Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Tesla Model S

Sterke
  • Gigantische range
  • Waanzinnige acceleraties
  • Oplaadinfrastructuur
Zwakke
  • Yoke stuurwiel sinds 2021
  • Snel… maar niet uitdagend
  • Bouwkwaliteit eerste productiejaren

Game changer

Met recht en reden kan je de Tesla model S dé belangrijkste auto sinds de Ford Model T noemen. Want de elektrische sedan van het Amerikaanse merk zorgde er in één klap voor dat de elektrische auto hip was en het gehele autolandschap in een letterlijke stroomversnelling ging.

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • Net zoals de iPhone van Apple is de Tesla Model S een statement. Een hoogtechnologisch wonder met toevallig vier wielen.

  • De Model S was de eerste elektrische auto die komaf wist te maken met range anxiety. Sommige versies halen zelfs tot 650 km op één lading.

  • Naast hypersnel is de Tesla Model S ook een extreem veilige auto. Meer nog, de gehele range van Tesla mag tot de veiligste auto’s ter wereld benoemen.

  • Tesla pionierde het vergevorderde autonoom rijden en is tot op de dag van vandaag de koploper qua ontwikkeling van autonomous driving.

Alle belangrijke gegevens over de Tesla Model S

Motoren en accu

Sinds de introductie van de Model S in 2012 kreeg de luxeberline bijna maandelijks een update. Daardoor is het aanbod motoren en accu’s exceptioneel omvangrijk. De voorbije 10 jaar zijn er vlot 20 tot 30 combinaties van motoren en accu’s uitgerold. Straffer nog: neem je alle hardware-updates mee in het verhaal, dan spreek je over vlot honderden versies van de Model S.

Hoe kan je dan weten welke motor en accu er in een Tesla Model S steken? Het typeplaatje geeft vaak al veel info. Zo slaat het cijfer in een uitvoering steeds terug op de bruto-inhoud van de batterij. Een Tesla Model S 60 heeft dus een accu van 60 kWh bruto. Staat er een “D” in de benaming, dan heeft de Model S twee elektromotoren (één op elke as). In alle andere gevallen zit er één elektromotor op de achteras. Een Model S 85D heeft dus 85 kWh bruto batterijvermogen en twee elektromotoren. Staat er dan ook nog een P in de naam, dan gaat het over de Performance-uitvoering met extra vermogen. Een Tesla Model S P100D heeft dus een bruto accucapaciteit van 100 kWh, twee elektromotoren en performantere motoren. Staat er nog een “L” in de benaming, dan is de Model S uitgerust met de Ludicrous Mode die de Model S zegent met een absurde launch controle.

Bij de uitrol van een derde facelift in 2021 hanteert Tesla trouwens een nieuwe structuur. Zo heb je vanaf 2021 de Model S Plaid met drie motoren en de Model S Dual Motor met twee motoren. Beide versies gebruiken een accu van bruto 100 kWh maar hebben een verschillend vermogen. De Model S Dual Motor heeft 680 pk ter beschikking terwijl de Model S Plaid maar liefst 1.033 pk onder de kap krijgt.

Kijken we naar de range van een Tesla Model S, dan zitten er ook hier grote verschillen in de uitvoeringen doorheen de jaren. De Model S 60 is met zijn range van 345 km de meest bescheiden variant van de Amerikaanse EV. De huidige Model S Dual Motor kan maar liefst 650 km op de boordcomputer toveren.

Afmetingen

Met zijn lengte van 4.97 meter plaatst de Model S zich in het segment van de grotere zakensedans. Denk Mercedes E-Klasse en co. Uiteraard is de Model S wel een volstrekt elektrisch alternatief voor die vaak met verbrandingsmotoren aangedreven rivalen.

Het voordeel van de elektrische aandrijflijn in de Model S is dat de sedan uit kan pakken met een indrukwekkend koffervolume. Zo meet de koffer achteraan een massieve 745 liter tot maximaal 1.645 liter met de achterbank neergeklapt. Om auto’s met verbrandingsmotoren nog wat extra te pesten krijg je vooraan nog een extra frunk (front trunk) van 150 liter.

Uitvoeringen

Tesla heeft in principe geen verschillende uitvoeringen van de Model S. Als klant kies je namelijk voor het vermogen en de batterij maar niet voor een uitvoering. Toch zijn er enkele belangrijke opties/ upgrades die vaak gebruikt worden om te spreken van een specifieke uitvoering. De met twee elektromotoren uitgeruste Dual Motor (D) wordt vaak apart aangeduid. Net zoals een model uitgerust met het optionele Auto Pilot autonoom rijden en het Ludicrous pakket voor extra performance.

In totaal zijn er sinds 2012 drie “versies” van de Tesla Model S geweest. De eerste versie is te herkennen aan de zwarte grille vooraan, de eerste facelift in 2016 herken je door de gesloten grille en de tweede facelift in 2021 introduceerde het Yoke-stuurwiel waarbij het bovenste gedeelte van het stuur ontbreekt.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijs van de Tesla Model S bedraagt 139.990 euro voor de Model S Plaid (op moment van schrijven (zomer 2022) de enige versie die je kan bestellen).

De tweedehandsprijzen van de Tesla Model S voor modellen van de eerste productiejaren liggen absurd laag. Al voor 35.000 euro tik je een Model S op de kop. Faceliftmodellen zien die prijs stijgen tot minimaal 45.000 euro. Voor de nieuwste modellen met weinig km’s op de teller ben je maximaal 100.000 euro kwijt.

Design-highlights en interieur

Toen de Tesla Model S in 2012 lanceerde zag hij er opvallend normaal uit voor een elektrische auto. Dat was ook de magie achter de Model S; een sierlijk uiterlijk gekoppeld aan een hypermodern interieur en hoogtechnologische techniek onder de carrosserie.

Van grille naar geen grille.

Sinds 2021 kent de Model S twee facelifts. Waar de lanceringsversie (2012-2016) nog beschikt over een zwarte gesloten grille, werd die voor de facelift (2016-2021) weggegomd. Sinds 2021 rijdt Tesla de tweede facelift voor die de Model S zegent met meer sportieve bumpers. Velgen variëren van 19- tot 21-duim. Bij zijn introductie was de Model S beschikbaar in maar liefst 9 kleuren (waaronder een exclusief groen), doorheen de jaren werd dat gamma teruggeschroefd tot 5 keuzes om de productie te optimaliseren.

Schermpracht en Yoke

Bij zijn introductie in 2012 was de Tesla Model S één van de eerste auto’s ter wereld die een hypermodern infotainmentsysteem combineerde met een digitale instrumentencluster. De software achter het infotainmentscherm is altijd een belangrijk verkooppunt geweest van de Model S. Surfen op het internet, Google maps,… de Model S heeft het allemaal. De latere generaties van de Model S vormen het infotainmentscherm zelfs om tot een gaming-console! Sinds 2021 worden alle versies van de Model S tevens uitgerust met een Yoke, een stuurwiel waarbij de bovenkant ontrbreekt.

Rijhulp en veiligheid

De Tesla Model S staat te boek als één van de meest veilige auto’s ter wereld. Het verbaast dan ook niet dat hij de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests mee naar huis nam. De Model S was bij zijn lancering zelfs zo sterk, dat hij een testmachine bij de Amerikaanse crashtest vernielde bij het testen van een dakimpact.

Alternatieven

Jarenlang kende de Tesla Model S eigenlijk geen concurrenten. Mondjesmaat verschijnen er echter alternatieven voor deze koning der EV’s. Mercedes heeft tegenwoordig de EQS in haar gamma en BMW de i7. Al zijn dat eerder auto’s die mikken op luxe. Sportieve alternatieven zijn er in de vorm van de Audi e-tron GT en de Porsche Taycan. Een buitenbeentje komen we dan weer tegen in de vorm van de BYD HAN.

Beoordelingen voor Tesla Model S

10 Beoordelingen

4,9