Ford C-Max te koop: tweedehands en nieuw

Ford C-Max

Ford C-Max

De Ford C-Max is het instapmodel van de MPV-lijn van Ford. De Ford C-Max is door Ford in 2007 geintroduceerd als de opvolger van de Ford Focus C-Max, die al sinds 2003 op basis van de Ford Focus sedan gebouwd wordt door Ford. De nieuwe naam moet de zelfstandigheid van het nieuwe model benadrukken. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

De Ford C-Max is het instapmodel van de MPV-lijn van Ford.


De Ford C-Max is door Ford in 2007 geintroduceerd als de opvolger van de Ford Focus C-Max, die al sinds 2003 op basis van de Ford Focus sedan gebouwd wordt door Ford. De nieuwe naam moet de zelfstandigheid van het nieuwe model benadrukken. De Ford C-Max is bedoeld als een compacte familiewagen. De MPV met vijf deuren, waarvan een grote toegang geeft tot de bagageruimte is het instapmodel van de serie MPV-modellen van Ford. Al sinds 1995 bouwt Ford de Galaxy, een "fullsize” MPV, en sinds 2006 is ook de Ford S-Max aan het modellengamma toegevoegd.


Alternatieve aandrijvingen voor de Ford C-Max


Met een dynamischer ontwerp aan de voorkant, andere koplampen, LED-achterlichten en een optisch fraaier interieur onderscheid de nieuwe C-Max zich van zijn voorganger. De uitrustingsvarianten van het vorige model, de Ambiente, Style, Titanium en Ghia blijven gehandhaafd bij het huidige model. Vanaf 2008 kan de Ford C-Max ook vanaf de fabriek uitgerust worden met een LPG-installatie. Deze versie beschikt over een 2.0 liter benzinemotor, met 141 pk. Daarnaast kan er ook een versie besteld worden met een aardgastank, de tanks liggen dan onder de ondervloer en de laadruimte, om 17 kilogram aardgas te kunnen vervoeren. De actieradius bedraagt dan een kleine 300 kilometer. De actieradius bij de LPG-versie, is 1000 kilometer, indien gebruik gemaakt wordt van zowel benzine en LPG. Voor het gebruik van bio-ethanol biedt Ford de C-Max met een 1.8 liter Flexifuel motor aan. Deze viercilinder heeft een vermogen van 125 pk en een gemiddeld verbruik van 7.1 liter per honderd kilometer( 169 g/km CO2). De C-Max Flexifuel consumeert Euro 95 benzine, bio-ethanol of een mengsel van beide brandstoffen.


De benzinemodellen van de Ford C-Max


Voor de aandrijving van de Ford C-Max zijn er drie benzinemotoren te krijgen. De instapper is een 1.6 liter viercilinder beschikbaar met 100 pk (164g/km CO2) en een gemiddeld verbruik van 6.9 liter per honderd kilometer. De 1.8 liter motor heeft een vermogen van 125 pk, en een gemiddeld verbruik van 7.1 liter per honderd kilometer (169 g/km C02). De 2 liter versie is de sterkste motor, en levert 145 pk. Deze is als handgeschakelde versie met vijf versnellingen en als 4-trapsautomaat leverbaar. Afhankelijk van de schakeling ligt het gemiddelde verbruik tussen de 7.2 en 8 liter per honderd kilometer (171-189 g/km CO2).


Vier dieselmotoren zijn bij de Ford C-Max leverbaar


De midi-mpv van Ford is ook als diesel leverbaar, en wel in vier varianten. De zuinigste versie van de Ford C-Mas is de 1.6 liter dieselmotor met 90 pk, deze heeft een verbruik van 4.7 liter per honderd kilometer(126 g/km CO2). Daarboven zit de 1.6 TDCi motor, met een vermogen van 109 pk, en een verbruik van 4.7 liter per honderd kilometer. Met 110 pk is de 2.0 dieselmotor de volgende stap omhoog, deze motor is leverbaar met een PowerShift automaat en verbruikt 5.9 liter diesel per honderd kilometer (159g/km CO2). De krachtigere 2 liter diesel heeft een verbruik van tussen de 5.7 en 5.9 liter diesel per honderd kilometer, voor de handbak respectievelijk de automaat. Het vermogen van de sterkste diesel is 136 pk, en de CO2-uitstoot bedraagt tussen de 149 en de 159 gram per kilometer.


Zuinigheid met de Fiat Grande Punto diesel


Met Multijet-injectie biedt Fiat de Grande Punto met twee dieselmotoren aan. Beide motoren hebben een inhoud van 1.3 liter, de vermogens zijn 75, en 90 pk. Tot 2008 was de Grande Punto ook met een 1.9 liter turbodiesel verkrijgbaar, deze levert 130 pk. De beste verbruikscijfers zijn te realiseren met de Grande Punto uitgerust met een automaat. Fiat geeft als verbruik 4.4 liter per honderd kilometer op (115 g/km CO2). De Grande Punto is hiermee een van de zuinigste auto’s in zijn klasse. Een roetfilter behoort natuurlijk tot de mogelijkheden, net als de optionele Eco-Drive software, bekend van de Fiat 500: hiermee kan de bestuurder zijn rijstijl analyseren, en geeft het programma rijtips voor een zuiniger rijgedrag.