Sinds de lancering van de Ghibli en de introductie van een dieselmotor hoor je bij Maserati weinig klagen. Maserati heeft al een deel van zijn steile ambities gerealiseerd, maar er blijft nog een stuk weg af te leggen.
De Maserati Quattroporte had geen diesel om zich competitief te meten met de BMW 7-serie, de Audi A8 en de Mercedes S-klasse. Met de 3.0 V6 turbodiesel is dat euvel eindelijk verholpen.
Hij is één van de belangrijkste auto’s van afgelopen jaar. De Ghibli moet Maserati’s verkoopvolume naar 50.000 stuks brengen tegen 2015. Dat waren er 15.400 in 2013. De Ghibli moet kopers uit hun BMW 5, Audi A6 en Mercedes E lokken. Deze Ghibli diesel vormt de hoeksteen.
Wanneer we aan prestigeberlines denken, gaan onze gedachten in de eerste plaats naar Audi en zijn beroemde quattro’s. Dan komen Mercedes en BMW. Maar nu wil een beroemde outsider zich in het debat mengen.
Bij de droommerken die allen in Paleis 12 onderdak vonden, hoort natuurlijk Maserati thuis. Maar het is vooral een meer toegankelijke ‘drietand’ die ons naar de stand lokt.
De Skoda Superb krijgt er een belangrijke nieuwe versie bij: een plug-in hybride en dat zowel als break als in berlinevorm. Hiermee zet Skoda zijn grote elektrische offensief in.
De achtste generatie van de Volkswagen Golf is eindelijk onder ons. Zoals we dat gewoon zijn, lijkt er op het eerste gezicht niet veel te veranderen. Terwijl er eigenlijk toch veel wijzigt.
De Mercedes GLC kreeg recent een update. Niet meer dan logisch dat de ‘coupé’ versoe snel zou volgen. De wijzigingen aan de opgefriste Mercedes GLC Coupé zijn uiterlijk discreet, maar onderhuids diepgaand. Dat merk je zelfs met de Mercedes GLC 200 Coupé, het basismodel.