Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
dacia-duster-front

Dacia Duster

1 / 4
dacia-duster-front
dacia-duster-side
dacia-duster-back
dacia-duster-interieur

Sterke punten

Prijs 4x4 aandrijving LPG-uitvoering

Zwakke punten

Veel plastiek Manueel schakelen Leveringstijd

Dacia Duster Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Dacia Duster, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.7 - 14.9s
Maximumsnelheid:155 - 202 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):107 - 185 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4 - 8 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4315 x 1820 x 1630 mm
Portieren:5
Kofferruimte:376 - 1636 liter
Aanhangergewicht:375 - 614 kg

Veel voor weinig

Dacia is net voor de zomer vervelt. Een nieuw logo in een al even nieuwe grille, andere kleuren geven Dacia een moderne look, de auto is meteen zijn stoffige (kuch…in het geval van de Duster) imago kwijt. In dit specifieke geval profiteert zeker de Duster mee. De SUV van de Roemenen is al jaren het prijsbeest in de groep Renault en daar is zijn aanschafprijs natuurlijk voor een groot deel verantwoordelijk. Ook al evident, de Duster – op 12 jaar tijd ruim 2 miljoen exemplaren verkocht- profiteert mee van het feit dat iedereen hoger wil zitten. Daarbij toch een opmerking dat een nieuwe Dacia behoorlijk lang op zich laat wachten, eens het verkoopcontract ondertekend. De levertijd kan makkelijk 6 maanden en langer bedragen. Dat de Duster in zijn 4WD ook nog eens meer dan zijn streng trekt op alle terrein is voor de Dacia verkoper zelden een doorslaggevend argument. Voor de Dacia koper evenmin.

Interesse in een Dacia Duster

Dacia Duster tweedehands auto
Dacia Duster nieuwe auto
Dacia Duster dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Veel voor weinig

Dacia is net voor de zomer vervelt. Een nieuw logo in een al even nieuwe grille, andere kleuren geven Dacia een moderne look, de auto is meteen zijn stoffige (kuch…in het geval van de Duster) imago kwijt. In dit specifieke geval profiteert zeker de Duster mee. De SUV van de Roemenen is al jaren het prijsbeest in de groep Renault en daar is zijn aanschafprijs natuurlijk voor een groot deel verantwoordelijk. Ook al evident, de Duster – op 12 jaar tijd ruim 2 miljoen exemplaren verkocht- profiteert mee van het feit dat iedereen hoger wil zitten. Daarbij toch een opmerking dat een nieuwe Dacia behoorlijk lang op zich laat wachten, eens het verkoopcontract ondertekend. De levertijd kan makkelijk 6 maanden en langer bedragen. Dat de Duster in zijn 4WD ook nog eens meer dan zijn streng trekt op alle terrein is voor de Dacia verkoper zelden een doorslaggevend argument. Voor de Dacia koper evenmin.

Goede redenen

  • De Duster is, we trappen een open deur in, no-nonsens. Zeker in zijn 2WD-versie heb je voor heel weinig geld (€ 19.000) al een behoorlijk stoer uitziende 4x4.

  • De Duster is bovendien sober maar wel meer dan toereikend uitgerust. Wie echt van het begaande pad af wil, moet een 4WD kopen. Die is wat zwaarder weliswaar en een paar duizend euries duurder geprijsd, maar dan heb je ook wat.

  • Een echte 4x4 namelijk, met deugdelijke aan- en afrijhoeken, een slimme vierwielaandrijving die de tractie goed verdeeld.

  • Een 4WD Duster kan in het veld meer dan de chauffeur wil of durft eisen van zijn auto.

Belangrijke gegevens

Renault is een van de weinige constructeurs die nog een motor inbouwt die op LPG loopt. LPG is hoe dan ook een brandstof voor een Dacia, ook voor de Duster. Dat kan alleen op de 1.0 l 3-cilinder, die met LPG weliswaar iets meer verbruikt (7.2l) dan de benzineversie, maar in ruil daarvoor een hoger koppel (185 Nm) heeft en iets meer pk’s (110). Maar je rijdt op LPG omdat het, alles wel beschouwd, een C0² neutrale brandstof is, althans, zoals het in West-Europa als bijproduct bij het kraken van petroleum gewonnen wordt. Dan kan je met LPG 2 dingen doen: affakkelen, of in een tank steken en van a naar b rijden. Weet ook dat je met een LPG-versie geen reservewiel hebt.

Motoren

Dacia rijdt met Renaultmotoren, moet daar een tekening bij? In dit geval zijn dat 3 benzinevarianten, 101, 130 of 150 pk sterk en een dCI die 116 pk levert. Motoren zijn oude bekende 4-cilinders uit de Renault stal, De diesel kan met een 4WD uitgerust worden en is dan is de Duster een stuk CO² onvriendelijker met 140 gr uitstoot, tegen 126 gr voor de 2WD. De 3-cilinder LPG-motor is goed voor 110 gr CO², de andere benzineversies stoten 140 gr uit, 155 gr voor de vierwiel aangedreven variant. De Dacia’s zijn geen zuinigheidskampioenen, maar evenmin gulzigaards. Je kan niet alles hebben.

Afmetingen

Een Duster heeft 5 deuren, is 4,341 m lang, 1,804 m breed, 1,693 m hoog en met die dimensies weegt hij 1.297 kg. Hij kan een (geremde) aanhanger van anderhalve ton aan. Maar wie niet zoveel te verhuizen heeft, kan ook in de 445 l grote koffer terecht en dan kan de achterbank nog plat en dat heeft u de inhoud van een kleine bestelwagen ter beschikking. Met de dak rails wordt nog extra vervoercapaciteit gecreëerd. De Duster is een werkpaard, zoveel is duidelijk.

Varianten

De Duster kan met voorwiel- en vierwielaandrijving gekocht worden. Er is ook de keuze tussen een handgeschakelde 6-bak. Een automaat is maar op 1 versie beschikbaar, in het hoogste afwerkingsniveau. Dat wordt bij Dacia de Journey genoemd en heeft een bijzonder rijkelijke uitrusting, met bijvoorbeeld een hillstartassist, achteruitrijcamera en dodehoek assistentie. De Expression en zeker de Essential afwerking moeten het met minder doen, maar kaal zouden we geen enkele Dacia noemen. Als je alle combinaties optelt, staan er 13 Dacia Dusters in de catalogus.

Prijzen

De goedkoopste versie is de Duster Tce 90 Essential, die u al voor € 16.390 kan kopen, voor de LPG-versie, de Duster Eco-G Expression, telt u € 18.500 voor neer. De duurste Duster, de Tce 150 AWD in de Journey afwerking moet € 24.290 opleveren. Dat is in alle gevallen bijzonder veel auto voor uw geld.

Design

Buitenzijde

De buitenkant ziet er, alles wel beschouwd fraaier uit nu Dacia zijn signatuur onder handen genomen heeft. Fraaie dagrijlichten bijvoorbeeld, koplampen met moderne lichttechnologie, achterlichten die zondermeer kenmerkend zijn voor op een Duster. Dacia voorziet voorts ook nog eens een rist van accessoires (treeplank, personaliseerbare striping, flankbescherming!) zodat uw Duster toch een eigen Duster wordt.

Binnenkant

Bon, gegeven het feit dat een Dacia Duster in Roemenië wordt gebouwd en niet bepaald met een Rolls Royce wil concurreren, gegeven het feit dat de meest Dusters niet eens € 20.000 kosten, ziet de binnenkant van een Duster er correct uit. Ergonomisch, makkelijk te onderhouden, dat is het minste. Maar ook met meer dan voldoende verstelmogelijkheden om als chauffeur comfortabel aan het stuur te zitten. Verwarming en verluchting die haar werk doet zoals het hoort, ook in de zomer met een airco. Er zit een fatsoenlijk scherm in de middenconsole en de multimedia werken prima. Groot pluspunt voor de liefhebber: de Duster heeft nog een ouderwets fysieke boordplank met meters en naalden die bewegen.

Veiligheid

We hadden al de heuvelstartassistent genoemd en dat is een onderdeel van het ABS-ESP pakket, waarbij de computer dus nog een bewerking bij heeft gekregen. Dacia beknibbeld evenmin op de passieve veiligheid en bouwt ook gordijnairbags in. Het remsysteem kan zijn taak aan, met een prima remkrachtverdeling. We weten niet hoe u over de rij-assistenten van tegenwoordig denkt, maar ons zitten ze te vaak in de weg en komen ze zich moeien op momenten dat we daar geen zin in hebben. De Duster heeft die assistenten achterwege gelaten en op meer dan een camera en parkeersensoren moet u niet rekenen.

Alternatieven

Vroeger had je nog de Skoda Yeti en her en der een Japanner (Daihatsu, Suzuki) die konden wedijveren met de Duster, maar vandaag speelt de Dacia Duster, zeker als je de aanschafprijs als uitgangspunt neemt in een eigen afdeling. Zelfs de Suzuki Ignis, als u er nog eentje kan vinden, is duurder. En dat geldt zeker voor de Kamiq van Skoda (€ 28.500) en Kia, vroeger toch een prijzenbreker, komt met de Sportage (€ 40.690) niet eens in de buurt.

FAQ

Is LPG een gevaarlijke brandstof?
Het blijft een hardnekkig vooroordeel dat LPG gevaarlijk zou zijn, met een grote (re) kans op ontploffingsgevaar. Dat was in de tijd van de zelf knutselende bricoleurs misschien wel zo, maar meer dan 40 jaar geleden heeft de overheid strenge installatienormen ingevoerd en sindsdien is LPG zo mogelijk veiliger dan benzine…
Is LPG nog overal verkrijgbaar?
Zeker op de autowegen, ook de Europese wegen naar het zuiden, is LPG makkelijk te tanken. Vervelend is wel dat er verschillende tanknippels zijn (Nederland vs Frankrijk bijvoorbeeld) en dat u eens op reis verschillende verloopstukken moet meenemen.
Is een vierwielaandrijving veiliger bij dagelijks gebruik?
In extreme omstandigheden (hevige regenval, sneeuw) biedt de 4WD voordelen en sommige AWD-systemen zijn afgesteld op zeer sportief rijden en bieden dan een betere tractie. Maar wie zijn Duster gebruikt voor het dagelijks woon- werkverkeer, heeft aan voorwielaandrijving meer dan voldoende.

Beoordelingen voor Dacia Duster

63 Beoordelingen

4,6

Meer informatie

Modellen