Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
676918_20231115_Polestar_2_MY24.jpg

Polestar 2

1 / 13
676918_20231115_Polestar_2_MY24.jpg
676920_20231115_Polestar_2_MY24.jpg
676925_20231115_Polestar_2_MY24.jpg
676927_20231115_Polestar_2_MY24.jpg
676929_20231115_Polestar_2_MY24.jpg
676931_20231115_Polestar_2_MY24.jpg
676932_20231115_Polestar_2_MY24.jpg
504431_20210303_Polestar_2_Euro_NCAP_001_Euro_NCAP.jpg
504475_20220427_Polestar_2.jpg
668452_20230614_Polestar_2_chassis_-_single_motor.jpg
674600_20230913_Prime_Video_is_latest_in-car_app_for_Polestar_2.jpg
676911_20231115_Polestar_2_MY24.jpg
676916_20231115_Polestar_2_MY24.jpg

Sterke punten

  • Stijlvol design
  • Ontwikkeld als 100% elektrische auto
  • Ruim rijbereik (2024-model)

Zwakke punten

  • Online verkoopmodel niet ideaal voor iedereen
  • Niet de ruimste vanbinnen
  • Volvo is tegenwoordig minder betrokken in Polestar

Polestar 2 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Polestar 2, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.4 - 7.4s
Maximumsnelheid:160 - 205 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):16.7 - 20.2 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4606 x 1859 x 1473 mm
Portieren:5
Kofferruimte:405 - 1095 liter
Aanhangergewicht:377 - 487 kg

Polestar 2: Zweeds-Chinese Tesla-uitdager

Polestar startte ooit als Volvo-tuner, maar toen dat Zweedse merk door het Chinese Geely gekocht werd, groeide Polestar uit tot het elektrische merk binnen de groep dat alles anders wilde doen, met een online verkoopmodel en een no-nonsense premium positionering. Na de exclusieve plug-in hybride Polestar 1 is deze Polestar 2 het eerste 100% elektrische model van het merk. Lees verder

Interesse in een Polestar 2

Polestar 2 tweedehands auto
Polestar 2 nieuwe auto
Polestar 2 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede punten

  • Aantrekkelijk design
  • Krachtige motoren (tot 350 kW)
  • Tot 655 km rijbereik (WLTP)
  • Tot 205 kW snellaadvermogen (10-80% in 28 min.)

Belangrijke gegevens

Motoren

De Polestar 2 kreeg onlangs een opfrisbeurt voor 2024. Naast esthetische aanpassingen werden ook de aandrijflijnen aangepakt. Daardoor heb je vandaag de keuze uit vier verschillende motorisaties: twee met achterwielaandrijving en twee met vierwielaandrijving. Je keuze voor een bepaalde aandrijflijn bepaalt meteen de batterijcapaciteit en dus ook het rijbereik.

De instapversie van de Polestar 2 op motorvlak is de achterwielaangedreven 'Standard range Single motor'. Die beschikt over een vermogen van 200kW (272 pk) en een koppel van 490 Nm. Die combinatie is goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,4 seconden. De op de achteras gemonteerde elektromotor wordt geleverd in combinatie met een batterijpakket met een bruto capaciteit van 69 kWh (67 kWh bruikbaar). Dat zorgt voor een rijbereik tot 546 km, gemeten volgens de officiële WLTP-cyclus. De batterij kan opgeladen worden aan 11 kW AC of 135 kW DC, goed voor 10% tot 80% laden in 34 minuten.

De tweede achterwielaangedreven versie die je kan kiezen, is de 'Long range Single motor'. Die beschikt over een iets hoger vermogen, 220 kW (299 pk) en 490 Nm koppel, goed voor een 0 naar 100-sprint in 6,2 seconden maar vooral ook een groter batterijpakket. Dat biedt een bruto capaciteit van 82 kWh (waarvan 79 kWh bruikbaar), wat zorgt voor een rijbereik (WLTP) tot 655 km tussen twee laadbeurten. Snelladen kan in dit geval aan een vermogen tot 205 kW, goed voor 10 tot 80% laden in 28 minuten.

De twee vierwielaangedreven uitvoeringen van de Polestar 2 maken gebruik van dezelfde 82 kWh batterij (met een identieke capaciteit en laadvermogen). De eerste is de 'Long range Dual motor', die dankzij de toevoeging van een elektromotor op de vooras beschikt over een vermogen van 310 kW (421 pk) en een koppel van 740 Nm, goed voor een 0 naar 100 in 4,5 seconden. Het rijbereik is door die extra motor iets beperkter als bij de achterwielaangedreven versie: tot 593 km tussen twee laadbeurten.

Wil je een nog krachtigere Polestar 2? Dan kan je kiezen voor de Long range Dual motor met Performance-pakket. Dat laatste krikt het totaalvermogen op tot 350 kW (476 pk), terwijl het koppel van 740 Nm onveranderd blijft. De 0 naar 100-sprint daalt naar 4,2 seconden, het officiële rijbereik tot 568 km.

Ongeacht welke uitvoering je kiest, achter- of vierwielaangedreven, de topsnelheid bedraagt sowieso 205 km/u.

Afmetingen

De Polestar 2 is een middenklasse crossover fastback met een lengte van 4.606 mm, een breedte (inclusief spiegels) van 1.985 mm en een hoogte van 1.479 mm. De laadkabels kan je kwijt in de 'frunk' onder de motorkap vooraan, die 41 liter groot is. De koffer achteraan is 407 liter groot, maar kan door de achterbank neer te klappen uitgebreid worden tot 1.097 liter. Daarbij is telkens een volume van 42 liter onder de laadvloer inbegrepen.

Uitvoeringen

Het Polestar 2-gamma is eenvoudig: je kiest je motor/batterijversie, de de buitenkleur en het interieur en daarna al dan niet een aantal pakketten, en klaar is kees. Geen ingewikkeld gedoe met verschillende uitrustingsniveaus. Die keuzes maak je trouwens niet bij de dealer, maar wel via een online platform, waarna de auto geleverd wordt bij een Polestar afleveringspunt. Voor onderhoud en herstellingen ga je langs bij een Polestar servicepunt (vaak een Volvo-dealer). Wil je bijvoorbeeld toch de verschillende materialen bekijken die je kan kiezen en hulp bij de samenstelling van je auto, dan kan je terecht in een 'Polestar Space'. Je vindt ze voor ons land in Brussel, Antwerpen, Gent en Luik.

Prijzen

Polestar biedt met zijn '2' een alternatief voor de alomtegenwoordige Tesla Model 3. De prijzen liggen dan ook in dezelfde lijn. De instapper, de 'Standard range Single motor' is (exclusief eventuele kortingen) te koop vanaf € 48.690. Wil je meer bereik, dan ga je voor de achterwielaangedreven versie met het grotere batterijpakket, die minimaal € 54.390 kost. De vierwielaangedreven 'Long range Dual motor' staat in de Polestar-catalogus vanaf € 60.690. De 'Performance'-uitvoering kost je € 6.500 extra. Daarvoor krijg je naast extra vermogen onder andere ook grotere velgen en andere prestatiegerichte upgrades.

Het tweedehands aanbod van de Polestar 2 is nog vrij jong, met de oudste exemplaren die over het algemeen maximaal 4 jaar oud zijn. Het aanbod is dus nog vrij beperkt op de tweedehandsmarkt. Vaak gaat het gezien het doelpubliek van Polestar en de elektrische aandrijving om ex-leasingwagens, ofwel van Polestar zelf of van leasemaatschappijen. De prijzen beginnen steevast boven de € 30.000, waarbij de batterijcapaciteit een grotere invloed lijkt te hebben dan de leeftijd. De prijzen van de Long Range-modellen liggen over het algemeen boven de € 35.000.

De Polestar 2 is elektrisch, en daarmee in veel gevallen interessant qua inschrijvingstaks en jaarlijkse verkeersbelasting, maar ook op fiscaal vlak voor bedrijven. Check voor je koopt hoe het zit met de belastingen in het gewest waar je je de specifieke wagen die je op het oog hebt wil inschrijven om verrassingen te voorkomen.

Design

Buitenzijde

Qua design wedt Polestar met zijn '2' op twee paarden: hij heeft een berlinevorm, maar hij staat ook net iets hoger op zijn poten, waardoor hij ook SUV-kopers moet aanspreken. Dat Polestar bij zijn oprichting nauw verwant was met Volvo, is aan het koetswerkdesign van deze '2' goed te zien. De koplampen, de 'schouders' en de algemene uitstraling doen nog sterk denken aan de modellen van het Zweedse merk.

Binnenzijde

Ook binnenin valt die familieverwantschap niet te ontkennen, met een minimalistisch design zonder overbodige tierlantijntjes, maar wel ene goede afwering en een prima materiaalkeuze. Opvallend in het interieur is de brede middentunnel, die zorgt voor een 'cockpitgevoel', maar ook de interieurruimte enigszins beperkt.

Veiligheid

De onafhankelijke EuroNCAP crashtests van de Polestar 2 dateren uit 2021 en het model kreeg toen een vijfsterren rating met een goede score op alle onderdelen. Ondertussen zijn de criteria van EuroNCAP geëvolueerd, vooral op het vlak van veiligheidstechnologieën, maar op de 2024-versie van de Polestar 2 zijn er ook meer van die snufjes standaard. Een gebrekkige veiligheid valt dan ook niet te vrezen.

Alternatieven

De logische concurrent voor de Polestar 2 is de Tesla Model 3. Hij is verkrijgbaar met vergelijkbaar rijbereik, een verkoopconcept dat gelijkenissen vertoont en een gelijkaardige instapprijs. De Amerikaan biedt het voordeel van het Supercharger-netwerk (al is dat tegenwoordig in de meeste gevallen open voor iedereen), maar de fratsen van Elon Musk en de misschien te uitgepuurde bediening van bijvoorbeeld de knipperlichten zijn misschien een afknapper voor sommige kopers.

Polestar mikt vooral op het segment van de zakelijke klant, en neemt het daarbij onder andere ook op tegen de duurdere BMW i4 of de elektrische iX-modellen van het merk, maar ook de compacte en middelgrote elektrische SUV's en berlines van merken als Mercedes en Audi, en een steeds uitgebreider aanbod van EV's bij meer mainstream merken, inclusief die van Chinese oorsprong. Om nog maar te zwijgen van de huidige en toekomstige elektrische modellen van Volvo.

FAQ

Zijn alle Polestar-modellen elektrisch?
De Polestar 2 is altijd elektrisch, en ook de modellen die het merk sindsdien gelanceerd heeft, worden puur elektrisch aangedreven. Het allereerste model dat Polestar op de markt bracht, de Polestar 1, was echter een plug-in hybride. Het gaat echter om een gelimiteerde reeks waarvan de prijzen stevig oplopen, dus de kans dat je je vergist als je op zoek bent naar een 100% elektrische Polestar is klein.
Uit welk land komt Polestar?
Polestar startte zijn activiteiten als Volvo-tuner, en de hoofdkantoren zijn vandaag nog steeds gevestigd in Zweden. Het merk maakt echter deel uit van de Cinese Geely-groep (net als Volvo) en de Polestar-modellen worden ook in het Verre Oosten gebouwd.
Is de Polestar 2 voor- of achterwielaangedreven?
De Polestar 2 is vandaag verkrijgbaar als achter- of vierwielaangedreven model. Tot aan de lancering van het modeljaar 2024 bestond de keuze echter uit voor- of vierwielaandrijving. Polestar schakelde over op achterwielaandrijving voor meer efficiëntie.