Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lotus-eletre-overview

Lotus Eletre

1 / 4
lotus-eletre-overview
lotus-eletre-front
lotus-eletre-side
lotus-eletre-back

Sterke punten

  • Sportief design
  • Technologisch sterk
  • Grote batterijcapaciteit en snel laden (350 kW DC)

Zwakke punten

  • Beperkt dealernet in België (Antwerpen, Brussel, Oostende)
  • Hoog gewicht (2,6 ton)
  • Misschien niet voor de ‘Lotus-puristen’

Lotus Eletre Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lotus Eletre, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De elektrische super-SUV volgens Lotus

Met de Eletre slaat Lotus een volledig nieuwe weg in. Het Britse merk stond altijd voor lichtgewicht sportwagens met een focus op rijplezier, gebouwd volgens het ‘Light is right’-principe van merkstichter Colin Chapman. Maar met de Emira heeft Lotus zijn laatste sportwagen met verbrandingsmotor voorgesteld en de Eletre, een 100% elektrische SUV, is de eerste van de nieuwe generatie auto’s van het merk, met enkel nog elektrische modellen.

Interesse in een Lotus Eletre

Lotus Eletre tweedehands auto
Lotus Eletre nieuwe auto
Lotus Eletre dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

  • De Lotus Eletre is de eerste SUV van Lotus en moet een breder koperspubliek aanspreken. Hij krijgt een sportieve en zelfs agressieve styling die moet verwijzen naar de sportwagens van het merk, met veel aerodynamische ingrepen.
  • De Eletre kan straffe prestatiecijfers voorleggen, met voor de krachtigste versie een 0-naar-100-cijfer van minder dan 3 seconden.
  • Omdat Lotus nu deel uitmaakt van de Chinese Geely-groep, net als onder andere Volvo en Polestar, heeft het merk toegang tot vooruitstrevende technologie op het vlak van laden en veiligheid.
  • Lotus belooft dat de Eletre even strak rijdt als hij eruitziet. Wie op dynamisch vlak het onderste uit de kan wil halen, kan kiezen voor het Lotus Dynamic Handling Pack met intelligente antirolcontrole en sturende achterwielen.

Alle belangrijke gegevens over de Lotus Eletre

Motoren

De Lotus Eletre is beschikbaar met een keuze uit twee aandrijflijnen, telkens met een motor op de vooras en een op de achteras, waardoor hij vierwielaangedreven is. De ‘basisversie’ is voorbehouden aan de Eletre en Eletre S, en biedt een totaalvermogen van 450 kW/603 pk en een maximumkoppel van 710 Nm. Daarmee sprint de SUV van 0 naar 100 kilometer per uur in 4,5 seconden en haalt hij een topsnelheid van 260 km/u.

De Eletre R is volgens Lotus de krachtigste elektrische SUV met twee motoren op de markt (snelle versies van de Tesla Model X hebben drie motoren). Hij beschikt over een totaalvermogen van 675 kw / 905 pk en een maximumkoppel van 985 Nm. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 kilometer per uur in net minder dan 3 seconden (2,95) en haalt hij een top van 265 km/u. De Eletre R beschikt ook over twee versnellingen, voor enerzijds snellere sprinttijden en anderzijds om het stroomverbruik te beperken bij hogere snelheden.

Beide aandrijfversies halen hun stroom uit een batterijpakket met een capaciteit van 112 kWh dat onder de bodem van de auto gemonteerd is. Daarmee komt de 450 kW-versie tot 600 km ver volgens de WLTP-cyclus, terwijl de krachtigere uitvoering tot 490 km kan rijden met een volle batterij, al zal je het dan waarschijnlijk wel rustig aan moeten doen. Omdat Lotus gebruikmaakt van 800-volttechnologie, gaat DC-snelladen vliegensvlug, met een laadtijd van 10% naar 80% in amper 20 minuten, aan een laadpaal met een vermogen van 350 kW.

Afmetingen

De Lotus Eletre is qua buitenafmetingen vergelijkbaar met de Lamborghini Urus. Met een lengte van 5,10 meter, een breedte inclusief spiegels van 2,31 meter een hoogte van 1,63 meter en een wielbasis van 3,02 meter is hij dus eerder langgerekt en laag voor een SUV.

Binnenin is er keuze uit vier of vijf zetels, waarbij de koffer 611 liter (vierzitter) of 688 liter (vierzitter) groot is. Met de achterbank van de vijfzitter neergeklapt, kan je in de koffer 1.532 liter kwijt. Er is ook een 46 liter grote ‘frunk’ opbergruimte onder de motorkap vooraan, waar je bijvoorbeeld laadkabels in kwijt kan.

Uitvoeringen

Lotus biedt de Eletre aan in drie uitvoeringen: Eletre, Eletre S enaletre R, waarbij de eerste twee de 450 kW sterke aandrijving krijgen en de sportievere R de 675 kW sterke aandrijflijn.

De Eletre-basisversie is verkrijgbaar in grijs of zwart, met standaard 20-duims aerodynamische velgen of optioneel 22-duims velgen met 10 spaken. Binnenin krijg je standaardzetels met nappaleer, terwijl er qua interieurafwerking enkele opties zijn. Andere opties zijn onder andere een KEF Reference audiosysteem, een glazen dak, een elektrisch uitklapbare trekhaak (een primeur op een Lotus) en een pakket waarmee je 30 km extra rijbereik krijgt, dankzij aerodynamische aanpassingen en camera’s die de zijspiegels vervangen. Een pakket voor semi-autonoom rijden op de snelweg kan je ook aanvinken.

Bij de Eletre S krijg je daarbovenop de keuze uit meer kleuren en kan je de standaard geleverde 22-duims velgen aanpassen qua design of kiezen voor een maatje groter (23 duim) in verschillende designs. Voor de remmen is een carbon-keramisch systeem leverbaar, terwijl je ook kan kiezen uit twee koolstofvezelpakketten voor een andere look en wat gewichtsbesparing. Verschillende zetelopties kunnen gecombineerd worden met nappaleer of een vegan bekleding. Qua rijbeleving kan je kiezen voor het ‘Lotus Dynamic Handling Pack’ met intelligente antirolcontrole en sturende achterwielen.

Bij de Eletre R krijg je een gelijkaardige optielijst voorgeschoteld als bij de ‘S’. Hier gaat het dus vooral om de krachtigere aandrijflijn.

Prijzen

De vanafprijzen voor de Eletre, Eletre S en Eletre R bedragen respectievelijk € 98.690, € 124.090 en € 154.090, telkens met het standaard geleverde batterijpakket met een capaciteit van 112 kWh. Omdat hij elektrisch is, betaal je in Vlaanderen geen BIV of jaarlijkse verkeersbelasting, terwijl je in Brussel en Wallonië het minimumbedrag betaalt.

Design-highlights en interieur

Exterieur

De Eletre mag dan een SUV zijn, Lotus zorgde voor een sportieve en zelfs agressieve look voor wat het de eerste ‘hyper-suv’ noemt. Terwijl het totaalgewicht van de Eletre niet echt strookt met het ‘light is right’-principe van het merk, ging Lotus wel voor ‘visuele lichtheid’. Het doet dat met de lage en langgerekte proporties, maar ook met heel wat openingen in het koetswerk die samen met de actieve aerodynamica de lucht optimaal rond de Eletre moeten leiden. Die luchtgeleiders doen wat denken aan wat het merk toonde op zijn elektrische Supercar, de Evija. Het zorgt ook voor een uitgesproken neus, sterk geprofileerde flanken en een intrigerende achtersteven, met een LED-strip over de volledig breedte. Hoewel ‘Lotus-puristen’ misschien hun neus ophalen voor een SUV van het merk, onderscheidt de Eletre zich met zijn sportieve design wel van de massa in het segment van de elektrische SUV.

Interieur

Ook binnenin wilde Lotus zorgen voor een sportieve feel. De hoge gordellijn en middentunnel zorgen dan ook voor een cocongevoel, terwijl het dashboard clean en opgeruimd oogt. Het instrumentencluster voor de neus van de bestuurder is herleid tot een smal digitaal paneel, aangevuld met een head-updisplay. Voor de bediening van de auto is er een 15,1 duim groot full HD OLED-scherm, met het ‘Lotus Hyper OS’-besturingssysteem. Daarbij maakt het merk gebruik van snelle chips en technologie uit de gamingindustrie. Er is keuze uit een versie met vier of vijf zetels, bekleed met nappaleer of een vegan bekleding.

De standaarduitrusting binnenin de Eletre omvat onder andere draadloos laden voor smartphones, 12-voudig verstelbare zetels vooraan en airco met vier zones. Het optionele 1.380 watt sterke KEF Premium Audiosysteem omvat 15 speakers.

lotus-eletre-interior

lotus-eletre-seats lotus-eletre-trunk

Rijhulp en veiligheid

Lotus maakt net als onder andere Volvo en Polestar deel uit van de Chinese Geely-groep, wat betekent dat het Britse merk toegang heeft tot heel wat technologie. Dat is niet enkel te merken aan de straffe oplaadprestaties dankzij 800-volttechnologie, maar ook op veiligheidsvlak. Dat is te merken aan het geavanceerde systeem met LiDAR, radar- en camerabewaking die semi-autonoom rijden ondersteunen. Lotus voorziet OTA-updates om ervoor te zorgen dat de zelfrijdende technologie op elk moment aangepast kan worden als de wetgeving op dat vlak verandert, afhankelijk per regio. De Eletre is nog niet getest door EuroNCAP, de onafhankelijk veiligheidsorganisatie die onder andere crashtests organiseert.

Alternatieven

Wie op zoek is naar een auto in het segment van de sportieve elektrische SUV’s, kan onder andere terecht bij Audi, dat de in België gebouwde Q8 e-tron in zijn gamma heeft, die ook geleverd kan worden in een Sportback-coupéversie. De vanafprijs van de Audi is lager dan die van de Lotus, maar het batterijpakket van de basisversie is ook kleiner. In het aanbod van BMW vind je de elektrische SUV iX, die dan wel niet beschikt over een coupé-profiel, maar op dynamisch vlak wel wat te bieden moet hebben. Porsche heeft ondertussen ook een elektrische Cayenne aangekondigd, wat ook voor concurrentie zou moeten zorgen. Uit eigen huis zou de Eletre dan weer concurrentie kunnen krijgen van de Polestar 4, al zal die waarschijnlijk een ander koperspubliek aanspreken met zijn minder agressieve styling. Op het vlak van prestaties moeten de strafste versies van de Tesla Model X dan weer voor weerwerk zorgen.

FAQ

Hoever rijdt de Lotus Eletre op een volle batterij?
De Eletre is standaard voorzien van een batterijpakket met een capaciteit van 112 kWh Daarmee komt de 450 kW-versie (in de Eletre en Eletre S) tot 600 km ver volgens de WLTP-cyclus, terwijl de krachtigere Eletre S (675 kW) tot 490 km kan rijden met een volle batterij.
Hoe snel kan de Lotus Eletre opladen?
Dankzij een 800 volt architectuur kan de Eletre DC snelladen aan een vermogen tot 350 kW. Daarmee kan hij van 10% naar 80% opladen in amper 20 minuten.
Hoeveel kost de Lotus Eletre?
De vanafprijzen voor de Eletre, Eletre S en Eletre R bedragen respectievelijk **€ 98.690, € 124.090 en € 154.090**
Hoeveel weegt de Lotus Eletre?
Officiële cijfers zijn voorlopig moeilijk te vinden, maar er is sprake van een leeggewicht van 2,6 ton, wat in lijn is met de andere elektrische modellen met een vergelijkbaar batterijpakket in deze klasse.