Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Porsche-Taycan-GTS-LA-Motorshow-Hero

Porsche Taycan

1 / 4
Porsche-Taycan-GTS-LA-Motorshow-Hero
porsche-taycan-2022 (4)
2022-Porsche-Taycan-GTS-Hockenheimring-Edition-11
Nuevo Porsche Taycan Sport Turismo (6)

Sterke punten

Kwalitatieve afwerking Hallucinant performant Perfect dagelijks bruikbaar

Zwakke punten

Beperkte ruimte achterbank Lage wegligging Premium kostprijs

Porsche Taycan Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche Taycan, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:2.8 - 5.4s
Maximumsnelheid:220 - 260 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):20.1 - 28 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4963 x 1966 x 1378 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:366 - 1212 liter
Aanhangergewicht:500 - 705 kg

De eerste 100% elektrische sportsedan van Porsche

Té lang had Tesla het koninkrijk voor zichzelf met de Model S. Porsche geeft nu tegenstroom met de Taycan, een uitmuntend afgewerkte en 100% elektrische sportsedan die kan schermen met hallucinante prestaties.

Interesse in een Porsche Taycan

Porsche Taycan tweedehands auto
Porsche Taycan nieuwe auto
Porsche Taycan dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • Porsche schuift met haar Taycan een elektrische luxe-berline naar voren met een feilloze afwerking in het interieur. Daar kan zijn Amerikaanse rivaal niet aan tippen.

  • Dat een EV ook sportief kan zijn bewijzen zowat alle varianten van de Taycan. De instapversie heeft al een indrukwekkende 408 pk, de Turbo S voert dat vermogen op tot maar liefst 761 pk!

  • Met een realistische range van meer dan 400 kilometer en hoge laadsnelheden hoef je geen stress te hebben wanneer je op reis gaat met de Taycan.

  • Uiteraard is de Taycan door zijn elektrische aandrijflijn 100% fiscaal aftrekbaar. Waardoor dit een interessant alternatief is voor broeder Panamera met klassieke benzinemotoren.

Alle belangrijke gegevens over de Porsche Taycan (Sedan)

Motoren

Net zoals bij de andere modellen van Porsche verpakt het Duitse merk de motoren in verschillende uitvoeringen. Zo is er de basis Taycan, de 4S, GTS, Turbo en Turbo S. Uiteraard worden alle versies uitgerust met een elektrische aandrijflijn. Ja, ook de Turbo-varianten.

De instap-versie heet gewoonweg Taycan en plaatst een 408 pk sterke elektromotor op de achteras die zijn energie tapt uit een accu van 71 kWh (netto). De Taycan Plus neemt dezelfde motor over maar vergroot de batterij tot 83.7 kWh (netto).

Versie 4S voegt een elektromotor toe op de vooras en verhoogt het vermogen naar 530 pk. De accu van 83.7 kWh (netto) is vanaf de 4S standaard voor de rest van het gamma. Versie GTS verhoogt het vermogen verder richting 598 pk.

De koningen van het Taycan-landschap zijn de Turbo en Turbo S. Die krijgen serieus opgefokte elektromotoren op de voor- en achteras. Met hallucinante cijfers als resultaat. De Taycan Turbo is 680 pk sterk, de Turbo S voert dat vermogen op tot 761 pk. Met een sprint naar de honderd van amper 2.8 seconden is de Taycan Turbo S een elektrische limousine die supercars eet bij zijn ontbijt.

Afmetingen

Met een lengte van net geen 5 meter (4.96m) valt de Taycan in het segment van de luxesedans. Hoewel hij qua lengte en breedte (1.96m) vergelijkbaar is met een Tesla Model S, valt de extreem lage dakhoogte van de Taycan op. Met een hoogte van amper 1.37 meter is de Taycan bijna 10 centimeter lager dan zijn Amerikaanse concurrent.

Porsche bouwde de Taycan om een elektrische GT-auto neer te zetten waarmee je op reis wil. Dat moet je natuurlijk ook terugzien in zijn koffer. Met een koffervolume van 491 liter (471 l voor Turbo S) kom je geen ruimte tekort en doet hij het beter dan neef Audi e-Tron GT. Tegenover de Tesla Model S moet de Taycan evenwel zijn meerdere bekennen. Handig weetje: de Taycan heeft ook nog een frunk van 84 liter vooraan.

Uitvoeringen

Zoals je bij de motorversies kon lezen hangt Porsche haar uitvoeringen vast aan de motorisaties. Daardoor stijgt het vermogen riant bij elke versie hoger op de ladder. Voor de volledigheid geven we mee dat de Taycan Sedan er komt als instapversie Taycan, Taycan 4S, Taycan GTS, Taycan Turbo en Taycan Turbo S. Hoewel de hogere uitvoeringen nét wat meer standaarduitrusting krijgen, kunnen we stellen dat de Taycan al vanaf de basis royaal is uitgerust. Al mag dat ook wel voor de prijs…

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Taycan Sedan starten aan 92.688 euro voor de basisversie en lopen door tot 199.584 euro voor de Turbo S. De tweedehandsprijzen van de Taycan Sedan profiteren van het sterke Duitse merkimago, waardoor tweedehandsexemplaren hun waarde goed weten te behouden. De eerste exemplaren op de tweedehandsmarkt kennen een startprijs van minimaal 96.000 euro en lopen vlot door tot 184.000 euro.

Design-highlights en interieur

Een conceptauto op wielen, zo kan je de Taycan omschrijven. Want zijn designkenmerken neemt hij los over van de Mission E conceptwagen die in 2015 verscheen. Het interieur wil dan weer pronken met een ongekende afwerkingskwaliteit in het segment van de elektrische auto’s.

Gestroomlijnde sportsedan

Het design van de Porsche Taycan lijkt wel uit 2040 gereden. Met een langgerekte carrosserie, lage daklijn en korte overhangen. Zeggen dat de Taycan een kunstwerk op wielen is geworden is een understatement. Opvallend is dat Porsche tussen instap-Taycan en volbloed Turbo S geen design-onderscheid maakt.

Afgewerkt door de goden

Dat elektromobiliteit niet wil zeggen dat we genoegen moeten nemen met een middelmatige afwerking bewijst Porsche met de Taycan. Dit is een auto met een stevige Duitse afwerking en een materiaalkeuze om U tegen te zeggen. Je zal wel moeten accepteren dat deze Taycan eerder een 2+2 is dan een regelrechte vierzitter. Want de achterbank is vrij krap.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2019 kreeg de Taycan Sedan de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Vanaf de basisuitvoering beschikt de Taycan over een actieve rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, cruisecontrole, noodremassistent en een parkeerassistent.

Alternatieven

Het segment van de opper limousines in elektroland is momenteel vrij beperkt. Zeg je Taycan, dan moet je echter ook Tesla Model S zeggen. Dé auto waardoor Porsche deze Taycan ontwikkelde. Mercedes heeft de EQS als alternatief maar die legt meer de focus op comfort. Tenslotte is er ook nog de Audi e-Tron GT, een auto die samen met de Porsche Taycan werd ontwikkeld en gezien kan worden als een technisch verwant neefje.

FAQ

Hoever rijdt de elektrische Porsche Taycan op een volle batterij?
Het rijbereik van de Porsche Taycan verschilt met de gekozen versie. Het minst ver komt de 4S met de kleinere 71 kWh-accu, want die houdt het op 333 kilometer. De verst rijdende Taycan is de GTS met de 93,4 kWh-accu, want die zou in ideale omstandigheden 504 kilometer moeten halen.
Hoeveel kost een nieuwe Porsche Taycan?
De goedkoopste Porsche Taycan kost je nog minstens 92.688 euro. Voor dat geld krijg je de basisversie met 408 pk uit een enkele elektromotor.