Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
maserati-grecale-front

Maserati Grecale

1 / 3
maserati-grecale-front
maserati-grecale-side
maserati-grecale-back

Sterke punten

  • De meest rationele Maserati?
  • Knap interieur
  • Ook als supersnelle Trofeo of als elektrische Folgore

Zwakke punten

  • Enkel de Trofeo heeft een speciale motor
  • Duur, ook als basisversie
  • Ergonomie interieur

Maserati Grecale Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Maserati Grecale, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De zoveelste poging

Eerst moest de goedkopere en kleinere berline Ghibli het positieve keerpunt betekenen voor Maserati, daarna kwam er veel druk op de schouders te liggen van de Levante om het succesverhaal van de Porsche Cayenne na te bootsen, en nu is het dus aan de Grecale. Een iets kleinere SUV op basis van de Alfa Romeo Stelvio, die van moederhuis Stellantis wel de nodige wapens heeft meegekregen om ten strijde te trekken: een praktisch en mooi afgewerkt interieur met moderne technologie, een goede balans tussen sport en comfort en zelfs een elektrische variant. Het moge duidelijk zijn, de Grecale is mee met zijn tijd. Of Maserati hiermee eindelijk weer winstgevend wordt, valt nog te bezien.

Interesse in een Maserati Grecale

Maserati Grecale tweedehands auto
Maserati Grecale nieuwe auto
Maserati Grecale dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Maserati Grecale is dan wel een maatje kleiner dan de Levante, met zijn 4,86 meter is het absoluut geen compacte auto. Daar staat wel tegenover dat je veel ruimte hebt aan boord, zowel in de zetels als in de koffer.
  • De nieuwste SUV van Maserati krijgt ook eindelijk een modern interieur, dat volledig mee is met zijn tijd qua technologie en ook goed scoort qua afwerking en materialen. Al zijn er nog steeds enkele vreemde beslissingen te vinden op ergonomisch vlak.
  • Bovenaan het gamma van de Grecale staat de verleidelijke Trofeo, die dezelfde 3 liter-V6 met twee turbo’s heeft van de supercar MC20, hier goed voor 530 pk. Daarmee heb je een praktische SUV met de prestaties van een echte sportwagen.
  • Wil je een snelle Grecale zonder een slecht ecologisch geweten, dan heeft Maserati ook een elektrische Folgore-versie in de aanbieding. Die heeft ook meer dan 500 pk, maar dankzij zijn batterij van 105 kWh kan je er 500 km mee rijden zonder een grammetje CO2-uitstoot.

Alle belangrijke gegevens over de Maserati Grecale

Motoren

Het motorenpalet van de Maserati Grecale volgt de uitrustingsniveaus van het model: GT, Modena, Trofeo en Folgore, met elk een eigen aandrijflijn.

De instapversie Grecale GT heeft een 300 pk sterke 2 liter-viercilinder turbobenzine. Maserati houdt zich niet in om het een hybride te noemen, maar het gaat hier maar om een milde hybridisering. Korte stukjes volledig elektrisch rijden zit er dus niet in, en ook het normverbruik van om en bij de 9 l/100 km met een CO2-uitstoot van +/- 200 g/km is niet erg gunstig voor de portemonnee. Vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat zijn echter standaard, en ook met deze basismotor ga je al in 5,6 seconden van 0-100 km/u.

Een stapje hoger staat de Modena, die dezelfde benzinemotor heeft als de GT, maar dan met 330 pk. Daarmee snoept de Grecale 0,3 seconden van zijn sprinttijd naar de 100 km/u. Maar de leukste versie is in ieder geval de Trofeo, die dezelfde ‘Nettuno’ V6-benzinemotor heeft als de MC20 en de GranTurismo, in dit geval 530 pk sterk. De sprint van 0 naar 100 duurt amper 3,8 seconden, met een topsnelheid van 285 km/u.

Ten slotte heeft Maserati ook een elektrische Folgore-versie in de aanbieding van de Grecale, net als bij de MC20 en de GranTurismo. Dit model maakt gebruik van een 557 pk sterke aandrijflijn dankzij twee elektromotoren, gevoed door een batterij van 105 kWh, waarmee het mogelijk moet zijn om een rijbereik van 500 km te halen per laadbeurt. In een rechte lijn doet de Folgore amper onder voor de Trofeo, met een sprinttijd van 0-100 km/u in 4,1 seconden.

Afmetingen

De Maserati Grecale staat op hetzelfde Giorgio-platform als de Alfa Romeo Stelvio, maar hij is een pak groter dan zijn neef, met een lengte van 4,86 meter, een breedte van 1,98 meter en een hoogte van 1,66 meter. Dat zorgt voor heel wat binnenruimte, terwijl de koffer ook niet moet onderdoen met een volume van 535 liter. De benzineversies hebben een leeggewicht van 1,9 tot 2 ton, de elektrische Folgore gaat daar echter nog 400 kilo over. Het is echter niet bekend hoeveel de Grecale mag slepen, een trekhaak staat wel op de optielijst.

Uitvoeringen

Het gamma van de Maserati Grecale volgt de motorisaties, met telkens een andere motor voor de uitrustingsniveaus GT, Modena, Trofeo en Folgore. De standaarduitrusting op de GT bestaat uit 19-duims lichtmetalen velgen, lederen zetels met een elektrische bediening vooraan en een digitale cockpit met dubbele displays voor het infotainment en de comfortbedieningen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De instapprijs van de Maserati Grecale bedraagt 77.350 euro voor de GT, een prijs die je gemakkelijk met enkele tienduizenden euro’s kan opdrijven als je de optielijst aanspreekt, zeker de Fuoriserie-opties zijn peperduur. De Modena start bij 88.250 euro, met een krachtigere motor en wat meer uitrusting, terwijl de Trofeo voorlopig als topversie in het gamma staat voor minstens 118.600 euro. Naast zijn krachtige V6 krijg je daarvoor echter wel een pak meer opties meegeleverd.

Design-highlights en interieur

Maserati heeft een knap design afgeleverd met de Grecale, die kleiner oogt dan hij in werkelijkheid is, en ook meteen herkenbaar is als een model van het Italiaanse sportwagenmerk. Mooie velgen en vier uitlaatpijpen worden dan ook standaard meegeleverd, om zijn sportieve inborst te benadrukken. Hoewel de techniek is gebaseerd op het Giorgio-platform van de Alfa Romeo Stelvio, is er geen link te zien tussen beide modellen. De wielbasis werd dan ook een stukje opgerekt om de Grecale tussen de Stelvio en de Levante in de plaatsen qua formaat.

Maserati-Grecale-interieur

maserati-grecale-seats

Eindelijk mee met zijn tijd

Aan boord is het duidelijk dat Maserati geniet van het sterker staande Stellantis, want naast de mooie en sportief ogende materialen beschikt de Grecale nu ook over een moderne technologische uitrusting. De cockpit is steeds digitaal en centraal prijkt er een dubbel display, met bovenaan de infotainmentfuncties en onderaan de bedieningen voor de klimaatregeling en de comfortopties. Het is nog niet zo ergonomisch als een vaste knoppenreeks, maar het is ook beter dan alles via het infotainmentsysteem te moeten bedienen. Er is plek genoeg aan boord, ook achteraan, al is er niet zoveel opbergruimte als je zou verwachten van een SUV van dit formaat. En ook de ergonomie is soms onhanding, met te veel knoppen op het stuur en een vreemde plaatsing van de transmissieknoppen tussen de twee centrale displays in.

Rijhulp en veiligheid

De Maserati Grecale is (nog) niet getest door Euro NCAP, maar kan wel rekenen op een uitgebreid arsenaal aan veiligheidssystemen, zoals adaptive cruise control, een rijstrookassistent, dodehoekmonitor, vermoeidheidsdetectie, LED-matrixkoplampen, verkeersbordherkenning en meer. Het probleem is dat al deze veiligheidsuitrusting bijna enkel optioneel wordt aangeboden, zelfs op de dure Trofeo-uitvoering. Het voordeel daarvan is dat je kan kiezen wat je wel of niet neemt.

Alternatieven

Waar de Maserati Levante is gebouwd om de concurrentie aan te gaan met de Porsche Cayenne, staat de kleinere Grecale tegenover de Macan gepositioneerd, al is de Grecale wel een stuk groter. Andere concurrenten zijn onder meer de BMW X3 M (tegenover de Grecale Trofeo), Audi SQ5 en Mercedes GLC. Binnenkort zou Europa ook de Genesis GV70 moeten verwelkomen, die eveneens een volledig elektrische variant heeft.

FAQ

Hoeveel kost de Maserati Grecale?
De instapprijs van de Maserati Grecale bedraagt 77.350 euro voor de GT. De Modena start bij 88.250 euro, met een krachtigere motor en wat meer uitrusting, terwijl de Trofeo voorlopig als topversie in het gamma staat voor minstens 118.600 euro.
Is de Maserati Grecale een plug-inhybride?
Neen, ondanks het feit dat Maserati spreekt over een Grecale Hybrid, gaat het om een mild hybride met een CO2-uitstoot van minstens 197 g/km. Enig fiscaal voordeel doe je dus enkel met de elektrische Folgore.
Wanneer komt de elektrische Maserati Grecale Folgore?
Maserati heeft nog geen lanceringsdatum of prijzen bekend gemaakt van de elektrische Grecale Folgore, maar die zouden tegen het einde van 2023 bekend moeten zijn, voor een lancering tegen 2024.