Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Mercedes EQS 450+ (2022) statisch, achteraanzicht

Mercedes-Benz EQS

1 / 4
Mercedes EQS 450+ (2022) statisch, achteraanzicht
Mercedes EQS 450+ (2022) statisch, vooraanzicht
Mercedes EQS 450+ (2022) rijdend, profiel
Mercedes EQS 450+ (2022) dashboard

Sterke punten

Indrukwekkend rijbereik Technologisch arsenaal Comfortabel rijgedrag

Zwakke punten

Hoog gewicht Comfort achterbank Geen opbergruimte vooraan

Mercedes-Benz EQS Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz EQS, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.8 - 6.6s
Maximumsnelheid:210 - 220 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):16.4 - 22.2 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:5216 x 1926 x 1512 mm
Portieren:5
Kofferruimte:610 - 1770 liter
Aanhangergewicht:440 - 570 kg

De elektrische revolutie schakelt een versnelling hoger

De EQS betekent elektrische vernieuwing bij Mercedes. De Duitsers mengen hun klassieke luxe met een hypermoderne aandrijflijn. Die moet zelfs 756 kilometer ver geraken op één lading.

Interesse in een Mercedes-Benz EQS

Mercedes-Benz EQS tweedehands auto
Mercedes-Benz EQS nieuwe auto
Mercedes-Benz EQS dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De elektrische revolutie schakelt een versnelling hoger

De EQS betekent elektrische vernieuwing bij Mercedes. De Duitsers mengen hun klassieke luxe met een hypermoderne aandrijflijn. Die moet zelfs 756 kilometer ver geraken op één lading.

Goeie redenen

  • De letter ‘S’ plaatst de EQS bovenaan het elektrische EQ-gamma van Mercedes, met alle uitrusting, comfort en luxe die daarmee gepaard gaan.

  • Hoewel het een nieuw model is, biedt de Mercedes EQS al vijf aandrijflijnen met vermogens van 333 tot 658 pk.

  • Door de 107,8 kWh grote batterij en uitgewerkte aerodynamica haalt de Mercedes EQS een theoretisch rijbereik van meer dan 750 kilometer.

  • In het interieur domineert technologie in de vorm van het enorme Hyperscreen, een optie van meer dan 140 centimeter breed.

  • Het rijcomfort van de EQS is extreem hoog, een Mercedes en de titel ‘elektrische S-Klasse' waardig.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz EQS

Motoren en batterijen

De Mercedes-Benz EQS werd voorgesteld in 2021 maar beschikt al over een uitgebreid motorgamma. In totaal heeft hij vijf motor- en vermogensversies. Centraal staat de grote batterij van 107,8 kWh, die alle versies gebruiken. Die kan worden opgeladen aan 200 kW aan gelijkstroom, waardoor hij van 10 tot 80 procent kan worden geladen in 31 minuten.

Het gamma van Mercedes-Benz' elektrische slagschip begint bij de EQS 450+. Dat is de enige achterwielaangedreven versie, met elektromotor op de achteras van 333 pk en 565 Nm. Daarboven staat een versie met dezelfde naam, maar voorzien van vierwielaandrijving. De EQS 450 4Matic heeft twee motoren (een op elke as) en een totaal van 360 pk en 800 Nm.

Nog een trapje hoger vinden we de EQS 500 4Matic, die 449 pk en 855 Nm naar de vier wielen stuurt. Tot slot is de topversie van het ‘gewone’ gamma net als in de S-Klasse de 580. De EQS 580 4Matic beschikt over 523 pk en 855 Nm. Dan is er nog een Mercedes-AMG-versie, de EQS 53 4Matic+, die over 658 pk en 950 Nm beschikt. Nog beter: met het AMG Dynamic Plus-pakket stijgt zijn vermogen tijdelijk tot 761 pk en 1.020 Nm.

Hoewel ze dezelfde batterij delen laten de verschillende versies een ander rijbereik optekenen. Dat komt door hun verschillende vermogens. Zo varieert het theoretische rijbereik van 756 kilometer (EQS 450+) tot 641 kilometer (EQS 580 4Matic) en zelfs 562 kilometer bij de AMG.

Afmetingen

De Mercedes EQS wordt vaak als de elektrische S-Klasse beschouwd. Dat ligt vooral aan zijn afmetingen. Met een lengte van 5,2 meter, breedte van 1,9 meter en hoogte van 1,5 meter is dit een zeer grote, zoniet enorme berline. De wielbasis is van hetzelfde kaliber: met 3,2 meter is die bijna even groot als die van de S-Klasse met lange wielbasis. Gelukkig is er achterwielsturing om te helpen bij de manoeuvres.

Die afmetingen leveren veel plaats op in het interieur. De interieurruimte is dus niet te overtreffen. Ook de kofferruimte doet niet onder, want met een koffervolume van 610 tot 1.770 liter zet de EQS heel wat breaks in hun hemd. Maar vergeleken met veel andere elektrische auto’s is er geen opbergruimte vooraan.

Uitvoeringen

Mercedes biedt zijn EQS aan in vier uitvoeringen: Business Line, Luxury Line, AMG Line en Mercedes-AMG. De Business Line is een versie zonder franjes, met een genereuze standaarduitrusting maar een minimaal aantal personalisatiemogelijkheden. Ze is bovendien alleen beschikbaar met de basismotor. De Luxury Line voegt wat extra luxe toe, met onder meer een standaard lederen interieur, extra kleuropties, 20-duimsvelgen en andere afwerkingen. De AMG Line geeft de EQS een sportieve look aan de buitenkant, met onder meer andere bumpers. De Mercedes-AMG-versie heeft tot slot een specifiek exterieur, met een verchroomd radiatorrooster en 21-duimsvelgen. Binnenin zetten nappaleder en antracietkleurig lindenhout de toon naast een sportstuur en het Hyperscreen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Mercedes-Benz EQS beginnen bij 104.907 euro voor de EQS 450+ Business Line. De eerste versie met vierwielaandrijving kost 128.865 euro (EQS 450 4Matic). De topversie, de AMG 53 4Matic+, kost 174.845 euro.

Omdat hij nog relatief nieuw is, zijn de tweedehandsprijzen van de Mercedes-Benz EQS nog relatief hoog. Op dit moment (zomer 2022) zijn ze zelfs hoger dan de catalogusprijzen van goed uitgeruste modellen.

In Vlaanderen profiteert de Mercedes-Benz EQS van een vrijstelling van verkeersbelasting en BIV, zoals alle elektrische auto’s. In Brussel en Wallonië betalen volledig elektrische auto’s een verlaagde BIV van 61,50 euro. De verkeersbelasting is met 85,27 euro ook het laagst mogelijke tarief. In Wallonië hoeft er geen ecomalus betaald te worden.

Design-highlights en interieur

Bij zijn lancering maakte de Mercedes-Benz EQS indruk met zijn aerodynamische looks. Zelfs een leek ziet dat deze auto de lucht optimaal geleidt. De EQS is trouwens de meest aerodynamische productiewagen ter wereld met een Cx-waarde van 0,20.

Verschil moet er zijn

Mercedes heeft er niet zomaar een elektrische S-Klasse van gemaakt. Het is een heus vlaggenschip geworden. De EQS heeft dus zijn eigen esthetiek met een aerodynamische vorm die één lijn van voor naar achteren lijkt te zijn, maar ook met specifieke lichtelementen. Achteraan is er de trendy ledstrook, maar die mondt uit in een ander patroon. Zoals het een goede elektrische auto betaamt, heeft de EQS geen echt radiatorrooster. Mercedes voorziet wel een zwart schild met het grote stervormige merklogo dat de verschillende sensoren en radars afschermt.

Hyperscreen: infotainment maal duizend

In het interieur blijft de EQS zijn eigen ding doen vergeleken met andere Mercedes-modellen. Het dashboard is bijvoorbeeld uniek en relatief hoog. In de basisversies gebruikt dat hetzelfde 11 duim grote verticale touchscreen van de andere recente producten uit Stuttgart. Optioneel (of op de AMG) kan dat dashboard worden gedomineerd door het Hyperscreen, een geheel dat drie oled-schermen (twee van 12,3 duim en een van 17,7 duim) onder hetzelfde glas van bijna 140 centimeter breed bundelt. Voor de rest beschikt de Mercedes EQS weliswaar over meer ruimte en een grotere wielbasis dan de gewone S-Klasse, zijn afwerking en zitcomfort staan niet op hetzelfde niveau. Door de plaatsing van de batterij onder de vloer lijken de passagiers achteraan niet helemaal koosjer op de achterbank te zitten.

Veiligheid

Aangezien de EQS bovenaan Mercedes’ elektrische gamma staat, kan hij alleen maar voorzien zijn van alle meest recente veiligheidsitems van Stuttgart. Standaard krijg je dus ledkoplampen, een dodehoekwaarschuwing, automatische noodremhulp, een adaptieve snelheidsregelaar en grootlichtassistent. Vanaf de tweede uitvoering is semi-autonome rijhulp op niveau 2 eveneens inbegrepen. Door zijn goede veiligheidsuitrusting haalde de Mercedes EQS vijf sterren in de crashtests van Euro NCAP.

Alternatieven

Als grote elektrische berline heeft de Mercedes-Benz EQS op dit moment weinig concurrenten. We kunnen hier uiteraard Tesla moeilijk niet vermelden, en in dit geval is de tegenstander van de EQS de Tesla Model S. BMW heeft recent zijn elektrische limousine voorgesteld, de i7. Bij de andere concurrenten is er binnenkort onder meer nog de Lucid Air.