Ford GT te koop: tweedehands en nieuw

Ford GT

Ford GT

De voorganger van de Ford GT was ontworpen als raceauto

Grote autoproducenten die hun geld met volumemodellen verdienen, veroorloven zich uit prestigeredenen en ter demonstratie van hun technische kennis zo nu en dan de luxe om in een kleine oplage een sportauto te produceren. De traditionele Amerikaanse autofabrikant Ford had dat in de jaren '60 en '70 niet nodig, aangezien hij met autolegendes zoals de Ford Mustang sportieve bestuurders overal ter wereld enthousiast maakte en daarmee een flinke omzet binnenbracht. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

De voorganger van de Ford GT was ontworpen als raceauto

Grote autoproducenten die hun geld met volumemodellen verdienen, veroorloven zich uit prestigeredenen en ter demonstratie van hun technische kennis zo nu en dan de luxe om in een kleine oplage een sportauto te produceren. De traditionele Amerikaanse autofabrikant Ford had dat in de jaren ’60 en ’70 niet nodig, aangezien hij met autolegendes zoals de Ford Mustang sportieve bestuurders overal ter wereld enthousiast maakte en daarmee een flinke omzet binnenbracht. Met de professionele sportwagen Ford GT40 behaalden de Amerikanen in die tijd zelfs overwinningen in de racesport. Er werden echter slechts enkele exemplaren van de GT40 voor gebruik op straat geschikt gemaakt en verkocht.


Met de coupé Ford GT viert de fabrikant in 2003 zijn 100-jarig bestaan

Als herinnering aan het historische raceautomodel zou er ter ere van het 100-jarig jubileum van Ford in 2003 een supersportauto ontwikkeld worden. Afgeleid van zijn voorbeeld kreeg hij de naam Ford GT en werd hij meer dan alleen maar een prestigeobject voor racegebruik van het in 1903 opgerichte bedrijf. De tweezits coupé die stipt in 2003 gepresenteerd werd, werd van 2004 tot aan het einde van de productie in 2006 meer dan 4000 keer verkocht. Dat er in deze voertuigklasse zo veel voertuigen verkocht werden, maakte de Ford GT onverwacht tot het recordmodel in het segment van de supersportauto’s dat traditioneel door Italiaanse luxe autofabrikanten gedomineerd werd.


Zijn V8-middenmotor geeft de Ford GT een maximumsnelheid van 340 km/u

Het design van de Ford GT hadden de Ford constructeurs onmiskenbaar van de voorganger uit de jaren ’60 afgeleid. Het model kreeg bijna dezelfde vormgeving als het historische voorbeeld, met een hoogte van slechts 1,12 meter was hij bijna net zo extreem laag als de GT40. De voorkant van de auto verschilde alleen maar wat betreft de rechthoekige koplampen en de wat beschaafdere luchtinlaat. Het nieuwe model groeide in de breedte van 1,77 meter naar een indrukwekkende 1,95 Meter. De grote achterklep bleef behouden en hierachter deed het hart van de Ford GT zijn werk: een compressorgeladen V8-middenmotor met een cilinderinhoud van 5,4 liter. De motor van de Ford GT had een prestatieniveau van 404 kW (550 pk) en de auto accelereerde in 3,5 seconden van nul naar honderd kilometer per uur. De Ford GT kon een maximumsnelheid van 340 km/u bereiken. Daarmee behoorde dit jubileummodel tot de snelste in serie geproduceerde coupés ter wereld.