Ford EcoSport te koop: tweedehands en nieuw

Ford EcoSport

Ford EcoSport

Een moderne Ford bestseller

De Ford EcoSport (uitgesproken als 'EcoSport') is een mini cross-over sport utility vehicle (SUV). Oorspronkelijk wordt de auto gebouwd door Ford Brazilië, in de fabrieken van Camaçari. Dat gebeurt sinds 2003. Een tweede generatie wordt gelanceerd in 2012 en wordt ook samengesteld in nieuwe fabrieken te India, Thailand en Rusland. De EcoSport is een van Fords moderne bestellers. Met name in Brazilië, Argentinië, Venezuela en Mexico doet hij het uitstekend. Zijn voornaamste concurrenten zijn de Fiat Palio Weekend Adventure en de Volkswagen CrossFox. In 2011 alleen al worden er 700.000 exemplaren van de EcoSport verkocht. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

De Ford EcoSport, een veilige alleskunner

De Ford EcoSport technisch bekeken

De eerste generatie Ford EcoSport wordt ontworpen door het Ford-US Truck Vehicle Center onder de codenaam BV226. De auto wordt gebaseerd op de Europese Fords Fiesta en Fusion, beide gebouwd in het Duitse Keulen (deze Fusion is overigens niet te verwarren met de Noord-Amerikaanse Fusion, een middelgrote sedan). Door dit verwantschap wordt gebruikgemaakt van het Ford B3 platform. Het voertuig krijgt er aanvankelijk 5 I4 motoren: de 1.0 Zetec-Rocam 8V turbo van 95 PS (70 kW, stopgezet in 2006), de 1.6 Zetec-Rocam 8V benzine/ethanol motor van 111 PS (82 kW), de 2.0 Duratec 16V van 145 PS (107 kW) en de 1.4 Duratorq TDCi dieselmotor van 68 PS (50 kW) die alleen in exportmarkten wordt gebruikt. Alle modellen hebben voorwielaandrijving en gebruiken standaard een manuele transmissie. De 2.0 motor kan daarbij ook gekoppeld worden aan een automatische transmissie met vier snelheden. Er bestaat tevens een 4x4-versie die enkel gekoppeld kan worden aan een manuele transmissie met zes snelheden.

De nieuwe generatie Ford EcoSport

Eind 2007 wordt een facelift van de Ford EcoSport voorgesteld. Hij heeft een volledig nieuwe voorkant en lijkt nu meer op de Ford pick-ups en op de Braziliaanse Ford Fiesta facelift. Ook de achterlichten en de twee bumpers zijn nieuw. Binnenin is er een nieuw dashboard en worden de materialen geüpgraded naar een hogere prijsklasse. De tweede generatie EcoSport verschijnt in 2012 en wordt ontwikkeld onder het One Ford programma, waarbij Ford wereldwijd een en hetzelfde model aanbiedt, met slechts minimale wijzigingen per markt. De auto is gebaseerd op het Ford Fiesta B2E platform van 2011. De Europese modellen worden samengesteld in de Ford fabrieken van Chennai in India. Het is hier een directe concurrent van de Renault/Dacia Duster en de Nissan Terrano. De nieuwe EcoSport wordt uitgerust met heel wat nieuwigheden, zoals de laatste versie van het Ford SYNC Driver Connect systeem. Dat is een systeem met stemcontrole ontwikkeld in samenwerking met de computergigant Microsoft. Hiertoe behoren ook een geavanceerd systeem voor klimaatcontrole en een centraal gemonteerd LCD-scherm, waarop de SYNC controletoetsen terug te vinden zijn. Tot de veiligheidsuitrusting behoren ondertussen onder andere airbags, veiligheidsgordels, ABS, ESP, EPAS met hill launch assist en parkeersensors achteraan. De motoren van deze nieuwe EcoSport omvatten onder andere de nieuwe, meest geavanceerd Ford motor van het moment: de 1.0 EcoBoost. Dat is een I3 turbobenzine van 120 PS die een gewicht tot 700 kg kan trekken, en het is een ontwerp van het Ford Dunton Technical Center (Verenigd Koninkrijk). De gietaluminium motor heeft drie cilinders en een turbolader. Er bestaan twee versies: een van 74 en een van 8892 kW. Het motorblok is uit gietijzer in plaats van uit aluminium, waardoor de voorverwarming relatief gezien 50% sneller op gang komt. Tegelijkertijd zorgt de lay-out met drie cilinders voor meer inherente vibraties. Dit probleem wordt opgelost door het vliegwiel opzettelijk uit balans te houden. Zo verloopt het energiebehoud efficiënter en loopt de motor zachter en vlotter. Voor het modeljaar 2017 verschijnt een update van de EcoSport op de Auto Show van Los Angeles (2016). Deze nieuwe versie heeft een herziene voorkant en een licht gewijzigde achterkant. Het interieur krijgt een nieuw dashboard met een optioneel infotainmentsysteem met 8” touchscreen, dat zowel Apple CarPlay als Android Auto ondersteunt. In de VS is dit de EcoSport voor het modeljaar 2018 en ook de eerste US EcoSport ooit. Net als de Europese modellen worden deze Amerikaanse versies samengesteld in India.

Ford EcoSport modellen en prijsklassen

De Ford EcoSport heeft vier uitrustingsniveaus. Van laag naar hoog zijn dat de S, de SE, de sportievere SES en het Titanium topmodel. Alle modellen kunnen voorzien worden van voorwiel- (FWD) of vierwielaandrijving (4WD/4x4). Een overzicht van de motormodellen omhelst zo de S FWD (met de 1.0 EcoBoost I3 turbo met interkoeling), de S 4WD (2.0 I4), de SE FWD (1.0 I3), de SE 4WD (2.0 I4), de Titanium FWD (1.0 I3), de SES 4WD (2.0 I4) en de Titanium 4WD (2.0 I4).