Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
504262_20191125_60A6569.jpg

Polestar

1 / 8
504262_20191125_60A6569.jpg
504264_20191125_60A8270.jpg
660416_20221012_Polestar_3.jpg
660443_20221012_Polestar_3.jpg
663194_20230124_Polestar_2_MY24.jpg
663198_20230124_Polestar_2_MY24.jpg
663526_20230202_Polestar_3_with_LiDAR.jpg
Polestar huidig gamma + toekomst.jpg

Polestar

Vind het model dat bij je past.

Polestar

Polestar maakt net als Volvo, Lynk & Co en Lotus deel uit van de Chinese Geely-groep. Het merk concentreert zich op elektrische wagens en weet daarmee vooral te scoren op de fleetmarkt. Het gamma van Polestar is voorlopig nog beperkt tot de ‘2’ en de ‘3’ (na de productiestop van de gelimiteerde Polestar 1). Maar er zitten verschillende modellen in de pijplijn voor de komende jaren, waaronder de ‘4’, ‘5’ en de ‘6’ die al aangekondigd zijn. Lees verder

volvo-polestar-1-m-02.jpg

Overzicht van de populairste Polestar modellen

Aktuelle Topmodelle

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Specialiteiten van Polestar:

  • Na de plug-in hybride ‘1’, een sportieve en exclusieve coupé, verkoopt Polestar nu enkel nog elektrische wagens.

  • Je kan het merk beschouwen als een spin-off van Volvo, dat net als Polestar onder de vleugels zit van de Chinese Geely-groep.

  • Het hoofdkantoor van Polestar zit in het Zweedse Göteborg, maar de auto’s van het merk worden gebouwd in China.

  • De verkoop van de modellen van Polestar gebeurt online. Er zijn wel enkele ‘Polestar Spaces’ waar je terecht kan voor advies, en het merk werkt samen met een aantal service partners voor onderhoud en herstellingen.

  • Polestar legt zijn focus op duurzaamheid, niet enkel met de verkoop van elektrische auto’s, maar ook met een zo duurzaam mogelijk productieproces en materialen.

  • Naast duurzaamheid mikt het merk met een clean design en voor sommige uitvoeringen stevige prestaties ook op een ‘premium’ imago.

  • Polestar zet volop in op digitalisering, niet alleen bij het bestellen, maar ook voor de gebruikerservaring in de auto zelf. De Polestar 2 was de eerste auto met een infotainmentsysteem dat draait op Android Automotive OS.

Korte geschiedenis van Polestar

Als merk op zich is Polestar nog bijzonder jong, met een eerste eigen model dat voor het eerst getoond werd in 2017, de Polestar 1. Er werden vanaf 2019 slechts 1.500 exemplaren gebouwd van deze plug-in hybride coupé met heel wat Volvo-designdetails. En die stilistische verwijzingen naar het Zweedse merk zijn geen toeval, want het bedrijf ontstond oorspronkelijk in 1996 onder de naam ‘Flash Engineering’ als een race- en tuningbedrijf voor Volvo-modellen. Vanaf 2005 wordt de naam Polestar voor het eerst gebruikt, en enkele jaren later brengt Volvo modellen op de markt die op het vlak van prestaties en looks aangepakt werden door Polestar: de S60, V60 en XC60. Ook vandaag nog biedt Volvo ‘Polestar Engineered’-versies van een aantal modellen aan, die je kan vergelijken met ‘M Performance’-modellen bij BMW. Vanaf 2017 wordt de toekomst van Polestar als merk op zich aangekondigd, met vanaf 2019 dus de productie van de ‘Polestar 1’, gevolgd door een reeks andere modellen.

Modellen en varianten

De Polestar 1 was een exclusieve coupé, en ook het enige model van het merk met een verbrandingsmotor in de plug-in hybride aandrijflijn. Het model diende om het merk een sportief en premium imago te geven, met een vermogen van 600 pk en een koetswerk waarbij kwistig gebruik gemaakt werd van koolstofvezel. De productie stopte in 2021 na 1.500 exemplaren. De 4,6 meter lange vijfdeurs Polestar 2 berline was het eerste model voor het grote publiek, en kreeg net zoals alle toekomstige Polestar-modellen een 100% batterij-elektrische aandrijflijn. Ondertussen is met de 4,9 meter lange Polestar 3 ook de eerste SUV van het merk op de markt. Polestar plant de komende jaren elk jaar een nieuw model, met de Polestar 4 (een SUV-coupé) in 2023, de Polestar 5 (een vierdeurs performance-sedan) in 2024 en de Polestar 6 (een roadster) in 2025.

Dit zijn de huidige Polestar-modellen:

Overzicht modellen Polestar per categorie

Model Koetswerkvorm Motoren Aandrijving Vermogen (pk) Batterijcapaciteit
Polestar 2 Vijfdeurs berline Elektrisch Achterwielaandrijving, vierwielaandrijving 272 tot 467 69 kWh tot 82 kWh
Polestar 3 SUV Elektrisch Vierwielaandrijving 489 tot 517 111 kWh

Prijzen

Nieuwprijzen Polestar

Model Basisprijs Rijbereik WLTP DC laadvermogen
Polestar 2 Standard Range Single Motor € 49.990 518 km 135 kW
Polestar 2 Long Range Single Motor € 55.690 654 km 205 kW
Polestar 2 Long Range Dual Motor € 61.990 591 km 205 kW
Polestar 2 Long Range Dual Motor ‘Performance’ € 68.490 568 km 205 kW
Polestar 3 Long Range Dual Motor € 89.900 610 km 250 kW
Polestar 3 Long Range Dual Motor ‘Performance’ € 96.500 560 km 250 kW

Aangezien alle nieuwe modellen van Polestar elektrisch zijn, betaal je in Vlaanderen geen belastingen op inverkeerstelling (BIV) en ook geen jaarlijkse verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië betaal je telkens het minimumtarief. Kijk voor de correcte bedragen op het moment van inschrijven hier:

  • Voor Brussel vind je de gegevens hier

  • Voor Wallonië kijk je hier

Tweedehandsprijzen Polestar

Het aanbod van tweedehands Polestar-modellen is voorlopig nog beperkt, aangezien ze nog niet lang op de markt zijn. Voor de Polestar 2 vind je meteen beschikbare tweedehandsmodellen met prijzen die net boven de € 40.000 starten. Het gaat dan meestal om de ‘Standard Range Single Motor’-uitvoering, al vind je voor enkele duizenden euro meer ook modellen met het grotere batterijpakket of krachtere motoren.

De in gelimiteerde oplage gebouwde Polestar 1 vind je ook, maar de tweedehandsprijzen reflecteren de exclusiviteit van het model. De weinige exemplaren die op de markt verkrijgbaar zijn, dragen een prijskaartje van tussen de €130.000 en € 150.000.

Alternatieven voor Polestar

Polestar richt zich eerder tot de premium-kant van de bedrijfswagenmarkt. De logische concurrent komt dus uit eigen huis: Volvo, dat stilaan ook meer elektrische auto’s op de markt brengt, zij het voorlopig nog in andere segmenten dan Polestar. Een eerder complementair alternatief dus, met een gelijkaardig design. Als we enkel de markt van de elektrische premiumvoertuigen bekijken, vind je ook bij BMW, Audi, Mercedes en Tesla alternatieven. Bij de meer algemene autobouwers kan je je licht onder andere opsteken bij Ford (Mustang Mach-E), Hyundai (Ioniq 6), Volkswagen (ID.5/6) of BYD (Tang, Han), om er maar enkele te noemen.

FAQ

Uit welk land komt Polestar?
Het hoofdkantoor van Polestar zit in het Zweedse Göteborg, maar de auto’s van het merk worden gebouwd in China.
Hoe ver kan je rijden met de Polestar 2 en 3?
Afhankelijk van de batterijcapaciteit en de motorencombinatie die je kiest, geraak je met de Polestar 2 officieel tussen de 518 en 654 km ver op een volle batterij, terwijl de Polestar 3 een WLTP-rijberijk biedt van 560 tot 610. Hou er rekening mee dat het maximale aantal kilometers dat je kan rijden (voor je opnieuw moet laden) in werkelijkheid afhangt van zaken als de rijomstandigheden, de route en de buitentemperatuur.
Hoeveel kosten de Polestar 2 en 3?
De Polestar 2 is verkrijgbaar voor een prijs vanaf € 49.990. Voor de Polestar 3 wil het merk minimum € 89.900 .
Waar koop je een Polestar?
Je kan je nieuwe Polestar online configureren en bestellen. Hij wordt dan afgeleverd bij het dichtstbijzijnde Polestar-afleveringscentrum. Je kan ook terecht in één van de ‘Polestar Spaces’ waar je meer info kan vragen en hulp krijgt bij je bestelling.
Hoe lang duurt het om de Polestar 2 op te laden?
Bij de Polestar 2 is er keuze uit 2 batterijpakketten met een verschillende capaciteit. De ‘Standard Range’ beschikt over een capaciteit van 69 kWh en kan dankzij een DC laadvermogen tot 135 kW in 34 minuten opgeladen worden van 10% tot 80%. De ‘Long Range’-versie beschikt over een capaciteit van 82 kWh en een DC laadvermogen tot 205 kW, goed voor 10-80% in 28 minuten.
Hoe lang duurt het om de Polestar 3 op te laden?
De batterij van de Polestar 3 heeft een capaciteit van 111 kWh. Dankzij een DC laadvermogen van 250 kW is hij aan een snellaadpaal met voldoende vermogen in 30 minuten opgeladen van 10% tot 80%. Daarna neemt de laadsnelheid af.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen