Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Audi Q2 Voor & achter 2016

Audi Q2

1 / 4
Audi Q2 Voor & achter 2016
Audi Q2 Achter 2016
Nuevo Audi Q2 A24 (4)
Nuevo Audi Q2 A24 (3)

Sterke punten

Aangenaam rijgedrag Personalisatiemogelijkheden Krachtige SQ2

Zwakke punten

Enkele afwerkingsdetails Niet de grootste binnenin Wordt stilaan dagje ouder

Audi Q2 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi Q2, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 23.150,-*
Tweedehands vanaf:€ 6.499,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.5 - 11.2s
Maximumsnelheid:110 - 231 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):107 - 147 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4 - 6.5 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4191 x 1794 x 1508 mm
Portieren:5
Kofferruimte:355 - 1050 liter
Aanhangergewicht:445 - 620 kg

Compacte SUV van Golf-formaat

De Audi Q2 vormt al sinds 2017 de toegang tot het SUV-gamma van Ingolstadt. De compacte SUV van Golf-formaat verpakt de bekende technologie van de Volkswagen-groep in een trendy crossoverjasje en culmineert in de 300 pk sterke SQ2.

Interesse in een Audi Q2

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • Personalisatie is een van de grote troeven van de Audi Q2. De veelvuldige afwerkingsmogelijkheden van het exterieur zetten zich door in het interieur.

  • De combinatie tussen het MQB A1-platform van de Volkswagen-groep en het crossoverdesign levert een mooi compromis op tussen een hoge rijpositie en een nauwkeurig rijgedrag.

  • Met benzine- en dieselmotoren, manuele versnellingsbakken en bakken met dubbele koppeling, en met voor- en Quattro-vierwielaandrijving is er voor elk gebruik een aandrijflijn.

  • Met 300 pk uit de beruchte 2.0-viercilinder van de Volkswagen-groep is de Audi SQ2 een efficiënt snelle hot hatch op hoge poten.

Alle belangrijke gegevens over de Audi Q2

Motoren

De Audi Q2 werd gelanceerd in 2017 en is vandaag dus al een dagje ouder. Dat betekent ook dat hij geen elektrische versie of plug-inhybride in zijn gamma telt, en ook milde hybride ondersteuning ontbreekt. Wel beschikt hij over drie benzine- en twee dieselmotoren, en staat er een sportieve SQ2 helemaal bovenaan het gamma.

Het benzineaanbod begint bij de 30 TFSI, een 1,0 liter grote – of liever kleine – driecilinder turbobenzine van 110 pk die gekoppeld is aan een manuele zesbak en de voorwielen aandrijft. Daarboven staat de 35 TFSI, die een 1,5 liter grote viercilinder turbobenzine van 150 pk koppelt aan een manuele zesbak of optioneel aan een S Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten en op die manier de voorwielen aandrijft. Het klassieke benzinegamma wordt afgerond door de 40 TFSI, een 2,0 liter grote en 190 pk sterke viercilinder die via de S Tronic-versnellingsbak de vier wielen aandrijft – Quattro, in Audi-taal.

In het dieselgamma maken er twee motoren de dienst uit. De 30 TDI is een 116 pk sterke 2,0-liter viercilinder die via een manuele zesbak of de optionele S Tronic-bak de voorwielen aandrijft. De 35 TDI haalt 150 pk uit dezelfde vierpitter en combineert die standaard met de S Tronic-versnellingsbak. Hij drijft de voorwielen aan, of optioneel (als Quattro) de vier wielen. De 30 TDI geeft een minimumverbruik en –CO2-uitstoot op van 4,1 l/100 km en 107 g/km volgens de WLTP-cyclus (met de S Tronic), de 35 TDI 4,2 l/100 km en 109 g/km (als voorwielaandrijver).

De sportieve SQ2 puurt 300 pk uit de beruchte 2,0-viercilinder turbobenzine met interne codenaam EA888, die onder meer ook dienst doet in de Volkswagen Golf GTI en R, de Cupra Leon, de Volkswagen T-Roc R, de Audi S3 enzovoort. Hier gaat het vermogen standaard via de S Tronic-versnellingsbak met zeven verzetten en dubbele koppeling naar de vier wielen.

Afmetingen

Met een lengte van 4,21 meter, breedte van 1,79 meter en hoogte van 1,54 meter is deze Audi Q2 iets kleiner dan zijn grote concurrent uit eigen stal, de Volkswagen T-Roc. Ook de Mini Countryman is in alle richtingen iets groter dan deze Q2. Premiumconcurrenten als de BMW X1 en Mercedes-Benz GLA spelen eerder tegen Audi’s SUV uit een hoger segment, de Q3.

De kleine buitenafmetingen vertalen zich ook in het koffervolume. Met 405 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop en 1.050 liter met diezelfde rugleuning neergeklapt doet de Audi Q2 minder goed dan de Volkswagen T-Roc. Ook de Mini Countryman beschikt over een groter koffervolume. Goed om weten: versies met Quattro-vierwielaandrijving beschikken over een nog kleiner volume: 355 liter met de rugleuning rechtop, 1.000 liter met diezelfde rugleuning neer. Een verschuifbare achterbank biedt de Audi Q2 niet aan.

Uitvoeringen

Audi rijdt zijn compacte Q2 voor in drie verschillende uitvoeringen. De basisuitvoering heet ‘Attraction’ en zet de Q2 op 16-duims lichtmetaal, in combinatie met sierstukken uit kunststof in de bumpers en een C-stijl (‘Blade’ in Audi-taal) in koetswerkkleur. De uitvoering ‘Advanced’ verhoogt de velgmaat naar 17 duim, voegt een contrastkleur en aluminium sierstukken in de bumpers toe en kleurt de C-stijl donkergrijs. De ‘S Line’ monteert een sportophanging, sportievere bumpers en dito 17-duims lichtmetaal, en kleurt de C-stijl lichtgrijs. De sportieve SQ2 staat tot slot op 18-duimsvelgen, krijgt de kenmerkende zilvergrijze spiegelkappen en SQ2-logo's opgeprikt.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Audi Q2 beginnen bij 27.450 euro (Attraction 30 TFSI). De prijsvork loopt door tot 39.570 euro (S Line 40 TFSI). De Audi SQ2 heeft op zijn beurt een catalogusprijs van 48.160 euro. Daar komt altijd nog een flink budget bij, want traditiegetrouw houdt Audi er een lange optielijst op na.

Tweedehandsprijzen van de Audi Q2 beginnen bij zo’n 18.000 euro voor vroege modellen met een relatief hoge kilometerstand. De compacte SUV profiteert daardoor mee van het Duitse merkimago. De Audi SQ2 is een relatief zeldzame verschijning, waardoor het tweedehandsaanbod beperkt blijft. Een prijs richting 40.000 euro is dus geen uitzondering. Voor de benzinemodellen betaal je in Vlaanderen minstens 133,14 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting en 203,15 euro aan BIV. Voor de diesels betaal je minstens respectievelijk 521,03 euro en 672,75 euro. In Brussel en Wallonië betaal je minstens 167,90 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting en 61,50 euro aan BIV.

Design-highlights en interieur

De Audi Q2 kiest voor een compact crossoverdesign en voor personalisatie, dankzij een gekleurde C-stijl en stickersets. Ook het strenge interieur kan worden opgefleurd met de nodige accentkleuren, al kan die omgeving de leeftijd van de Q2 niet helemaal verbergen.

Hatchback op hoge poten

De Q2 houdt er een klassiek crossoverdesign op na. Hij vertrekt van een soort hatchbackontwerp, dat met een toegenomen rijhoogte en een kunststof omranding van het koetswerk aanleunt bij een SUV. Het opvallendste designkenmerk is de Blade, de Audi-term voor de C-stijl, die in de uitvoeringen Advanced en S Line in een contrasterende kleur wordt uitgevoerd. Daarnaast zijn er nog enkele decoratieve stickers die het koetswerk van deze Audi Q2 een extra cachet geven. Eind 2020 kreeg de Q2 een facelift, met lichtjes gewijzigde lichtblokken en bumpers en een hele rist nieuwe koetswerkkleuren.

Klassieke knoppen

De werkruimte van de Audi Q2 kan niet helemaal verbergen dat de compacte SUV vandaag al een dagje ouder is. Het 8,3 duim grote infotainmentscherm staat bijvoorbeeld nog bovenop de boordplank en wordt bediend door de MMI-draaiknop op de middenconsole die Audi in recentere modellen intussen heeft afgevoerd. De klimaatregeling bedien je ook nog met klassieke draai- en drukknoppen. De afwerkingskwaliteit is op Audi-niveau, al glipt er hier en daar wat harde kunststof tussen de mazen van het net. De standaardstoelen steunen wat vlak, optioneel en in de S Line zijn er sportstoelen met betere steun.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2016 kreeg de Audi Q2 de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests. Vandaag zijn de veiligheidsstandaarden van de Euro NCAP iets strikter, maar de Q2 maakte van zijn facelift eind 2020 gebruik om zijn veiligheidsuitrusting te updaten. Standaard en optioneel is zowat het hele arsenaal beschikbaar, van een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, een adaptieve cruise control met rijstrookhulp, uitgebreide parkeerhulp enzovoort.

Alternatieven

Als je naar alternatieven voor een Audi zoekt, kijk je logischerwijs eerst bij de Duitse premiumconcurrenten. Alleen zijn de nieuwe BMW X1 en Mercedes GLA iets groter, waardoor die eerder concurreren met de Audi Q3. Voor de Q2 is de Volkswagen T-Roc nog een interessant alternatief, die met een vanafprijs van 28.190 euro opvallend genoeg een duurdere startprijs heeft. Ook de Mini Countryman is een alternatieve piste. Zoek je het bij de massaconstructeurs, dan is bijvoorbeeld de Kia Stonic of de Opel Mokka een iets kleiner maar ook goedkoper alternatief.

FAQ

Is de Audi Q2 er ook als plug-inhybride?
Nee. De technische basis van de Audi Q2 is vandaag al een dagje ouder en laat geen hybridetoepassingen toe. Een milde hybride, plug-inhybride of elektrische versie vind je dus niet terug in het Q2-gamma. Die zullen er in de toekomst ook niet komen, aangezien Audi al te kennen heeft gegeven dat de Q2 **geen opvolging** krijgt.
Welke Audi Q2 moet ik kopen?
De beste Audi Q2 is zoals wel vaker de gulden middenweg. De TFSI-motoren tonen zich soepen en zuinig, al mist de 30 TFSI met zijn 1,0-liter driecilinder wat longinhoud. Dat doet de 35 TFSI beter, die in combinatie met de S Tronic-versnellingsbak een toonbeeld is van **souplesse en rijcomfort**. De uitvoering Advanced laat de overbodige sportophanging van de S Line achterwege en kiest toch voor een aantrekkelijk standaarddesign.

Beoordelingen voor Audi Q2

3 Beoordelingen

5,0