Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BMW 128ti: beter zonder M?

Met zijn nieuwe 128ti duikt BMW in de wereld van de voorwielaangedreven hot hatches. Een primeur voor München, dat alles op alles zet met 265 pk en een duwtje in de rug van de M-afdeling. Kan hij de kampioen onttronen?

Met de komst van de nieuwe 1 Reeks moesten BMW-fans een traantje wegpinken: achterwielaandrijving is op de kleinste BMW nu definitief verdwenen. Toch hoeven fans van Duitse sportievelingen niet ongerust te zijn: met meer dan twintig jaar Mini-ervaring onder de arm is München erin geslaagd om wat Freude am Fahren in het nieuwe voorwielaangedreven chassis te injecteren.

AS24 BMW 128ti 2021 rijdend voor

GTI in het vizier

Nu deze nieuwe 128ti er is, wordt dat dynamische werk tot het uiterste gedreven. BMW kan immers geen voorwielaangedreven hatchback bouwen zonder er een sportieve variant van af te leiden. Er is uiteraard de M135i al, maar die drijft de vier wielen aan. Deze nieuwkomer beperkt de aandrijving tot de voorwielen, en neemt daarmee de Golf GTI in het vizier.

Dan moeten we het ook nog even hebben over zijn nieuwe naam. Nu goed: nieuw is die niet helemaal. De meer ervaren lezers onder jullie kennen ongetwijfeld nog de beruchte 1800 TI en 2002 TI uit de jaren 70, echte BMW-experts noemen in één adem door ook nog de 323ti en 325ti Compact. Om het verschil tussen deze nieuwe hot hatch en de M-producten duidelijk te maken, haalt BMW dat beruchte Turismo Internazionale-opschrift dus weer boven.

AS24 BMW 128ti 2021 logo

Checklist

Om de referentie in dit segment aan te kunnen – en de andere concurrenten uiteraard ook – lijkt BMW alles op zijn checklist afgevinkt te hebben. Krachtige motor? Check. Sperdifferentieel? Check. Rode accenten om de sportiviteit te beklemtonen? Check. De BMW 128ti gebruikt inderdaad verschillende rode accenten op het koetswerk, dat hij van de M Sport-versie overneemt. Van de luchtinlaten vooraan via de zijschorten tot de remklauwen.

Binnenin hetzelfde liedje: rood is alomtegenwoordig. Je ziet het op de stiksels van het stuur, de portieren, de middenconsole en uiteraard ook de zetels. Het ‘ti’-logo zie je zelfs in een gestikte versie terug op de centrale armsteun, voor het geval je zou vergeten in welke auto je zit.

AS24 BMW 128ti 2021 interieur

Alleen automaat

Dat gezegd zijnde is het sowieso moeilijk om de sportieve kant van deze 128ti niet op te merken. In de eerste plaats omwille van zijn look, maar vooral zijn chassis en motor. Die laatste is trouwens een oude bekende van BMW: het gaat om de beruchte 2.0 TwinScroll-viercilinder die je in zowat alle modellen tegenkomt. In dit geval produceert hij 265 pk en 400 Nm koppel. Voldoende om deze rekel naar 100 km/u te lanceren in 6,1 seconden.

Uiteraard zijn de prestaties in rechte lijn niet het sterkste punt van een voorwielaangedreven hot hatch. BMW heeft dus ook naar de wendbaarheid gekeken: een Torsen-sperdifferentieel tussen de voorwielen, de antirolstangen en de M Sport-remmen van de M135i en een met 10 millimeter verlaagde ophanging. Verwacht echter niet met je pols te werken, want er is geen manuele versnellingsbak. In plaats daarvan krijg je een achttrapsautomaat.

AS24 BMW 128ti 2021 statisch achter

Overtuigend

Uiteindelijk bespaart de nieuwe 128ti zo’n 80 kilogram op zijn krachtigere M-broertje, terwijl hij de automaat bewaart. Die is trouwens bijzonder efficiënt: voor een koppelomvormer zijn de wissels precies, zuiver en snel. De korte verhoudingen maken het geheel bovendien sportiever. De hot hatch is ook soepeler dan de M135i. Dat betekent een minder rigide koetswerkcontrole, maar bij een voorwielaandrijver heb je dat nodig om onderstuur te beperken. Gecombineerd met het sperdifferentieel geeft dat de 128ti daarnaast een van de meest dynamische en plezierige chassis van het segment. De hot hatch heeft tot slot geen adaptieve ophanging, en dat is prima. Het bewijst dat München vertrouwen heeft in zijn product.

Trapje hoger

Met een prijskaartje van 45.100 euro kost deze nieuwe BMW 128ti zo’n 5.000 euro meer dan de Volkswagen Golf GTI en zijn concurrenten bij Ford en Hyundai. Maar hoewel de dynamische kwaliteiten vergelijkbaar zijn – of beter – staat BMW een trapje hoger op vlak van ergonomie en assemblagekwaliteit. Premium versus massaconstructeur.

AS24 BMW 128ti 2021 rijdend voor 2

Conclusie

Met de 128ti haalt BMW niet zomaar een oude naam van onder het stof. De nieuwe voorwielaangedreven hot hatch geeft een heel andere dimensie aan het Freude am Fahren. Snel, dynamisch, wendbaar en opzwepend: hij overtreft zijn hoofddoel bijna zo dat hij een schaduw werpt op die 1 Reeks met de letter M...

Pro

Voordelen

  • Levendig chassis
  • Krachtige motor
  • Uitgekiende ophanging
Contra

Nadelen

  • Rode koetswerkaccenten
  • Weinig steunende sportzetels
  • Optiebeleid

BMW 128ti (2021)

  • Motor: 2.0 viercilinder, turbobenzine
  • Vermogen: 265 pk
  • Koppel: 400 Nm
  • Overbrenging: 8-trapsautomaat
  • 0-100 km/u: 6,1 s
  • Topsnelheid: 250 km/u
  • Koffervolume: 380 – 1.200 l
  • Verbruik: 6,1 – 6,4 l/100 km (WLTP)
  • CO2: 139 – 148 g/km (WLTP)
  • Prijs: € 45.100

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer