Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Audi A4

Sterke
  • Tijdloze looks
  • Groot motorenaanbod
  • Kwalitatief gebouwd
Zwakke
  • Dure opties
  • Geen plug-inhybride
  • Minder sportief

het succesnummer

De Audi A4 is één van de best verkopende modellen van Audi, en je begrijpt al snel waarom. Een A4 kan maar moeilijk teleurstellen, met zijn serieuze design, zijn stevige bouwkwaliteit en zijn aangename rijgedrag. Bovendien krijg je ook de keuze uit een berline, een ruime break of zelfs de avontuurlijke Allroad-versie.

Goede redenen

  • De A4 biedt zo veel motoren dat er voor ieder wat wils blijkt te zijn. Je bent zuinig onderweg met een TDI-dieselmotor, terwijl zelfs de benzinemotoren van de reguliere versies tot wel 265 pk aan vermogen kunnen leveren.

  • Ondanks het soms grote vermogen van de motoren wist Audi ze toch zuinig en proper te houden.

  • De A4 houdt vast aan het herkenbare Audi-design, maar houdt er sinds zijn recentste generatie toch een dynamischer ontwerp op na. Daardoor hoeft een nieuwe A4 niet noodzakelijk meer een grijze muis te zijn.

  • Koop je een A4, dan haal je al de expertise van de Volkswagen-groep in huis. Je auto wordt dus voorzien van beproefde motoren en robuuste techniek.

Belangrijke gegevens

Motoren

Het motorengamma van de Audi A4 is enorm. Zelfs al kijk je niet naar een sportievere S4 of RS4, dan is er nog voldoende mogelijkheid om een krachtig blok onder de kap te krijgen. Vaak gaat het dan om hetzelfde motorblok dat met behulp van een andere ECU begrensd of net krachtiger gemaakt wordt.

Kijk je bijvoorbeeld naar het benzinegamma van de reguliere A4, dan vind je daar slechts één motor terug: een 2.0-liter TFSI-blok. Afhankelijk van de versie die je kiest kan deze motor echter tussen de 150 pk (voor de basisversie, de 35 TFSI) en de 265 pk (bij de 45 TFSI) produceren. Dat vermogen wordt ofwel richting een handgeschakelde zesbak gestuurd, of gaat langs een zeventraps ’S Tronic’-automaat. De handbak is sinds de facelift uitsluitend verkrijgbaar op de basisversie.

In het dieselaanbod vinden we daarentegen twee verschillende blokken. De 30 TDI, 35 TDI en 40 TDI beschikken over een 2.0-liter viercilinderblok met turbo dat respectievelijk 136, 163 of 204 pk produceert. De 50 TDI haalt zijn kracht uit een 3.0-liter V6 op diesel, goed voor 286 pk. Voor de facelift stond er ook een 45 TDI met 245 pk in het gamma op basis van datzelfde V6-blok. De dieselmotoren zijn momenteel alleen verkrijgbaar in combinatie met een ’S Tronic’-automaat, met zeven versnellingen voor de lagere vermogens en acht versnellingen voor de 50 TDI.

Zoals het een echte Audi betaamt is ook de A4 verkrijgbaar met de befaamde Quattro-vierwielaandrijving. Daarvoor moet je niet upgraden naar de ruige Allroad-variant; je kan er gewoon je A4 berline mee uitrusten vanaf de 40 TFSI- en de 40 TDI-versies. Enkel een plug-inhybride ontbreekt nog indien je dit gamma met de concurrentie vergelijkt.

Afmetingen

De Audi A4 bevindt zich mooi in het midden op vlak van koffervolume. Als berline biedt hij 460 liter, 5 liter meer dan Mercedes-concurrent C-Klasse maar wel 20 liter minder dan de vergelijkbare BMW 3 Reeks sedan. Zoek je nog meer ruimte in een A4, dan moet je het bij de Avant gaan zoeken. Ook binnenin zit je riant in deze berline. De achterbank is geschikt voor drie personen, waardoor je in totaal over vijf zitplaatsen beschikt.

Ook qua afmetingen speelt de A4 het in het midden. Met een lengte van 4,72 meter is hij net iets langer dan een BMW 3 Reeks maar korter dan een Mercedes-Benz C-Klasse. De Audi is wel net iets breder dan beide concurrenten met in totaal 1,84 meter. In zijn standaardvorm is hij 1,44 meter hoog.

Uitvoeringen

Je kan de Audi A4 laten aankleden in vier uitvoeringen: Attraction, Advanced, S-Line en Competition. In zijn standaardvorm krijgt de Attraction maar een beperkte uitrusting mee, zoals 16-inchvelgen, klimaatregeling in één zone, reguliere cruise control en enkel parkeersensoren achteraan. De advanced voegt meteen wat meer uitrusting toe, en een S-Line en Competition geven de A4 zelfs een sportief kantje dankzij onder andere 20 mm verlaagde ophanging.

Prijzen

Koop je een gloednieuwe Audi A4 berline, dan betaal je minstens 34.140 euro bij de dealer. Daarvoor krijg je dus de Attraction-versie met 35 TFSI-motor, met een witte of een zwarte laklaag. De goedkoopste dieselmotor, de 30 TDI, krijg je vanaf 38.880 euro. Wil je sterkere motoren, dan moet je meteen upgraden naar de Advanced-versie. Dan betaal je 42.450 euro voor bijvoorbeeld een 40 TFSI-blok. De duurste A4 berline is de Competition met 45 TFSI-motor en Quattro-vierwielaandrijving. Daarvoor ben je minstens 51.900 euro kwijt, maar ook dan moet je nog wat zakgeld voor opties in het achterhoofd houden.

Schuim je daarentegen de tweedehandsmarkt af, dan zijn er mogelijkheden voor alle budgetten. De A4 gaat in zijn huidige generatie namelijk al een paar jaartjes mee, waardoor een exemplaar van een drietal jaar oud er nog steeds fris uitziet. De diesels zijn het goedkoopste: voor pakweg 20.000 euro neem je een exemplaar van een paar jaar oud mee naar huis met iets meer dan 100.000 kilometer op de teller. Zoek je daarentegen een jonge tweedehandswagen met een aantrekkelijke benzinemotor in het vooronder, dan kijk je tegen 45.000 à 50.000 euro aan.

Design

Buitenzijde

Ondanks het feit dat de nieuwe Audi A4 duidelijk verder bouwt op de designtaal van zijn voorganger, hebben de Duitsers hem toch een sportiever overkomen weten te geven. Dat ligt niet alleen aan het grote ‘Singleframe’-grille, maar ook aan de koplampen die dankzij een knik in hun ontwerp een bepaalde dynamiek uitstralen. Alle verlichting bestaat trouwens standaard uit LED-techniek, die niet alleen de helderheid optimaliseert maar ook de strakke look van het model benadrukt.

Binnenzijde

Ook binnenin de auto heeft Audi grote stappen gezet. Weg is het saaie, duistere plasticinterieur van de voorgangers en het heeft plaats gemaakt voor een dynamisch ontworpen cabine met aangename materialen en doordachte ergonomie. Zo bedien je de klimaatregeling nog steeds met fysieke toetsen, die onder het 10,1 inch grote aanraakscherm geplaatst zitten. Tegen een meerprijs krijg je een tweede scherm in het instrumentarium gemonteerd voor wat Audi omschrijft als de ‘Virtual Cockpit’. Daarop krijg je dan snelheid, toerental en andere ritinformatie te zien op een personaliseerbare manier.

Veiligheid

Zoals je van een moderne auto verwacht biedt de Audi A4 de nodige veiligheidsvoorzieningen. Hij behaalde de volledige score van vijf op vijf sterren tijdens zijn Euro NCAP-crashtests, maar die werden wel al uitgevoerd in 2015. Kijk je binnen in de configurator van de nieuwe A4, dan merk je dat je een noodremassistent meekrijgt die in de stad ook voetgangers herkent. Voor heel wat andere zaken, zoals adaptieve cruise control, parkeersensoren achteraan, verkeersbordherkenning en een actieve rijstrookhulp, moet je bijbetalen. Die zitten vervat in packs met prijzen tussen de 1.250 en de 2.250 euro.

Alternatieven

Ben je op zoek naar een Audi A4, dan zal een berline van één van de andere Duitse premiummerken je waarschijnlijk ook bevallen. Het kan dus lonen om ook even te gaan kijken in het aanbod van de BMW 3 Reeks en de Mercedes C-Klasse. Moet het niet per se Duits zijn, dan kan je misschien ook versteld staan van wat een Peugeot 508 of een Mazda 6 te bieden hebben. Vergeet zeker ook niet om even bij concerngenoten Volkswagen en Skoda te gaan kijken, want een Passat of Octavia komt vaak goedkoper uit en biedt gelijkaardige technologie.