Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Volvo XC40

Sterke
  • Focus op veiligheid
  • Strak design
  • Twee elektrische versies
Zwakke
  • Gevoelloos rijgedrag
  • Hoge prijzen
  • Materiaalgebruik binnenin

De compacte SUV op z’n Zweeds

Volvo sprong destijds als één van de eersten op de SUV-kar met zijn XC90, en ook de XC60 was meteen razend populair. De grootste verkoopcijfers vallen echter te behalen onder de compacte SUV’s, en daar willen de Zweden een graantje van meepikken met deze XC40.

Technische gegevens

190 - 190 PS

Vermogen

5.0 - 5.0 l/100 km

Verbruik (gecombineerd)

131 - 131 g CO2/km

CO2-uitstoot (gecombineerd)Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.

210 - 210km/h

Top snelheid

7.9 - 7.9s

van 0 tot 100 km/u

Toon technische gegevens

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Dat de XC40 een compacte SUV is, hoeft niet te betekenen dat Volvo zijn principes aan de kant zet. Zo zet het model nog steeds de toon qua veiligheid, met standaard een noodremassistent met voergangers- en zelfs dierenherkenning, stuurhulp die je obstakels helpt ontwijken en zo voort.

  • Wie Volvo zegt, zegt ook ruimte. De hoekige proporties van de XC40 geven het al weg: binnenin voelt de auto dus aan als een groter model. Vooral de inzittenden beschikken er over meer dan genoeg plek.

  • Ook op vlak van design moet de XC40 niet onderdoen voor zijn merkgenoten. Sterker nog: Volvo lijkt een meer uitgesproken karakter aan de compacte SUV gegeven te hebben dan aan sommige van zijn grotere modellen.

  • Door de jaren heen is de XC40 verkrijgbaar geweest met allerhande diesel- en benzinemotoren, als hybride en zelfs in twee zuiver elektrische versies.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Volvo XC40 heeft sinds zijn lancering in 2017 meer motoren gehad dan je op twee handen kunt tellen. Aanvankelijk verscheen hij met een gamma aan benzine- en dieselmotoren, maar die laatste werden uiteindelijk geschrapt en Volvo voegde een aantal hybrides en elektrische versies toe.

Momenteel (zomer 2022) staat er slechts één motor zonder elektro-ondersteuning in het aanbod van de XC40: de T2. Die maakt gebruik van een 1.5-liter driecilindermotor die 129 pk naar de voorwielen stuurt. Vroeger was die verkrijgbaar met een handgeschakelde zesbak, maar tegenwoordig is elke XC40 voorzien van een automaat. Het reguliere benzinegamma was ooit uitgebreider met een T3 op basis van diezelfde motor, goed voor 163 pk, en een aantal motorisaties op basis van een 2.0-literblok. Daarmee schopte de T4 het tot 190 pk en de T5 kreeg 250 pk. Die laatste twee waren naar wens verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Ook de dieselmotoren hebben het schip stuk voor stuk verlaten. Zo was er aanvankelijk een D3 met 150 pk en een D4 met 190 pk, beide op basis van een 2.0-litermotor en verkrijgbaar met vierwielaandrijving.

Volvo heeft het grootste deel van het oorspronkelijke motorengamma inmiddels vervangen door mildhybrides. Naast de T2 kan je de XC40 dus krijgen als B3 die het met een 2.0-liter benzinemotor en wat elektrohulp schopt tot 163 pk, als B4 die uit dezelfde basis 197 pk haalt of als B5 met 250 pk. De laatste twee kunnen gecombineerd worden met vierwielaandrijving.

Zoek je nog meer elektrificatie, dan kan je eveneens bij de XC40 terecht. Zo zijn er twee plug-inhybrides die allebei een elektrisch rijbereik van 46 kilometer beloven (WLTP) uit een accupakket van 10,7 kWh. Het verschil zit in het vermogen van de verbrandingsmotor, een 1.5-liter driecilinder op benzine. Zo biedt de T4 Recharge 211 pk terwijl je bij een T5 Recharge 262 pk krijgt. Onder de Recharge-naam vallen ook de twee zuiver elektrische versies van de XC40. De Recharge Single Motor doet het daarin met voorwielaandrijving en 231 pk, en haalt 425 kilometer uit een accu van 69 kWh. De Twin Motor-versie biedt 408 pk op de vier wielen. Die krijgt ook een grotere accu van 78 kWh, maar door zijn hogere verbruik is de winst voor het rijbereik minimaal: je haalt in theorie 436 kilometer.

Afmetingen

De Volvo XC40 bevindt zich mooi middenin het segment van de compacte SUV’s. Dat betekent echter niet dat het om een kleine auto gaat: met een lengte van 4,43 meter en een breedte van 1,86 meter heeft hij nagenoeg dezelfde voetafdruk als een Audi Q3 of BMW X1. Hij is ook een paar centimeter hoger dan zijn voornaamste concurrenten met 1,65 meter.

Die afmetingen komen vooral de binnenruimte ten goede: je hebt zowel voor- als achterin de XC40 een zeer ruimtelijk gevoel. Ook de koffer is groot genoeg, al is die wel wat beperkter dan die van zijn tegenhangers bij BMW en Audi. Zo krijg je 452 liter koffervolume, en indien je voor een zuiver elektrisch Recharge-model kiest zakt dat naar 413 liter, al wordt dat wel deels goedgemaakt door wat extra ruimte onder de voorklep.

Uitvoeringen

De Volvo XC40 staat in vier uitrustingsniveaus in de catalogus: als Essential, Core, Plus en Ultimate. De Essential is daarin de basisversie, maar die krijgt meteen een aanvaardbare standaarduitrusting mee. Zo wordt de auto zonder meerprijs voorzien van 17-inchvelgen, automatische klimaatregeling, cruise control, een regensensor en parkeersensoren achteraan. De Core maakt daar 18-inchvelgen van en voegt onder andere smartphoneconnectiviteit en klimaatregeling in twee zones toe. De Plus gaat voor meer luxe met bijvoorbeeld verwarmde zetels, een premium audiosysteem en een parkeercamera, en de Ultimate voegt nog wat stijl toe met 19-inchvelgen en een panoramisch schuifdak.

Prijzen

Wie op zoek gaat naar een nieuwe Volvo XC40, moet minstens 37.050 euro op zak hebben. Voor dat geld krijg je een T2, voorzien van de 1.5-liter benzinemotor met 129 pk, in zijn Essential-versie. Moet het een plug-inhybride zijn, dan krijg je een T4 Recharge mee vanaf 53.850 euro maar die komt dan wel standaard met het Core-uitrustingsniveau. De zuiver elektrische XC40 kost als Single Motor 48.800 euro en als Twin Motor minstens 58.295 euro.

Op de tweedehandsmarkt zijn er talrijke XC40’s om uit te kiezen, want het model is al sinds 2017 op de markt. Zo betaal je iets meer dan 20.000 euro voor een vroeg exemplaar met een dieselmotor en aardig wat kilometers. Gebruikte plug-inhybrides vind je vanaf zo’n 40.000 euro, en voor een elektrische XC40 betaal je op de tweedehandsmarkt minstens hetzelfde bedrag.

Design

Buitenzijde

De XC40 mag dan de kleinste SUV van het Zweedse merk zijn, toch is hij onmiddellijk herkenbaar als Volvo. Hij deelt dan ook zijn minimalistische, rechtlijnige proporties met de zustermodellen, net als een aantal typische kenmerken zoals de rechtopstaande achterlichten en de koplampen met een LED-signatuur dat doet denken aan de hamer van Thor. De compactste der hedendaagse Volvo’s heeft misschien wel het meest uitgesproken design, waarmee hij zich duidelijk wil positioneren als een stijlvol alternatief binnen het drukke segment van de compacte SUV’s.

Binnenzijde

Ook binnenin kan je er niet om heen dat je met een Volvo te maken hebt. Zo is het rechtopstaande tablet-scherm middenin het dashboard van de partij, en worden de bedieningselementen verder tot een minimum beperkt. Die minimalistische lijn wordt ook doorgetrokken naar de rest van het design, want de cabine van de CX40 straalt – net als die van andere hedendaagse Volvo’s – een zekere rust uit.

Veiligheid

Bij zijn lancering in 2017 bewees de Volvo XC40 zich meteen als één van de veiligste modellen in zijn segment. Na de gewoonlijke Euro NCAP-crashtests ging hij naar huis met de volle 5 op 5 sterren, en ook op heel wat individuele onderdelen – zoals de veiligheid voor kinderen achterin – behaalde hij de topscore. Dat dankt de auto niet alleen aan zijn structurele stijfheid en zijn massa airbags, maar ook aan een resem actieve veiligheidssystemen. Zo is iedere nieuwe XC40 bijvoorbeeld voorzien van een stuurassistent die obstakels kan uitwijken, en daarna ook helpt om terug op het juiste pad te komen.

Alternatieven

De XC40 is de nieuwste toevoeging aan Volvo’s gamma van SUV’s, maar hij is allesbehalve alleen in zijn segment. De grootste concurrentie ondervindt hij van modellen van de Duitse Drie: BMW met de X1, Mercedes met de GLA en GLB en Audi met de Q3. Daarnaast kan je ook de Jaguar E-Pace als een alternatief zien, net als de Range Rover Evoque.