Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
2022_mazda_cx-30_src_spain_act_52.jpg

Mazda CX-30

1 / 5
2022_mazda_cx-30_src_spain_act_52.jpg
2022_mazda_cx-30_src_spain_int_1.jpg
2022-mazda-cx-30-line-up-002.jpg
2022_mazda_cx-30_src_spain_act_27.jpg
2022_mazda_cx-30_src_spain_act_28.jpg

Sterke punten

  • Knap design
  • Afwerking en stilte aan boord
  • Geslaagde dynamiek

Zwakke punten

  • Geen hybride of turbomotoren
  • Binnenruimte niet geweldig
  • Verwarrende naam

Mazda CX-30 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mazda CX-30, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 21.950,-*
Tweedehands vanaf:€ 10.900,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.3 - 12.6s
Maximumsnelheid:116 - 204 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):105 - 129 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.4 - 5.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4395 x 1795 x 1540 mm
Portieren:5
Kofferruimte:422 - 1406 liter
Aanhangergewicht:510 - 610 kg

De CX-4 die niet zo mocht heten

Toen Mazda een nieuwe SUV ontwikkelde op basis van de nieuwste Mazda3, geraakten ze in Hiroshima een beetje in de knoop qua naamgeving. Dit nieuwe model zou tussen de CX-3 en de CX-5 vallen, dus CX-4 was een logische naam geweest. Ware het niet dat er al een CX-4 bestond in China. Dus koos men maar voor CX-30, om zijn verwantschap met de Mazda3 te bevestigen en tegelijk aan te tonen dat het wel degelijk om een nieuw model gaat.

Interesse in een Mazda CX-30

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Mazda CX-30 is gebaseerd op de Mazda3 en neemt ook zijn knappe exterieurdesign over, maar dan natuurlijk met een iets hogere bouw. Daarmee heb je een meer praktische wagen met dezelfde goede looks.

  • Ook het aangename interieur van de Mazda3 maakt de oversteek naar de CX-30, met hoogwaardige materialen, een puike ergonomie en een geweldige geluidsisolatie. Ook de uitgebreide uitrusting is opnieuw aanwezig.

  • Rijden doet de CX-30 ook goed. Niet zo dynamisch als de Mazda3, maar even stabiel en met hetzelfde enthousiasme dankzij gewillige motoren, een goed stuurgevoel en een aangename manuele versnellingsbak.

  • De CX-30 maakt ook gebruik van de innovatieve SkyActiv-X-motor, die het vermogen en de properdere uitstoot van een benzine combineert met het verbruik van een diesel.

Alle belangrijke gegevens over de Mazda CX-30

Motoren

De Mazda CX-30 wordt in ons land enkel geleverd met benzinemotoren: de e-SkyActiv G van 122 pk en de e-SkyActiv X van 186 pk. In beide gevallen gaat het om een 2 liter-benzinemotor zonder turbo. De e-SkyActiv G is een traditionele benzinemotor, al heeft hij wel een mild hybride ondersteuning op 24 volt, met een normverbruik van 5,9 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 134 g/km.

De e-SkyActiv X is echter een stukje innovatiever, want deze motor maakt gebruik van vonkgestuurde compressieontsteking. In menstentaal is het een benzinemotor met de werking van een dieselmotor als je hem niet volledig belast, wat de efficiëntie en dus het verbruik ten goede komt. Ondanks zijn 50% hogere vermogen dan de e-SkyActiv G heeft deze e-SkyActiv X een verbruik van 5,7 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 128 g/km. De e-SkyActiv X is ook te bestellen met vierwielaandrijving. Een manuele zesbak is standaard op beide motoren, een zestrapsautomaat kan je als optie bestellen.

Helaas heeft de Mazda CX-30 geen hybride of elektrische aandrijflijn in het gamma zitten.

Afmetingen

De Mazda CX-30 is 4,40 meter lang, 1,80 meter breed en 1,54 meter hoog en valt daarmee tussen de CX-3 en de CX-5 in qua grootte. Aan boord is er plaats voor 5 personen, al is de binnenruimte niet zo groot, terwijl de koffer 430 tot 1.406 liter groot is, wat eerder gemiddeld is voor dit segment. De CX-30 kan tot 1.300 kilo trekken op elke motorisatie en weegt zelf tussen de 1,32 en de 1,53 ton rijklaar. De benzinetank is 51 liter groot, of 48 liter op de modellen met AWD.

Uitvoeringen

De Mazda CX-30 wordt in ons land in 6 verschillende uitvoeringen geleverd: Skymove, Skydrive, Skydrive Business, Homura, Hakone en Skycruise. De basisuitrusting van de Skymove bestaat uit 16-duims lichtmetalen velgen, een stoffen interieur, adaptive cruise control, een 8,8-duims infotainmentscherm met navigatie, verkeersbordherkenning, een dodehoekassistent, LED-koplampen en een head-up display.

Het duurste uitrustingsniveau, de Skycruise, heeft 18-duims lichtmetalen velgen, een lederen interieur met zetelverwarming vooraan, een verwarmd stuurwiel, een 360°-camera, een elektrische kofferklep, een Bose-audiosysteem met 12 luidsprekers en meer.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Belgische prijzen van de Mazda CX-30 beginnen bij 27.790 euro voor een CX-30 e-SkyActiv G 122 pk met manuele versnellingsbak in de Skymove-uitvoering. De duurste variant is de CX-30 e-SkyActiv X AWD met automaat als Skycruise voor 38.590 euro. Dan moet je enkel nog bijbetalen voor een metaalkleur, wat 600 euro kost.

De Mazda CX-30 is nog maar sinds 2020 op de markt, dus het tweedehands aanbod is nog niet erg uitgebreid op het moment van schrijven (oktober 2022). De goedkoopste die we konden vinden kost 23.600 euro en is een model met de 122 pk sterke instapmotor met een handbak. Toch vind je ook al een SkyActiv X voor niet veel meer geld, zelfs in de luxueuze Skycruise-uitvoering.

Design-highlights en interieur

De Mazda CX-30 neemt het Kodo-design van de Mazda3 over, maar giet er een SUV-sausje omheen, wat vooral te zien is aan de dikke zwarte koetswerkbescherming uit plastic. Verder krijgt hij dezelfde designdetails als de scherpe koplampen met het chromen lijntje dat doorloopt tot onder de grille, de smalle achterlichten en de licht aflopende daklijn met een dikke C-stijl, al is die gelukkig wat minder dik dan op de Mazda3. De standaard dubbele uitlaatpijpjes maken het design af en geven het model zelfs een sportieve look, al heeft de CX-30 die ambities totaal niet.

Hoge kwaliteit, maar niet veel ruimte

Aan boord heerst opnieuw dezelfde sfeer als in de Mazda3, maar in een iets meer praktische vorm. Het dashboard is minimalistisch getekend en heeft geen overbodige knoppen, maar wordt ook niet gedomineerd door aanraakschermen. De materialen zijn bovendien van een erg goede kwaliteit, zowel qua uitzicht als qua gevoel.

De hogere uitrustingsniveaus kunnen uitpakken met een heleboel luxesnufjes zoals een head-up display en een zeer goed Bose-audiosysteem, dat nog meer kan schitteren dankzij de uitstekende geluidsisolatie. Net als in de Mazda3 is er echter geen binnenruimte op overschot, zelfs vooraan is de hoofdruimte beperkt voor langere bestuurders en passagiers. De kofferruimte volstaat wel.

Rijhulp en veiligheid

De Mazda CX-30 werd in 2019 getest door Euro NCAP en kreeg de maximale score van 5 sterren, met zelfs 99 op 100 voor de bescherming van volwassenen aan boord! Goed nieuws is ook dat een groot deel van de actieve veiligheidssystemen (noodremhulp, dodehoekmonitor, verkeersbordherkenning, adaptive cruise control) standaard wordt meegeleverd, net als 9 airbags.

Alternatieven

De Mazda CX-30 speelt in het segment van de compacte cross-overs uit het C-segment, waar bijvoorbeeld ook de Volkswagen T-Roc, Toyota Corolla Cross, Jeep Compass, Fiat 500X, Honda HR-V, Skoda Karoq, Seat Ateca, Volvo XC40 en Hyundai Konda onder vallen. Daarbij onderscheidt de CX-30 zich met zijn hoogwaardig interieur, zijn uitgebreide uitrusting voor het geld en zijn geslaagde rijdynamiek, maar loopt hij achter qua motorisaties (geen turbomotoren of hybride opties) en qua binnenruimte.

FAQ

Wat is het verschil tussen de Mazda CX-3 en de Mazda CX-30?
De Mazda CX-3 is op de Mazda2 gebaseerd en is dus kleiner dan de CX-30, die op de Mazda3 is gebaseerd en tussen de CX-3 en CX-5 zit qua formaat. Ook heeft de CX-30 meer een coupévorm.
Hoe zuinig is de Mazda CX-30?
De Mazda CX-30 heeft enkel efficënte benzinemotoren in het gamma zitten, die een normverbruik hebben van 5,7 tot 5,9 liter per 100 km met een manuele versnellingsbak.
Wat mag een Mazda CX-30 trekken?
Elke motorisatie van de Mazda CX-30 mag een geremde aanhangwagen van maximaal 1.300 kilo trekken.