Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-austral-front

Renault Austral

1 / 3
renault-austral-front
renault-austral-side
renault-austral-back

Sterke punten

  • Ruim interieur
  • Knappe afwerking en goede ergonomie
  • Zuinige E-Tech Hybrid

Zwakke punten

  • Geen dieselmotor of plug-inhybride
  • Niet goedkoop (maar ook niet extreem duur)
  • Versnellingsbak hybride niet altijd even reactief

Renault Austral Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Austral, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De weg naar boven

Met zijn transformatieplan ‘Renaulution’ beloofde Renault een meer hoogwaardige ervaring in zijn nieuwe modellen, een aanpak die alvast een goede eerste indruk gaf met de Mégane E-Tech Electric. De Austral, een middelgrote SUV die de oude Kadjar vervangt, is dus het tweede resultaat, en ook hier merk je duidelijk een verbetering van de kwaliteitsindruk. Een ruim, doordacht en mooi afgewerkt interieur, een slimme hybride aandrijflijn en technologie die helemaal up-to-date is. Wat wil je nog meer?

Interesse in een Renault Austral

Renault Austral tweedehands auto
Renault Austral nieuwe auto
Renault Austral dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Austral is het tweede model van de nieuwe generatie Renaults, met een strak en zeer modern design, dat niet bang is om sportief te ogen – ook al is dat niet de roeping van deze gezins-SUV.
  • De buitenkant maakt een goede eerste indruk, maar de sterktes van de Austral zijn vooral aan boord te vinden. Om te beginnen heb je er al meer dan voldoende ruimte, zowel voor- als achterin, met ook een verschuifbare achterbank als je wat meer beenruimte wilt of net meer spullen in de koffer wilt krijgen.
  • Renault heeft grote stappen gemaakt qua afwerking en kwaliteitsindruk, met mooie materialen die een luxegevoel met zich meebrengen. Ook de technologie aan boord staat op punt dankzij een infotainmentsysteem van Google dat snel reageert en gemakkelijk te bedienen is.
  • Een dieselmotor of een plug-inhybride ontbreken (nog), maar Renault biedt de Austral wel aan met een zuinige E-Tech Hybrid-aandrijflijn. De kleine batterij betekent dat je er niet ver mee kan rijden in de elektrische modus, maar deze versie heeft wel een aantrekkelijk verbruik op papier én in de praktijk!

Alle belangrijke gegevens over de Renault Austral

Motoren

Het motorengamma van de Renault Austral bestaat (voorlopig) uit drie opties: twee mild hybrides en een zelfladende hybride, allemaal gebaseerd op benzinemotoren.

De instapmotor is de Mild Hybrid Advanced 130, een nieuwe 1,2 liter-benzinemotor met een mild hybride ondersteuning op 48 volt en een vermogen van 130 pk en 230 Nm. Het is meteen ook de enige motor die je met een manuele versnellingsbak kan krijgen. Hiermee sprint de Austral in 10,8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en haalt hij een topsnelheid van 175 pk.

Een stapje hoger staat de Mild Hybrid 160, een 1.3 turbobenzine die weliswaar een minder potente elektrische ondersteuning heeft (12 V in plaats van 48 V), maar wel een hoger piekvermogen van 160 pk en 270 Nm kan voorleggen. Deze motorisatie is standaard gekoppeld aan een traploze CVT-automaat en is niet met elk uitrustingsniveau te bestellen. De sprint van 0-100 km/u duurt 9,7 seconden, de topsnelheid is identiek met 175 km/u.

Bovenaan het gamma staat de Austral E-Tech Full Hybrid 200, waarbij de 130 pk sterke benzinemotor samenwerkt met een elektromotor van 68 pk en een starter-generator van 34 pk, voor een totaal van 200 pk en 205 Nm aan koppel. Voldoende voor een sprint naar 100 km/u in 8,4 seconden, maar het grootste voordeel is natuurlijk zijn lagere normverbruik van 4,6 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 104 g/km. Ook de hybride Austral schakelt steeds automatisch dankzij de slimme multimode-versnellingsbak.

Afmetingen

De Renault Austral is 4,54 meter lang, 1,83 meter breed en 1,64 meter hoog, met een wielbasis van 2,67 meter. Het gewicht schommelt rond de 1,5 tot 1,7 ton, afhankelijk van de motorisatie en de uitvoering, wat nog redelijk is voor een SUV van dit formaat. Het koffervolume varieert van 487 tot 1.525 liter, waarbij je de achterbank ook kan verschuiven om wat meer ruimte te creëren zonder zitplaatsen op te offeren. Het maximale trekgewicht bedraagt 1,5 tot 1,8 ton, opnieuw afhankelijk van de motorisatie.

Uitvoeringen

De basis van het Austral-gamma bestaat uit drie uitvoeringen: Equilibre, Techno en Iconic. Standaard krijg je in ieder geval 17-duims lichtmetalen velgen, een infotainmentsysteem van 9 duim met draadloze smartphonekoppeling via Android Auto of Apple CarPlay, digitale tellers, een achteruitrijcamera, een rijstrookassistent, full-LED-koplampen, automatische airco en meer. Dat is best knap voor een instapmodel.

Kies je voor de Techno, dan krijg je grotere velgen, getinte ruiten, adaptieve LED-koplampen, een groter infotainmentsysteem van 12 duim, een grootlichtassistent, een verschuifbare achterbank, parkeersensoren rondom en meer. De Iconic heeft dan weer extra veiligheidssystemen zoals een dodehoeksensor, verwarmde en elektrisch verstelbare voorzetels, een elektrische kofferklep, dynamische knipperlichten, een 360°-camera en adaptive cruise control.

Van die laatste twee uitvoeringen kan je ook nog het ‘Esprit Alpine’-pakket krijgen, dat de Austral een sportievere look geeft. Zo zijn er onder andere specifieke velgen, wordt het chroom aan de buitenzijde vervangen door donkere tinten, kan je kiezen voor 4Control-vierwielsturing en krijg je sportzetels met een massagefunctie.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

In België kan je instappen in een nieuwe Renault Austral vanaf 31.800 euro voor de Equilibre met de Mild Hybrid Advanced 130-motor, die zoals gezegd al een best redelijke basisuitrusting heeft. Voor de Techno betaal je 2.500 euro meer en de Iconic kost minstens 42.200 euro, maar dat is ook omdat die versie enkel te combineren valt met de E-Tech Full Hybrid-motorisatie. Het Esprit Alpine-pakket voegt nog eens 2.000 euro toe aan de prijs. Een volledig uitgeruste Renault Austral Iconic Esprit Alpine met alle opties en een trekhaak heeft een catalogusprijs van 53.936 euro.

Design-highlights en interieur

Net als de Mégane E-Tech maakt de Austral deel uit van Renaults ‘Nouvelle Vague’, de nieuwe golf die het merk wat hoger op de markt moet positioneren met een meer premium uitstraling. En dat merk je ook aan het design van de Austral, die meer solide oogt dan zijn voorganger, de Kadjar. De bolle vormen hebben plaats gemaakt voor strakke lijnen en scherpe lichtblokken met LED-technologie. Optioneel kan je kiezen voor een contrasterend zwart dak. De Austral heeft trouwens als basis gediend voor de nieuwe Espace, die nog wat meer ruimte biedt aan boord.

renault-austral-interior

renault-austral-innenraum-fond.jpg renault-austral-trunk

Betere kwaliteit

En over het interieur gesproken: ook dat heeft een flinke sprong gemaakt qua afwerkingskwaliteit. Ook hier is de link met de Mégane E-Tech herkenbaar, met het ‘Open R’-paneel dat de displays van de tellers en het infotainmentsysteem behuist. Een infotainmentsysteem dat draait op Google’s Android Automotive-systeem en daarmee bijzonder vlot werkt en heel wat geconnecteerde functies bevat, vooral voor wie al veel gebruik maakt van de Google-diensten die bijvoorbeeld in Android-smartphones zitten ingebouwd. Qua binnenruimte kom je in de Austral niets tekort en de verschuifbare achterbank is een voordeel op praktisch vlak, al wordt die niet standaard meegeleverd.

Rijhulp en veiligheid

De Renault Austral kreeg in 2022 een beoordeling van Euro NCAP, die de SUV de maximale score van 5 sterren gaf, met enkel een iets zwakkere bescherming van kwetsbare weggebruikers. De Austral heeft dan ook een uitgebreide actieve veiligheidsuitrusting (al is een deel ervan optioneel) met onder meer adaptieve cruise control, een actieve rijstrookassistent, een noodremhulp, een dodehoekmonitor en 360°-camera’s.

Alternatieven

De Renault Austral zit in een uiterst competitief segment van middelgrote SUV’s, wat een van de redenen is waarom zijn voorganger Kadjar maar moeilijk kon doorbreken. Zo heeft hij te maken met onder meer de Kia Sportage, Hyundai Tucson, Ford Kuga, Nissan Qashqai (uit dezelfde groep), de Toyota RAV4, Mazda CX-5, Citroën C5 Aircross, Peugeot 3008, Volkswagen Tiguan, enzovoort. Een hele hoop concurrenten, dus, met enkele ijzersterke spelers die vaak ook met dieselmotoren en plug-inhybrides kunnen pareren.

FAQ

Hoeveel kost de Renault Austral in België?
In België kan je instappen in een nieuwe Renault Austral vanaf 31.800 euro voor de Equilibre met de Mild Hybrid Advanced 130-motor, die zoals gezegd al een best redelijke basisuitrusting heeft. Voor de Techno betaal je 2.500 euro meer en de Iconic kost minstens 42.200 euro.
Hoeveel kan de Renault Austral trekken?
Het maximale trekgewicht van de Renault Austral bedraagt 1,5 tot 1,8 ton, opnieuw afhankelijk van de motorisatie.
Is er een Renault Austral plug-in hybride?
Neen, de hybride versie van de Renault Austral is een zogenaamde zelfladende hybride of ‘Full Hybrid’, die niet ingeplugd kan worden en zijn stroom haalt uit recuperatie van remenergie en van de benzinemotor. Hij is dus niet extra fiscaal aftrekbaar.