Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Maserati Ghibli

Maserati Ghibli is de naam van drie verschillende wagens die hier tweedehands worden aangeboden. De Ghibli wordt geproduceerd door de Italiaanse fabrikant Maserati en is alleen al daarom een uitstekende tweedehands auto. Tot op heden kende hij drie generaties: de V8 Grand Tourer (1966 - 1973), de V6 Twin-turbo Coupé (1992) 1997) en sinds 2013 ook de Maserati Ghibli Executive Saloon. Lees meer

Technische gegevens

330 - 430 PS

Vermogen

8.9 - 9.7 l/100 km

Verbruik (gecombineerd)

207 - 226 g CO2/km

CO2-uitstoot (gecombineerd)Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.

263 - 286km/h

Top snelheid

4.7 - 5.6s

van 0 tot 100 km/u

Toon technische gegevens

Alternatieve modellen

Tweedehands Maserati Ghibli: kracht en luxe

Respectievelijk spreekt men van de AM 115, de AM 336 en de M 157 of de Ghibli I, II en III. Zoals de Maserati traditie het wil, werd ook deze Ghibli genoemd naar een wind. Ghibli is de Libische term waarmee de warme en droge zuidwestenwind van de Siroccowoestijn wordt aangeduid.

Maserati Ghibli I (AM 115)

De originele Ghibli (Tipo 115) is een tweedeur, 2+2 grand tourer. Maserati bracht hem uit in 1967. De motor van deze Ghibli is een V8 (de enige V8 in de geschiedenis) die al een jaar eerder werd voorgesteld op de Motor Show van Turijn.

De Ghibli I werd de meest populaire Maserati sinds de fabrikant zich in de jaren 50 terugtrok uit het racecircuit. Het Amerikaanse magazine Sport Car International nam de AM 115 zelfs op in de top tien van Top Sports Cars of the 1960s.

De stalen body van de Ghibli wordt gekenmerkt door de lage, haaiachtige neus. Het is een design van de jonge Giorgetto Giugiaro, die dan bij Ghia werkt - een vermaard Italiaans autodesignbedrijf. De wagen werd voorzien van een voormotor, te weten een V8 quad-cam van 230 kW. Hij werd ter beschikking gesteld met een manuele of automatische versnellingsbak met 5 of 3 versnellingen. Naast het standaardmodel werd vanaf 1969 ook de Maserati Ghibli Spyder geproduceerd, een convertible. Ook kwam er de Ghibli SS (AM 115/49) die voorzien was van een iets zwaardere motor. Als hij in 1973 van het toneel verdwijnt, wordt de Ghibli I in eerste instantie vervangen door de Khamsin (1974).

Maserati Ghibli II (AM 336)

De naam Ghibli werd pas nieuw leven ingeblazen in 1992, wanneer de Ghibli II (Tipo 336) uitkomt. Hij werd voorzien van de nieuwe Maserati Biturbo motor, een 2.0 L V6 voor de Europese markten en een 2.8 L V6 voor niet-Europese markten. Ook kregen de versnellingsbakken een extra versnelling, en zo ontstond de keuze tussen een manuele versnellingsbak met zes of een automatische versnellingsbak met vier versnellingen.

Ook de Ghibli II was een tweedeur met vier zitplaatsen. Alleen was het standaard een coupé, zoals de Maserati Shamal. Net als de Ghibli II was ook deze wagen zo een evolutie van de vorige Biturbo Coupé. In de Ghibli toont die erfenis zich vooral in de deuren, het interieur en de body. Hij voldeed zo aan twee eisen die de bouwers zichzelf hadden gesteld: sportiviteit en prestatie, in combinatie met luxe.

1994/96 Facelift

In 1994 werd de Ghibli II aan een facelift onderworpen. Het interieur werd de moderne tijd ingebracht en de wagen werd voorzien van nieuwe wielen, een aanpasbare, elektronische ophanging en een ABS remsysteem. Een tweede vernieuwingsronde bracht in 1996 ook nog de Ghibli GT voort.

De Ghibli Open Cup en andere special editions

Ook bouwde Maserati diverse speciale edities van de Ghibli. Zo was er de Ghibli KS (Kit Sportivo), gevolgd door de raceversie, de Ghibli Open Cup. Deze laatste was extra krachtig dankzij de aanbreng van roller-bearing turbo's, een free-flowing uitlaat en anders geprogrammeerde benzinecomputers. Door het gebruik van koolstofvezel in de trim en aluminium pedalen werd de Cup tegelijk een stuk lichter gemaakt. Toch zal deze wagen waarschijnlijk vooral bekend blijven als de grootste verbruiker ooit onder alle straatwagens. Zijn output per liter was zelfs hoger dan bij de Bugatti EB110 en de Jaguar XJ220. Onder andere omwille van dit gegeven wordt de raceversie van deze Cup erg gewaardeerd door verzamelaars. Ter viering van het snelheidsrecord op water maakte Maserati tot slot ook nog 60 Special Edition Ghibli's. Deze werden Ghibli Primatist gedoopt en vielen in eerste instantie op door hun helderblauwe kleur en turkooizen, lederen interieur. De productie van de Ghibli II stopte in 1997. De reeks werd in 1998 vervangen door de 3200 GT.

Maserati Ghibli III (M 157)

De derde generatie Ghibli (Tipo 157) is een executive saloon. Hij werd voorgesteld op de Motor Show van Shanghai in 2013. De Ghibli III heeft een soortgelijke architectuur als de zesde generatie Maserati Quattroporte, zij het met een kortere wielbasis en een kortere, algemene lengte. Deze Ghibli wordt aangeboden met drie verschillende motoropties, met wel steeds standaard een 3.0 L V6. Er is de twin-turbo 330 PS van 240 kW, de 410 PS Petrol van 300 kW, en de 275 PS turbodiesel van 202 kW. Deze laatste motor zorgt er ook voor dat de Ghibli III de eerste Maserati is die kan worden volgetankt met diesel.

Op alle Ghibli's III werd verder standaard een automatische versnellingsbak met acht versnellingen gemonteerd. De meest krachtige van de drie motoren wordt ook gecombineerd met vierwielaandrijving, maar niet in de landen waar rechts wordt gereden.

Met de Ghibli III keerde Maserati terug op de markt van luxe executive wagens na twee decennia van afwezigheid. Dit feit maakt van de Biturbo-reeks (gestopt in 1994) eigenlijk een directe voorganger van de Ghibli III. Die laatste past zo in de productietactiek van Maserati, die tot doel heeft om tegen 2015 50.000 exemplaren van de M 157 af te leveren. Tegelijk zorgt deze Ghibli ervoor dat Maserati nu het volledige segment van de markt der luxewagens kan bespelen.

Ghibli Maserati: de Neiman Marcus

Ter gelegenheid van Maserati's honderdste verjaardag werd nog een Ghibli gemaakt: de Limited Edition Maserati 100th Anniversary, getiteld Neiman Marcus Ghibli S Q4. Het is de luxewagen bij uitstek in de 2014 editie van de Neiman Marcus Christmas Book, een exclusieve cadeaucatalogus. De Neiman Marcus valt op door het exclusieve verfwerk van Grigio Maratea en het lederen interieur van Cuoio.

Een prima tweedehands auto

Dat is wel het minste dat van deze Maserati Ghibli gezegd kan worden. Maserati is immers altijd meer dan tweedehands. Het is pure kracht en Italiaanse luxe.

Beoordelingen voor Maserati Ghibli

1 Beoordelingen

5,0