Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Ferrari 488 Spider – Rood alarm

De Ferrari 488 Spider is meer dan een evolutie van de 458. Voor Ferrari draait er een pagina in het geschiedenisboek, want de turbo komt hier de V8 meehelpen. Een duwtje in de rug dat van de Ferrari 488 Spider meteen een van de krachtigste en efficiëntste cabrio’s ooit maakt.

Toegegeven, je kan de Ferrari 488 Spider makkelijk voor een 458 houden, waarvan hij een deel van de vorm overnam. Zelfs het inklapbaar dak (rijdend tot 45 km/u) is hetzelfde. Maar de wijzigingen zijn anders wel drastisch. Meer dan de gewijzigde lichtblokken en bumpers doen vermoeden, is de hele achterkant van de auto gecorrigeerd om een betere luchtgeleiding te garanderen. Ferrari stelt dat de 488 Spider op aërodynamisch vlak 58% efficiënter is dan de 458.

Nieuw hart

De zijdelingse luchtopeningen die achter de deuren zijn gecreëerd, laten de nieuwe 3.9 V8 volop naar adem happen onder de motorkap achteraan. Dankzij de turbo komt hij makkelijk aan 670 pk, wat 100 pk meer is dan het vorige, atmosferische blok. Het koppel neemt zelfs een sprong van 40%, van 540 Nm naar 760 Nm. Met zo’n cavalerie, en een ‚launch control’ behoort een sprint naar 100 km/u in 3 seconden tot de mogelijkheden. 5,7 seconden later, is daar nog 100 km/u bijgekomen op de teller.

Het meest interessante aspect is nochtans de beschikbaarheid van de trekkracht. Die is voor de volle 760 Nm voorradige vanaf 3.000 opm en dat tot 6.800 opm. Dat vertaalt zich zo: je duwt aan bijna elke snelheid even op het gaspedaal, en ongeacht de versnelling word je richting horizon gekatapulteerd. De ingenieurs hebben elke responstijd van de turbo tot nul herleid, en wisten zelfs een snellere reactie op het gaspedaal te verkrijgen.

Rode lichten… op het stuur

De Ferrari 488 Spider springt dus van bocht naar bocht, en schuift volgaarne uit elke haarspeldbocht. Rechte stukken op ons testparcours? Nauwelijks iets van gemerkt. Elke keer weer is het genieten van de motor die gewillig de hoge toeren opzoekt. De rode diodes op het stuur lichten op wanneer het tijd is om een versnelling hoger in te schakelen. Een kleine klik aan de rechter schakelpeddel aan het stuur, en hop, je hebt quasi onmerkbaar de volgende van in totaal zeven beschikbare versnellingen beet. Het stuur reageert ultrasnel en vertoont een precisie die we maar zelden gezien hebben in een auto.

Race

Al snel bekruipt de lust ons om de ‚race’ setting te proberen via de draaiknop op het stuur - manettino klinkt wel chiquer. De knop is een knipoog naar de vele settings die je op een F1-stuur kan kiezen. Zelfs wanneer je er klaar voor bent, verrast de Ferrari 488 Spider nog met zijn onwaarschijnlijke bochtensnelheden, aan de manier waarop hij mooier en harder de bocht uit komt zonder dat de wielen grip verliezen. Dat laatste is met dank aan het F1-differentieel en aan het elektronische E-Diff 3 sperdifferentieel. Wie kiest om het ESP uit te schakelen, maakt kennis met een wel zeer zwalpende achterkant wanneer je met de rechtervoet uithaalt.

Egoïstisch plezier

Wie achter het stuur zit van deze onwaarschijnlijk knappe bolide van 234.336 euro, moet toch ook even denken aan het welzijn van zijn passagier. Die krijgt namelijk alle info - de toerenteller, de versnelling en de snelheid - op een display voor zijn neus gedetecteerd. Dan is plots extra vertrouwen in de bestuurder soms hard nodig.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Special: Ferrari 250 GTO – Duurste auto ter wereld

Autotests · Ferrari
Ontdek meer