Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Ferrari_812_Competizione_2.jpg

Ferrari 812 Superfast

1 / 9
Ferrari_812_Competizione_2.jpg
Ferrari_812_Competizione_A_2.jpg
Ferrari812GTS_04.jpg
812Superfast_001.jpg
812Superfast_002.jpg
812Superfast_003.jpg
812Superfast_004.jpg
812Superfast_007.jpg
Ferrari_812_Competizione_1.jpg

Sterke punten

  • Supersnel
  • Historische Ferrari-architectuur: V12 voorin met achterwielaandrijving
  • Aantrekkelijk en slim design

Zwakke punten

  • Superduur
  • Soms té veel vermogen voor op de openbare weg
  • Geen GT, behalve zijn gewicht

Ferrari 812 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ferrari 812, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:2.8 - 3s
Maximumsnelheid:340 - 340 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):366 - 373 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):15.9 - 16.4 0
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4657 x 1971 x 1276 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 250 liter
Aanhangergewicht:185 - 200 kg

De laatste in zijn soort?

Al sinds het debuut van het merk in 1947 bouwt Ferrari wagens met een V12-motor voorin en de aandrijving op de achterwielen, en vandaag, meer dan 75 jaar later, is dat nog steeds het geval met de 812 Superfast, de opvolger (al deelt hij dezelfde basis) van de F12berlinetta. Maar het zou weleens de laatste in zijn soort kunnen zijn, want ook Ferrari is bezig aan zijn elektrificatie en de volgende generatie V12’s zou ook een elektrische ondersteuning krijgen. De 812 Superfast en Competizione zouden dus zeer gewilde klassiekers kunnen worden.

Interesse in een Ferrari 812 Superfast

Ferrari 812 Superfast tweedehands auto
Ferrari 812 Superfast nieuwe auto
Ferrari 812 Superfast dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De 812 Superfast combineert de snelheid van de F12 tdf met het comfort van de gewone F12berlinetta, waarmee het meer een supercar is dan een GT.

  • De (atmosferische!) 6,5 liter-V12 levert 800 pk en kan tot 8.900 opm draaien, wat een ongelofelijk geluid met zich meebrengt en de 812 in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u katapulteert, met een topsnelheid van 340 km/u.

  • De 812 Superfast heeft dezelfde verhoudingen als de F12, maar moderniseert zijn look en weet dankzij slim ontworpen luchtkanalen ook iets meer downforce op te wekken.

  • Naast de coupé Superfast is er ook een 812 GTS met targadak, of een 812 Competizione, die nog sneller is dan de Superfast.

Alle belangrijke gegevens over de Ferrari 812 Superfast

Motoren

Tot aan de lancering van de SP3 Daytona had de Ferrari 812 de krachtigste atmosferische motor aller tijden in een productiewagen: een tot 6,5 liter opgeboorde V12 met 800 pk en 718 Nm, die zijn piekvermogen pas levert bij 8.500 opm en nog even blijft doorgaan tot net voor de 9.000. De 812 Superfast sprint in 2,9 seconden naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van meer dan 340 km/u.

In 2021 kwam dan de 812 Competizione, die diezelfde V12 nog iets opgevoerd zag tot 830 pk bij… 9.500 toeren! Het is deze motor die ook in de SP3 Daytona ligt. In een rechte lijn is de Competizione niet veel sneller dan de Superfast, de tractie van de achterwielen is natuurlijk beperkt, maar in combinatie met het lagere gewicht en de extra downforce werd er nog wat rondetijd gewonnen.

Afmetingen

De Ferrari 812 Superfast is 4,66 meter lang, 1,97 meter breed en 1,28 meter hoog en is daarmee 5 centimeter langer en 3 centimeter breder dan de F12berlinetta. Het recept blijft echter hetzelfde: een 2-deurs GT met twee zitplaatsen en de motor voorin. De koffer zwaait open met een grote klep en is 320 liter groot. Er is wel nog een beetje ruimte achter de zetels om spullen op te bergen, er zijn zelfs lederen riemen voorzien voor bagage. Rijklaar zit de 812 Superfast aan een gewicht van bijna 1,8 ton.

Uitvoeringen

De Ferrari 812 is beschikbaar in drie varianten: de coupé Superfast, de cabrio GTS en de supersportversie Competizione (en de Competizione A). De Competizione is echter al hopeloos uitverkocht - al bij zijn lancering was dat het geval - en ook de Superfast wordt niet meer gebouwd. Je moet dus een GTS kopen als je nog een nieuwe 812 wil.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Ferrari 812 GTS is in België te koop vanaf 332.405 euro, maar voor elke personalisatie moet je bijbetalen bij Ferrari. Er zal dus maar zelden een 812 voor minder dan 400.000 euro verkocht worden. De Competizione kostte overigens minstens 500.000 euro.

Op de tweedehandsmarkt zweven de prijzen van de 812 Superfast net onder de nieuwprijs van het model, met exemplaren vanaf 325.000 euro. Ze hebben nooit erg hoge kilometerstanden en de prijs hangt af van hoeveel opties er zijn aangevinkt - modellen die bij Ferrari Tailor Made zijn samengesteld zijn meestal iets meer waard. De GTS is overigens nog een stukje begeerlijker, met een prijs van minstens 500.000 euro.

Design-highlights en interieur

Toen de Ferrari 812 Superfast werd gelanceerd in 2017, niet toevallig de 70ste verjaardag van het merk, herkende je duidelijk zijn voorganger nog in zijn silhouet, maar de details van het model werden gemoderniseerd en in lijn gebracht met de rest van het gamma. De enkele ronde achterlichten werden zoals vroeger weer verdubbeld en de neus werd aerodynamischer gemaakt. Sowieso is het algemene design van de 812 Superfast erg slim ontworpen, waarbij het model evenveel downforce ontwikkelt als de F12 tdf, maar met een lagere luchtweerstand. Maar het kan altijd sneller, want in 2021 bracht Ferrari de 812 Competizione uit, een lichtere, krachtigere Superfast met meer downforce (+80 kg bij 200 km/u) en een extreem brute look.

Meer sport dan GT

Aan boord zit je in een typisch Ferrari-interieur, waarbij het hele dashboard naar de bestuurder is gericht en het gros van de bedieningen op het stuurwiel zit, al zijn er ook een paar knoppen links geplaatst, onder meer voor de boordcomputer. Ook krijgt de passagier (optioneel) een eigen display om de rijgegevens op af te lezen. Hoewel de 812 Superfast officieel als een GT wordt beschouwd door Ferrari, is de sfeer eerder sportief dan comfortabel, met een stugge ophanging en een zeer direct stuur.

Aan boord van de 812 Competizione is de sfeer nog sportiever, met uit carbon vervaardigde kuipstoelen, géén achterruit meer en Alcantara en carbon zover het oog reikt.

Rijhulp en veiligheid

De Ferrari 812 is nooit getest geweest door Euro NCAP of de Amerikaanse veiligheidsinstanties NHTSA of IIHS. De actieve veiligheidssystemen van het model zijn er niet om botsingen te voorkomen, maar om de prestaties te verbeteren op het circuit: F1-Trac-tractiecontrole, Side Slip Angle Control 5.0, Virtual Short Wheelbase (vierwielsturing), enzovoort.

Alternatieven

De Ferrari 812 Superfast gaat vooral de concurrentie aan met de Lamborghini Aventador, Aston Martin DBS Superleggera en de McLaren 720S. De Bentley Continental GT is meer op luxe afgestemd, maar is ook een supersnelle GT. Intern heeft de 812 ook wat concurrentie om mee te strijden: de SF90 Stradale is zelfs nog wat sneller dankzij zijn plug-in hybride aandrijflijn.

FAQ

Is de Ferrari 812 Superfast nog te koop?
Enkel de 812 GTS is nog nieuw te koop, de gewone Ferrari 812 Superfast en de extreme Competizione (A) zijn al volledig uitverkocht.
Hoeveel pk heeft de Ferrari 812?
De Ferrari 812 Superfast en GTS hebben allebei 800 pk, de 812 Competizione (A) heeft 830 pk.
Wat is de topsnelheid van de Ferrari 812?
De Ferrari 812 Superfast heeft een topsnelheid van meer dan 340 km/u.