Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Maserati Ghibli diesel – Verleidingsfactor 11

Hij is één van de belangrijkste auto’s van afgelopen jaar. De Ghibli moet Maserati’s verkoopvolume naar 50.000 stuks brengen tegen 2015. Dat waren er 15.400 in 2013. De Ghibli moet kopers uit hun BMW 5, Audi A6 en Mercedes E lokken. Deze Ghibli diesel vormt de hoeksteen.

Dit is - behoudens jammerlijke vergissingen aan het tankstation - de eerste Maserati die op diesel loopt. De Ghibli bestaat ook in 3.0 V6 benzinevorm (330 pk) en als Ghibli S (410 pk), maar het merendeel van de verkoop zal hoe dan ook naar de 3.0 diesel gaan.

Kortere Quattroporte

Technisch is de Maserati Ghibli een verkorte versie van de Quattroporte. Banden die duidelijk zijn in het design, maar toch slaagt de Ghibli er in een heel eigen indruk na te laten. Hij intrigeert en verleidt zoals je dat van een Italiaan verwacht. Zonder echt de knapste ooit te zijn, herleidt hij wel zijn Duitse concurrenten tot inspiratieloze kneusjes. Alleen maakt de korte achterdeur wel duidelijk dat grote mensen weinig goeds te verwachten hebben van de achterste zitplaatsen. Een indruk die bevestigd wordt van zodra je daar instapt. Een mooie omgeving, maar krap is wel het juiste woord. De Ghibli meet in totaal nochtans een niet onaardige 4,9 meter, wat hem 30 centimeter korter maakt dan een Quattroporte. De Ghibli valt zo langer uit dan een E-klasse, maar dat zou je hem niet aangeven. Over kleine details als de ventilatiemonden achter de voorwielkasten denkt iedereen het zijne, maar visueel geeft de kleinste Maserati in elk geval goesting om achter het stuur te kruipen. Dat is toch al stap 1 in de Maserati-magie die hij volbrengt.

Ruw hout

Het interieur brengt je in een ander verhaal. Eén waar de eerste oogopslag een gevoel van welbehagen geeft. Heerlijk, lichtjes ruw hout in de afwerking is een sublieme touch, ook letterlijk bij de aanraking. Maar de kwaliteit van de knopjes en de afwerking halen niet hetzelfde niveau als het Duitse drietal. De Maserati zet daar een charmanter interieur tegenover, maar het lijkt allemaal al wat meer gedateerd. Een gevoel dat nog versterkt wordt met het aanraakscherm van het multimediasysteem. Om het in Apple-termen te zeggen: iOs4 waar de rest al bij iOs7 is aanbeland. Nee, een high tech indruk maakt de Ghibli niet. Wel scoort hij punten met zijn uitstekende audio-installatie, en dan kan je nog in de optielijst Bowers & Wilkins-klank aanvinken.

Sound

Dat we zo nadrukkelijk naar de geluidsinstallatie verwijzen, is niet zonder reden. De 3.0 V6 diesel komt van bij VM Motori - je vindt hem ook in de Jeep Cherokee en de Lancia Thema - en wel, wij hebben hem nooit zeer geraffineerd gevonden. Ook in de Ghibli klinkt de V6 bij momenten als een vrachtwagen. Gelukkig heeft Maserati een sportklep geplaatst die een heel andere sound losmaakt wanneer je de sporttoets indrukt. Dan klinkt hij wel plots karaktervol uit zijn vier uitlaten.

Met 275 pk en 600 Nm heeft hij genoeg power om indruk te maken op de achterwielen. Laat ons maar eerst het belangrijkste afwerken: ja, hij vult het sportieve mooi in. 6,3 seconden moeten volstaan om 100 te halen en hij stoomt door naar 250 km/u. Bovenal, in het bochtenwerk toont hij de dynamiek die je van de Tridente zou verwachten. Nee, op een bochtig parcours zal hij niet snel uit de wielen worden gereden.

Rijcomfort

Waar hij wel steken laat vallen, is in het rijcomfort. Vering en demping verteren met moeite richels, laat staan putten en drempels. Wij testten hem met 19-duims velgen, die met de laagprofielbanden evenmin veel clementie toonden. Daar waar BMW, Audi en Mercedes tegenwoordig het beste van twee werelden - dynamiek en comfort - perfect met elkaar weten te verzoenen, is de Ghibli een ‚one trick pony’.

De Ghibli diesel heeft ook moeite om onder 8 l/100 km te blijven, waar Maserati 5,9 liter (CO2: 158 gr/km) opgeeft. Met een prijs van 66.066 euro plaatst Maserati de Ghibli diesel bijna 10.000 euro boven zijn concurrenten.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Maserati-Levante Trofeo-2019-1280-07

Maserati Levante GTS & Trofeo: Eindelijk sportief

Autotests · Maserati
Touring Superleggera SciaDiPersia-108

Touring Superleggera Sciàdipersia: “Misschien wel de laatste”

Autotests · Maserati

Test: Maserati GranTurismo & GranCabrio – Ouderwets plezier

Autotests · Maserati
Ontdek meer