Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Audi A3 Sportback

Sterke
  • Dynamischer ontwerp dan ooit
  • Beproefde, veelzijdige motoren
  • Verkrijgbaar als plug-inhybride
Zwakke
  • Karige basisuitrusting
  • Minder sportief rijgedrag
  • Beperkte ruimte in berlineversie

Compacte premiumfavoriet

Met de introductie van de A3 was Audi er als één van de eersten bij in het compacte premiumsegment. Inmiddels zit het model alweer in zijn vierde generatie, en die combineert meer ruimte met een enorm motorenaanbod en een dynamisch ontwerp.

Technische gegevens

102 - 250 PS

Vermogen

4.4 - 10.5 l/100 km

Verbruik (gecombineerd)

103 - 250 g CO2/km

CO2-uitstoot (gecombineerd)Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.

183 - 250km/h

Top snelheid

6.1 - 12.9s

van 0 tot 100 km/u

Toon technische gegevens

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Met een Audi A3 Sportback kan je overal aankomen. Zijn premiumimago geeft hem heel wat aanzien, terwijl de bescheiden looks en compacte motoren hem toch lekker verstandig houden.

  • Over die motoren gesproken: Audi is helemaal mee met de A3. Zo kan je hem bestellen met piepkleine, zuinige 1.0-liter driecilindermotoren op benzine of je kan nog steeds kiezen voor een oerdegelijk 2.0-liter TDI-dieselblok.

  • Wil je al helemaal zuinig rijden, dan kan je de A3 Sportback ook als plug-inhybride bestellen. Die combineert een 1.4-liter benzinemotor met een elektromotor voor een elektrisch rijbereik van wel 60 kilometer.

  • Voor al zijn techniek werkt de A3 met de bouwstenen van de Volkswagen-groep, wat betekent dat je zijn motoren ook in heel wat andere modellen vindt. Daardoor ben je zeker van hun kwaliteit, en zijn onderdelen ook eenvoudig verkrijgbaar.

Belangrijke gegevens

Motoren

Audi en diesel gaan al decennialang hand in hand. Al bij de eerste generatie van de A3, in 1996, kon je de auto bestellen met een TDI-motor in het vooronder en daarin is deze vierde A3 geen uitzondering. Hij is verkrijgbaar in drie dieselsmaakjes, die allemaal gebruik maken van hetzelfde motorblok. Iedere nieuwe A3 TDI is dus voorzien van een 2.0-litermotor, maar het vermogen verschilt per gekozen versie. In de 30 TDI produceert het blok 116 pk, in de 35 TDI is dat 150 pk en de 40 TDI schroeft dat op naar 200 pk.

Je vindt echter net zoveel benzineversies in de catalogus, en daar wordt wel gebruik gemaakt van verschillende motorblokken. Zo wordt de basisversie, de 30 TFSI, voorzien van een 1.0-liter driecilindermotor met 110 pk. De 35 TFSI krijgt een 1.5-litermotor mee die 150 pk produceert, en de 40 TFSI rondt het gamma af met een 2.0-literblok met 190 pk. Alle motorisaties zijn verkrijgbaar met een zeventraps ‘S Tronic’-automaat, terwijl de handgeschakelde zesbak enkel gecombineerd kan worden met de 30- en 35-versies. De 40-versies kan je naar wens dan weer uitrusten met Audi’s iconische Quattro-vierwielaandrijving.

Ook op milieuvlak is de nieuwe A3 bij de pinken, want net als zijn vorige generatie is de auto verkrijgbaar als plug-inhybride. Die heeft de ‘e-tron’-naam nu echter laten varen voor de noemer ‘TFSI e’ aangezien Audi voortaan enkel zijn zuiver elektrische modellen ‘e-tron’ noemt. Nog in tegenstelling tot de vorige generatie kan je de A3 plug-in tegenwoordig met twee vermogens bestellen, al zijn beide versies wel gebaseerd op dezelfde aandrijflijn. Voorin liggen namelijk een 1.4-liter benzinemotor en een elektromotor, terwijl de stroom gehaald wordt uit een accu van 13 kWh. Het theoretische rijbereik schommelt voor beide versies rond de 60 kilometer, terwijl de 40 TFSI e 204 pk biedt en de 45 TFSI e tot 245 pk kan produceren.

Een zuiver elektrische versie is er dan weer niet, maar Audi zet wel nog steeds in op een ander milieubewust alternatief. Zo kan je ook de nieuwe A3 bestellen met een aandrijflijn op CNG of aardgas. Die gaat als ’30 g-tron’ door het leven, maar maakt in tegenstelling tot de reguliere ’30 TFSI’-versie geen gebruik van de 1.0-liter driecilinder maar wel van de 1.5-liter viercilindermotor. Hij biedt 131 pk aan vermogen, en moet bijna 500 kilometer ver komen op een volle tank aardgas.

Afmetingen

De A3 wordt bij iedere generatie weer een beetje groter. Zo is de nieuwe Sportback 4,34 meter lang en 1,82 meter breed. Vergelijk je dat met zijn concurrenten, dan kiest hij het midden tussen de iets kortere BMW 1 Reeks en de net langere Mercedes-Benz A-Klasse, al liggen de waarden heel dicht bij elkaar. Sinds de laatste generatiewissel is de A3 uitsluitend als Sportback of als berline verkrijgbaar, wat wil zeggen dat hij over respectievelijk vijf of vier deuren beschikt. De driedeursversie werd dus voor het eerst in de geschiedenis van het model achterwege gelaten.

Die grotere afmetingen en functionele carrosserie merk je dan weer aan de binnenruimte. Zo kan je gemakkelijk vier volwassenen meenemen in de A3 Sportback, en kan je drie personen kwijt op de achterbank over kortere afstanden. De koffer meet standaard een mooie 380 liter, precies evenveel als die van de BMW 1 Reeks en iets meer dan die van de Mercedes A-Klasse. Het laadvolume krimpt wel aanzienlijk indien je voor een plug-inybride kiest. Daar krijg je slechts 280 liter ruimte, aangezien het accupakket deels onder de koffervloer gemonteerd zit.

Uitvoeringen

Je kan de Audi A3 bestellen in vier uitvoeringen: Attraction, Advanced, S-Line en Competition. De Attraction moet het stellen met een beperkte basisuitrusting, zoals 16-inchvelgen, LED-koplampen en een noodrem- en rijstrookassistent. Zelfs parkeersensoren achteraan en cruise control zijn niet inbegrepen bij deze versie. Dat geldt ook voor de Advanced, die wel 17-inchvelgen biedt en de mogelijkheid om de sterkere motoren van de 40-reeks toe te voegen. De S-Line en Competition geven dan weer een sportiever accent aan de A3. Die Competition valt enkel te combineren met de allersterkste motorisatie, en dat is de 45 TFSI e plug-inhybride met 245 pk.

Prijzen

Kijk je in de configurator voor een gloednieuwe Audi A3 Sportback, dan kan je het goedkoopste exemplaar bestellen vanaf 27.860 euro. Daarvoor krijg je een 30 TFSI in Attraction-uitvoering. De goedkoopste dieselmotor, de 30 TDI, krijg je mee vanaf 29.720 euro. Zoek je meer vermogen, dan moet je upgraden naar de Advanced-versie. Die biedt de 40 TFSI en 40 TDI aan voor respectievelijk 37.200 euro en 39.110 euro, al krijg je voor die prijs nog steeds een karige uitrusting.

De duurste A3 is de 45 TFSI e plug-inhybride in Competition-uitrusting. Die kost 45.740 euro en biedt voor dat geld meteen zaken als 18-inchvelgen, sportzetels, parkeersensoren achteraan en automatische klimaatregeling in twee zones. Cruise control is echter nog steeds niet inbegrepen in de prijs. Zoek je dan een goedkopere plug-in, dan koop je een 40 TFSI e in Attraction-uitvoering vanaf 40.030 euro. Een 40 g-tron op aardgas neem je daarnaast mee vanaf 32.640 euro.

Ga je op zoek naar een jong tweedehandsexemplaar, dan vind je de huidige generatie van de A3 vanaf 28.000 euro. Dat ligt er vooral aan dat het model nog relatief recent vernieuwd werd, en je dus meteen terecht komt bij auto’s van maximaal twee jaar oud. Zoek je een gebruikte plug-in, dan kost die je minstens 40.000 euro. Bijna net zoveel als een nieuwe dus, al krijg je op de tweedehandsmarkt doorgaans enkel goed uitgeruste exemplaren te zien.

Design

Buitenzijde

De nieuwe generatie van de Audi A3 straalt een subtiele sportiviteit uit. Dat kan niet altijd gezegd worden over de voorgaande modellen, waar vaak maar weinig dynamiek mee gemoeid ging. Toch blijft deze nieuwe generatie trouw aan de designtaal van Audi met een grote grille en eenvoudige, gladde vormen. De sportieve toets schuilt dan ook vooral in de dieper uitgeklopte wielkasten die hem een brede houding geven, de slankere, geknikte koplampen en de grote luchthappers in de bumpers.

Binnenzijde

Ook binnenin heeft Audi grote stappen gezet. Weg is het saaie, duistere plasticinterieur van de voorgangers en het heeft plaats gemaakt voor een dynamisch ontworpen cabine met aangename materialen en doordachte ergonomie. Zo bedien je de klimaatregeling nog steeds met fysieke toetsen, die onder het aanraakscherm geplaatst zitten. Tegen een meerprijs krijg je een tweede scherm in het instrumentarium gemonteerd voor wat Audi omschrijft als de ‘Virtual Cockpit’. Daarop krijg je dan snelheid, toerental en andere ritinformatie te zien op een personaliseerbare manier.

Veiligheid

Zoals je van een moderne auto verwacht biedt de Audi A3 de nodige veiligheidsvoorzieningen. Daardoor behaalde het model de volledige score van vijf op vijf sterren tijdens zijn Euro NCAP-crashtests. Kijk je dus binnen in de configurator van de nieuwe A3, dan merk je dat je standaard een noodremassistent en een rijstrookassistent meekrijgt. Voor heel wat andere zaken, zoals adaptieve cruise control, parkeersensoren achteraan, verkeersbordherkenning en een actieve rijstrookhulp, moet je bijbetalen.

Alternatieven

Het is druk in het segment van de C-hatchbacks, maar indien je op zoek bent naar een premiumalternatief is er minder keuze. Je landt vanzelf binnen de Duitse drie, waar de Audi A3 gezelschap heeft van de Mercedes-Benz A-Klasse en de BMW 1 Reeks. Die eerste kost een flinke duit meer met zijn vanafprijs van 33.880 euro maar biedt ook een grotere basisuitrusting, terwijl de BMW 1 Reeks standaard iets onder de prijs van een A3 duikt met 28.920 euro. Die laatste rijdt dan wel wat dynamischer, terwijl de A-Klasse nog meer dan de Audi inzet op comfort.

Beoordelingen voor Audi A3 Sportback

719 Beoordelingen

4,7