Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-purosangue-overview

Ferrari Purosangue

1 / 5
ferrari-purosangue-overview
ferrari-purosangue-front
Ferrari-Purosangue-2023-1600-02.jpg
ferrari-purosangue-sid
ferrari-purosangue-ba

Sterke punten

  • Meest praktische Ferrari
  • Nog steeds met atmosferische V12
  • Modern, gelikt design

Zwakke punten

  • Grote, zware SUV
  • Onbetaalbaar
  • Mist praktische snufjes

Ferrari Purosangue Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ferrari Purosangue, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De eerste vierdeurs Ferrari

Als zelfs Ferrari er eentje maakt, dan weet je dat SUV’s de auto-industrie in hun greep hebben. Toch heeft Ferrari zijn Purosangue (Italiaans voor ‘volbloed’) toch trouw proberen houden aan zijn naam door er de meest Ferrari-eske SUV van te maken die ze maar konden. Onder de motorkap zit bijvoorbeeld nog steeds een atmosferische V12, aan boord zit iedereen in kuipstoelen en zaken als een trekhaak of een volledig vlakke laadvloer zal je niet tegenkomen op de eerste vierdeurs-Ferrari die het merk ooit (in serieproductie) heeft gemaakt. Het is dus een nog iets meer praktische opvolger van de FF/GTC4Lusso geworden, zonder daarbij direct de concurrentie te willen aangaan met de Cayennes en Bentayga’s van deze wereld.

Interesse in een Ferrari Purosangue

Ferrari Purosangue tweedehands auto
Ferrari Purosangue nieuwe auto
Ferrari Purosangue dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • De FF en GTC4Lusso hadden al vier zitplaatsen, deze Purosangue heeft nu ook vier deuren om gemakkelijk twee extra passagiers te kunnen vervoeren. Daarmee is het de eerste vierdeurs-Ferrari in serieproductie, waarbij we enkele one-offs buiten beschouwing laten.

  • Ook de koffer is zowaar bruikbaar geworden met een volume van 473 liter, al is dit nog steeds wat kleiner dan wat je bij de andere luxe-SUV's vindt op de markt.

  • Net als bij de FF en GTC4Lusso maakt de Ferrari Purosangue gebruik van 4RM-vierwielaandrijving, waarbij de voorwielen bij lagere snelheden ook worden ingeschakeld voor meer tractie. Het merendeel van het vermogen wordt echter steeds naar de achterwielen geleid en bij hogere snelheden is het zelfs een pure achterwielaandrijver.

  • Ondanks zijn meer praktische inborst, blijft er nog een stukje krankzinnigheid over wat de aandrijflijn van de Purosangue betreft: een 6,3 liter grote atmosferische V12 van 725 pk is nu niet meteen waar je aan zou denken voor een dagelijks inzetbare auto.

  • De Purosangue weet ook zijn forse afmetingen te verbergen met een elegant, gelikt design vol rondingen, dat elementen leent van de Roma en 296 GTB. Aan boord houdt hij het midden tussen sport en luxe.

Alle belangrijke gegevens over de Ferrari Purosangue

Motoren

Voorlopig is de Ferrari Purosangue enkel leverbaar met één motor, en het is meteen ook een echte Ferrari-motor: een 6,3 liter-V12 zónder turbo’s en zonder enige vorm van hybridisatie. Deze twaalfcilinder levert een piekvermogen van 725 pk en 715 Nm, waarmee de toch meer dan 2 ton zware SUV in amper 3,3 seconden van 0 tot 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van meer dan 310 km/u.

Het zou kunnen dat Ferrari het model later nog uitrust met een hybride V8 (zoals in de SF90) of V6 (zoals in de 296 GTB), maar daar is nog geen officiële aankondiging voor geweest.

Afmetingen

Met een lengte van 4,97 meter, een breedte van 2,03 meter en een hoogte van 1,59 meter is de Ferrari Purosangue niet alleen de eerste vierdeurs-Ferrari, het moet ook nog eens zowat het grootste model ooit zijn uit Maranello. Met een gewicht van meer dan 2 ton droog aan de haak is het ook een van de zwaarste, al valt dat te verwachten gezien de techniek aan boord. De koffer is 473 liter groot en de achterzetels kunnen plat, maar een vlakke laadvloer is er niet. Andere praktische snufjes zoals een trekhaak ontbreken ook.

Uitvoeringen

Aan uitrustingsniveaus doet Ferrari niet, ook de Purosangue is dus volledig naar smaak aan te kleden met talloze mogelijkheden qua koetswerkkleur, interieurbekleding en allerlei carbon accenten. Je kan wel kiezen voor een dak uit metaal, carbon of glas, aluminium pedalen, twee soorten sportuitlaten, enzovoort. En als dat nog niet genoeg mogelijkheden zijn, kan je ook aankloppen bij Ferrari Tailor Made voor materialen en kleuren die niet in de gewone optielijst te vinden zijn. Maar wees dan ook bereid om je portefeuille te trekken voor die exclusiviteit.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Ferrari Purosangue heeft een Belgische vanafprijs van 387.431 euro, al spreekt het bij dit merk voor zich dat er maar weinig exemplaren voor de basisprijs de deur uitgaan. Door de beperkte oplage van maximaal 20% van de jaarproductie kan het wel zijn dat je even moet wachten op jouw Purosangue, levertermijnen van anderhalf jaar of meer zijn dan ook geen uitzondering.

Op de tweedehandsmarkt worden er voorlopig enkel nog maar productieslots verhandeld voor sneller leverbare modellen, maar die vragen ook een zeer hoge meerprijs.

Design-highlights en interieur

Voor puristen zal het even wennen zijn dat een sportwagenmerk als Ferrari nu ook een dagelijks inzetbaar model op hoge pootjes met vier deuren bouwt. Toch is de Purosangue onmiddellijk herkenbaar als een product uit Maranello, ook omdat de SUV enkele designelementen leent van modellen als de Roma (aan de snoet) en de 296 GTB (de achterzijde). Het doet de grote SUV toch nog vrij elegant en compact ogen, tenminste op foto. De twee achterdeuren openen in de tegengestelde richting, en kunnen dat ook volledig automatisch.

ferrari-purosangue-interior ferrari-purosangue-seats

Tussen sport en luxe

De Purosangue is dan wel het meest praktische model van Ferrari tot nu toe, dat betekent niet dat het merk volledig de gezinswagentoer opgaat. Er zijn dan ook maar vier zitplaatsen, elk met individuele kuipstoelen, en een dikke middentunnel die zich uitstrekt van voor naar achter. De bestuurder en passagier vooraan krijgen elk hun eigen display, een centraal infotainmentscherm is er niet. En hoewel ze zeer sportief ogen, zijn de kuipzetels wel uitgebreid in te stellen vanop elke zitplaats. Er is zelfs een head-updisplay!

Rijhulp en veiligheid

Als dagelijks inzetbare Ferrari kan de Purosangue ook rekenen op een, zeker voor het sportwagenmerk, vrij uitgebreid arsenaal aan rijhulpsystemen, waarvan de meeste door Bosch worden geleverd. Denk daarbij aan adaptive cruise control, een noodremhulp, rijstrookassistent, dodehoekmonitor en een achteruitrijcamera. Een officiële veiligheidsscore van Euro NCAP is er niet en zal er vermoedelijk ook nooit komen.

Alternatieven

De Ferrari Purosangue zit in het exclusieve clubje van super-SUV's waar bijvoorbeeld ook de Aston Martin DBX en Lamborghini Urus tot behoren. Al zouden klanten die op zoek zijn naar een hoogwaardige en sportieve SUV ook kunnen shoppen bij Porsche (Cayenne) of bij Bentley (Bentayga). Primeert luxe en comfort boven alles, dan is er ook nog de Rolls-Royce Cullinan, die ook nog eens een vergelijkbare prijs heeft met de Purosangue. Alle andere concurrenten zijn een pak goedkoper.

FAQ

Hoeveel kost de Ferrari Purosangue?
De Ferrari Purosangue heeft een Belgische vanafprijs van 387.431 euro, al spreekt het bij dit merk voor zich dat er maar weinig exemplaren voor de basisprijs de deur uitgaan. Sommige opties kunnen dan ook tienduizenden euro’s kosten.
Hoe snel is de Ferrari Purosangue?
De Ferrari Purosangue heeft een V12 van 725 pk en 715 Nm, waarmee de toch meer dan 2 ton zware SUV in amper 3,3 seconden van 0 tot 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van meer dan 310 km/u.
Wat is de eerste SUV van Ferrari?
De eerste SUV van Ferrari is deze Purosangue, een vierdeurs-SUV met een V12 van 725 pk!