25d of de xDrive30d en hebben onder andere automatische laaddeuren. De auto debuteert op de Veertiende RETTmobil beurs in Fulda (USA).

Beoordelingen voor BMW X5

127 Beoordelingen

4,8

Technische gegevens van de BMW X5

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens