Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-dacia-lodgy_04.jpeg

Dacia Lodgy

1 / 4
AS24-modelpagina-dacia-lodgy_04.jpeg
AS24-modelpagina-dacia-lodgy_01.jpeg
AS24-modelpagina-dacia-lodgy_02.jpeg
AS24-modelpagina-dacia-lodgy_03.jpeg

Sterke punten

  • Budgetvriendelijk
  • Onklopbare ruimte
  • Robuust rijgedrag

Zwakke punten

  • Geen automaten
  • Geen vierwielaandrijving
  • Tamme basismotoren

Dacia Lodgy Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Dacia Lodgy, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.2 - 14.5s
Maximumsnelheid:160 - 194 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):103 - 161 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4 - 7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4500 x 1750 x 1660 mm
Portieren:5
Kofferruimte:207 - 2617 liter
Aanhangergewicht:474 - 710 kg

Prijsbewust ruimtewonder met plaats voor zeven

Het waren andere tijden toen de Dacia Lodgy in 2012 op de markt kwam: toen waren monovolumes nog schering en inslag, vandaag zijn ze zo goed als uitgestorven. De Lodgy waagde zijn kans en triomfeerde met een onklopbare prijs en plaats voor vijf of zeven passagiers.

Interesse in een Dacia Lodgy

Dacia Lodgy tweedehands auto
Dacia Lodgy nieuwe auto
Dacia Lodgy dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • Als model van een budgetmerk stelde de Dacia Lodgy niet teleur. Dat betekent dat ook zijn tweedehandsprijzen lief blijven voor elke portefeuille.

  • Met een aanbod aan benzine- en dieselmotoren en zelfs enkele exemplaren op lpg biedt de Dacia Lodgy voor elk wat wils.

  • De Dacia Lodgy was beschikbaar met vijf of zeven zitplaatsen, waardoor hij een populaire keuze was bij kroostrijke jonge gezinnen.

  • Met 207 liter aan koffervolume als zevenzitter tot 2.617 liter met de tweede en derde zitrij neergeklapt is de Dacia Lodgy een bescheiden ruimtewonder.

  • De Lodgy kreeg doorheen zijn carrière heel wat verschillende speciale reeksen, waaronder een avontuurlijke Stepway-uitvoering en is dus allerminst een saaie auto.

Alle belangrijke gegevens over de Dacia Lodgy

Motoren

Het benzineaanbod van de Dacia Lodgy debuteerde in 2012 met een atmosferische 1.6 MPI van 85 pk, een viercilinder die korte tijd ook op lpg te krijgen was. Hij kreeg het gezelschap van de TCe 115, een 1.2-viercilinder turbobenzine. De MPI werd in 2015 afgelost door de SCe 100, eveneens een atmosferische 1.6-viercilinder maar dan 102 pk sterk. Ook hier verkocht Dacia op sommige markten een versie op lpg, die later een SCe 110 van 109 pk kreeg.

De TCe 115 werd op zijn beurt pas in 2018 op pensioen gestuurd, en vervangen door de TCe 100 en TCe 130. Die gebruikten beide een 1,3 liter grote viercilinder turbobenzine, met respectievelijk 102 pk en 131 pk. Deze twee motoren kregen een manuele zesbak, alle andere benzineversies stelden het met vijf versnellingen.

Het dieselaanbod van de Dacia Lodgy was beperkter. Debuteren deed de Logdy met de dCi 90 en dCi 110, allebei op basis van een 1.5-viercilinder. De eerste was 90 pk sterk, de laatste eerst 107 pk en later 110 pk sterk. In 2018 werden deze motoren vervangen door de Blue dCi 95 en Blue dCi 115. Ook nu waren dat beide 1.5-viercilinders, met respectievelijk 95 pk en 116 pk. Alleen de dCi 90 kreeg een manuele vijfbak, alle andere dieselmotoren waren standaard voorzien van zes verzetten.

Afmetingen

Met een lengte van 4,50 meter, breedte van 1,75 meter en hoogte van 1,68 meter is de Dacia Lodgy iets minder lang maar wel iets hoger dan het model dat hem opvolgde, de Dacia Jogger. Door zijn iets andere bumpers is de Dacia Lodgy Stepway iets langer dan de gewone Lodgy: 4,52 meter. Met die lengte kan de Dacia Lodgy wedijveren met bestelbreaks van de concurrentie, zoals de Citroën Berlingo, Peugeot Rifter of Opel Combo.

Het koffervolume van de Dacia Lodgy bedraagt 207 liter als zevenzitter met alle rugleuningen op hun plek. Als vijfzitter bedraagt dat koffervolume een imposante 827 liter. Klap je alle rugleuningen op de tweede en eventueel derde zitrij neer, dan maak je in totaal 2.617 liter aan koffervolume vrij.

Uitvoeringen

Doorheen de jaren bood Dacia zijn Lodgy meestal aan in twee uitvoeringen: Ambiance en Lauréate. Die werden nadien herdoopt naar Essential en Comfort. De basisuitvoering probeerde de vanafprijs zoveel mogelijk te drukken, de andere voegde enkele basiszaken toe aan de uitrusting. Daarnaast waren er heel wat speciale reeksen, zoals de Rainbow, Techroad en zelfs twee keer een Anniversary (voor de tiende en vijftiende verjaardag van het huidige Dacia). In 2014 introduceerde het budgetmerk de Lodgy Stepway met een avontuurlijkere aankleding. Die kreeg nadien een permanente plaats in het gamma.

Tweedehandsprijzen

De tweedehandsprijzen van de Dacia Lodgy beginnen bij zo’n 4.500 euro voor de oudste dieselmodellen met een hoge kilometerstand. Benzinemodellen doen hun intrede vanaf zo’n 5.500 euro, terwijl voor modellen met een lagere kilometerstand de vanafprijs naar zo’n 10.000 euro stijgt. Dat was bij zijn debuut in 20212 de basisprijs van de Lodgy, maar tijden – en prijzen – veranderen. Ook op de tweedehandsmarkt. De jongste Lodgy-modellen hebben een prijs die rond 14.000 euro schommelt.

Design-highlights en interieur

Een lang silhouet, grote raampartijen en een makkelijk toegankelijk interieur: meer had een budgetvriendelijke monovolume niet nodig. Ook aan de binnenkant hield de Dacia Lodgy het relatief bescheiden. De avontuurlijker aangeklede Stepway-variant gaf de Lodgy een aantrekkelijke twist.

Familiebanden

De Dacia Lodgy is een eenvoudige, pretentieloze auto en hield er dus ook altijd een eenvoudig, pretentieloos ontwerp op na. Het brede radiatorrooster en de grote lichtblokken vooraan en achteraan versterken de familiebanden met de andere Dacia-modellen, terwijl de grote koetswerkoppervlakken en raampartijen de eenvoud onderstrepen en de zichtbaarheid vergroten. In 2017 kreeg de Lodgy een bescheiden facelift met onder meer andere accenten in het radiatorrooster. De basisuitvoering kreeg stalen 15-duimsvelgen met wieldoppen mee, de andere versies 16-duimsvelgen. De Stepway kreeg eigen bumpers en zijschorten en een kunststof omranding van de wielkasten.

Ruimte primeert

Ook binnenin pretendeerde de Lodgy niets te zijn dat hij niet was. Het dashboard was dus ook relatief eenvoudig, met een stuur dat alleen in de hogere uitvoeringen in de hoogte verstelbaar was, ronde tellers en dito ventilatiemonden, en in de hogere uitvoeringen centraal op het dashboard het Medianav-infotainmentsysteem. Een stoffen zetelbekleding was altijd standaard, de rugleuningen van de voorzetels kregen in de hogere uitvoeringen kleine klaptafeltjes.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2012 kreeg de Dacia Lodgy drie sterren op de crashtests van de Euro NCAP, met vooral opmerkingen over zijn beperkte veiligheidsuitrusting. Standaard omvatte die in de basisuitvoering bijvoorbeeld alleen frontale en zijdelingse airbags vooraan, stabiliteits- en tractiecontrole en een bandendrukcontrolesysteem. In de hogere uitvoeringen kwam daar nog een snelheidsregelaar en –begrenzer bij, en op de Stepway parkeersensoren achteraan.

Alternatieven

De Dacia Lodgy is intussen op pensioen, en had lange tijd een compacter alternatief in de vorm van de Dokker. Beide modellen heeft Dacia vervangen door de Jogger, die eveneens met zeven zitplaatsen te krijgen is. Er zijn ook alternatieven in de vorm van bestelbreaks: de Renault Kangoo bijvoorbeeld, de Citroën Berlingo, Peugeot Rifter, Opel Combo of Volkswagen Caddy.

FAQ

Hoeveel kost de Dacia Lodgy?
De Dacia Lodgy is en blijft een budgetauto, dus de tweedehandsprijzen vallen behoorlijk mee. Voor minder dan 6.000 euro heb je bijvoorbeeld een Lodgy van de eerste productiejaren met relatief hoge kilometerstand. Voor modellen met lagere kilometerstand moet je rekenen op prijzen van 10.000 tot 14.000 euro.
Mag de Dacia Lodgy de lage-emissiezone nog binnen?
Op dit moment (winter 2022) mogen alle dieselmodellen van de Dacia Lodgy de lage-emissiezone nog binnen. Ook de oudste dieselmodellen, die aan de Euro 5-norm beantwoorden. Twijfel je, check dan altijd even je inschrijvingsbewijs.

Beoordelingen voor Dacia Lodgy

12 Beoordelingen

4,5