Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
2021-Mazda-CX-3_Polymetal-Grey_Action-1.jpg

Mazda CX-3

1 / 4
2021-Mazda-CX-3_Polymetal-Grey_Action-1.jpg
2021-Mazda-CX-3_Polymetal-Grey_Action-10.jpg
2021-Mazda-CX-3-Interior-1.jpg
2021-Mazda-CX-3-Interior-42.jpg

Sterke punten

Knap design Goede motor-versnellingsbakcombinatie Geslaagde rijdynamiek

Zwakke punten

Binnenruimte achterin Kleine koffer Geluidsisolatie niet op niveau andere Mazda-modellen

Mazda CX-3 Een overzicht

4,9 (6 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mazda CX-3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.8 - 11s
Maximumsnelheid:172 - 200 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):105 - 160 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4 - 7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4275 x 1765 x 1535 mm
Portieren:5
Kofferruimte:287 - 1260 liter
Aanhangergewicht:499 - 535 kg

De kleine SUV die ook leuk mag zijn

Mazda sprong in 2015 op de hype van de kleine SUV’s, die toen zeker in Europa erg populair werden. De CX-3 was gebaseerd op de Mazda2 en kreeg een even vrolijk design mee, terwijl Mazda ook de nadruk legde op een goede rijdynamiek. Typisch Mazda is ook het atypische motorenaanbod, met een ‘grote’ atmosferische 2-liter op benzine en een 1.5 en later een 1.8 op diesel.

Interesse in een Mazda CX-3

Mazda CX-3 tweedehands auto
Mazda CX-3 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De kleine SUV die ook leuk mag zijn

Mazda sprong in 2015 op de hype van de kleine SUV’s, die toen zeker in Europa erg populair werden. De CX-3 was gebaseerd op de Mazda2 en kreeg een even vrolijk design mee, terwijl Mazda ook de nadruk legde op een goede rijdynamiek. Typisch Mazda is ook het atypische motorenaanbod, met een ‘grote’ atmosferische 2-liter op benzine en een 1.5 en later een 1.8 op diesel.

Goede redenen

  • De Mazda CX-3 is een van de meer dynamische wagens uit zijn klasse, met een goede balans tussen comfort en rijplezier.

  • Aan boord is de CX-3 ook vrij comfortabel, met goede zetels, een verzorgde afwerking en een knappe uitrusting als je een hoger afwerkingsniveau kiest.

  • In tegenstelling tot het gros van zijn rivalen kon je de Mazda CX-3 ook met vierwielaandrijving bestellen.

  • Zijn ‘grote’ 2.0-benzinemotor lijkt een beetje achterhaald vergeleken met de turbomotoren van de concurrentie, maar hij heeft geen partikelfilter nodig om de uitstootnormen te halen en verbruikt geen druppel meer. Enkel voor de belastingen is het nadelig.

Alle belangrijke gegevens over de Mazda CX-3

Motoren

Het Europese motorengamma van de Mazda CX-3 bestond uit één benzinemotor: de 2.0 SkyActiv-G, die je wel in twee vermogensniveaus kon krijgen: 120 of 150 pk. Daarmee staat de Mazda in schril contrast met de gedownsizede turbomotoren van de concurrentie, maar qua verbruik en uitstoot scheelt het niks. Fiscaal wordt deze motor wel meer afgestraft dan de éénliters van de concurrentie. Je kon de 2-liter krijgen met een zestrapsautomaat en/of vierwielaandrijving op de krachtigere versie.

Qua dieselmotoren werd de CX-3 aanvankelijk gelanceerd met een 1,5-liter, die afgeleid was van de 2,2 liter-diesel uit de grotere modellen. Het blok leverde 105 pk en kon ook met een automaat en vierwielaandrijving geleverd worden. Na de kleine facelift van 2018 werd die 1.5 vervangen door de 1.8 SkyActiv-D, die voldeed aan de Euro 6d-Temp-norm. Deze nieuwere motor leverde 115 pk, maar je moest wel kiezen tussen 4x4 of een automaat.

Afmetingen

De Mazda CX-3 is 4,28 meter lang, 1,77 meter breed en 1,54 meter hoog. Hij heeft een kofferruimte van 350 tot 1.260 liter en weegt om en bij de 1,2 tot 1,3 ton. Door zijn ronde design met een lange neus en een korte kont is de binnenruimte achterin en de koffer echter niet zo groot voor zijn klasse. Heb je een CX-3 met trekhaak, dan mag je tot 1.200 kilo trekken.

Uitvoeringen

De Mazda CX-3 werd na de facelift geleverd als Skydrive, Hakoné en Skycruise, waarbij die laatste versie vooral erg goed was uitgerust voor zijn klasse - en niet veel meer moest kosten dan de basisversie. Zo had je onder meer elektrische lederen zetels met memoryfunctie en verwarming, een infotainmentsysteem met Apple CarPlay/Android Auto, een met leer bekleed dashboard en knappe 18-duims velgen.

Het optiebeleid was wel enigszins beperkt: heel veel kleuren of velgdesigns waren er niet om uit te kiezen, en voor bepaalde uitrusting moest je een niveau hoger gaan, los bijbestellen zat er niet in.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Mazda CX-3 is sinds 2021 niet meer nieuw leverbaar, aan het einde van zijn carrière betaalde je ongeveer 22.500 tot 28.800 voor een nieuw exemplaar.

Op de tweedehandsmarkt vind je al een Mazda CX-3 vanaf 11.000 euro, waarbij de goedkoopste modellen meestal de 1.5-diesels zijn. Voor een model van na de facelift met een benzinemotor betaal je ongeveer 16.000 euro.

Design-highlights en interieur

Het design van de Mazda CX-3 was gebaseerd op het model waarmee hij ook zijn technische basis deelde, de Mazda2, volgens de Kodo-designtaal van het merk. Het was een van de knapste modellen in zijn klasse, met een compact koetswerk, een lange neus en grote wielen, die hem zeer dynamische verhoudingen gaven. De facelift van 2018 was zeer beperkt: een nieuwe grille en licht hertekende achterlichten zijn de hoogtepunten.

Mooi, maar niet zo mooi als de andere Mazda’s

Aan boord zit je wel nog duidelijk in een Mazda van de vorige generatie, het contrast met de nieuwere modellen die hoogwaardiger zijn afgewerkt en een onberispelijke geluidsisolatie hebben gekregen is vrij groot. Toch is het een geslaagd interieur, met kwalitatieve bedieningselementen en een ergonomische indeling. Ook hier bracht de facelift niet veel nieuws met zich mee, wat ook betekent dat het infotainmentscherm niet op het niveau zit dat je zou verwachten van een auto die tot 2021 is geleverd in ons land.

Rijhulp en veiligheid

De Mazda CX-3 kreeg in 2015 een score van 4 sterren van Euro NCAP, met goede scores voor de bescherming van inzittenden en voetgangers, maar iets minder voor de veiligheidsuitrusting. Die was bij de latere jaren - en de hogere uitrustingsniveaus - best in orde, met cruise control, een dodehoekmonitor, rijstrookassistent en een noodremhulp.

Alternatieven

Binnen het segment van de compacte SUV’s stond de Mazda CX-3 tegenover de Renault Captur, Peugeot 2008, Fiat 500X, Opel Crossland, Hyundai Kona, Ford Puma en de Toyota C-HR. De meeste van die modellen zijn praktischer dan de CX-3, die met zijn kleine achterbank en koffer steekjes laat vallen, al heeft de Mazda wel een zeer verzorgde rijdynamiek en veel uitrusting voor zijn geld. Wil je een nieuwe compacte SUV van Mazda, dan moet je de CX-30 kopen, of de elektrische MX-30 als je niet ver moet rijden.

FAQ

Is de Mazda CX-3 nog nieuw te koop?
Neen, in 2021 werd de Mazda CX-3 uit het gamma gehaald. Voor een compacte SUV van Mazda moet je nu voor de CX-30 kiezen.
Heeft de Mazda CX-3 een automaat?
Ja, je kon de Mazda CX-3 ook bestellen met een 6-trapsautomaat, zowel op de benzine- als de dieselmotor.
Wat is het verschil tussen de Mazda CX-3 en de CX-30?
De CX-30 is iets groter dan de Mazda CX-3 en is gebaseerd op de Mazda3, terwijl de CX-3 zijn technische basis deelt met de Mazda2. De naam is zo gekozen omdat Mazda in China al een CX-4 heeft.