Sterke punten
- Strak design
- Relatief groot (theoretisch) rijbereik
- Knappe prestaties
Zwakke punten
- Hoge instapprijs
- Alle functies zitten in aanraakscherm
- Smalle achterruit en kofferklep
Interesse in een Polestar 3
Alle artikelen
Polestar 2 Long Range Single Motor: de versie die je moet hebben?
Polestar 2: nu wordt het menens
Polestar 2: Sportief met nuluitstoot
Test: Polestar 2 Long Range Single Motor, de logische keuze (2023)
Test: Polestar 2 Long Range Dual Motor, subtiel en radicaal anders (2023)
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Goede redenen
Waar Volvo voor een herkenbare look ging voor de technisch gelijke EX90, is de Polestar 3 duidelijk wat moderner gelijnd, met een sportieve snoet, een aflopende daklijn en een horizontale lichtbalk aan de achterzijde. Er is ook een duidelijke link met de kleinere Polestar 2.
Dankzij een grote batterij van 111 kWh kan de Polestar 3, ondanks zijn grote formaat, toch rekenen op een theoretische autonomie van 610 km. Daarmee kan hij wedijveren met de beste leerlingen in zijn klasse.
Ook aan boord heerst er in de Polestar 3 een strak en modern, maar nog steeds Scandinavisch sfeertje. Polestar heeft ook zijn best gedaan om zoveel mogelijk duurzame materialen te gebruiken voor de aankleding van de cabine. Het centrale infotainmentsysteem van Google belooft vlotte prestaties en veel geconnecteerde functies.
Kies je voor het Performance-pakket, dan heeft de Polestar 3 maar liefst 517 pk en 910 Nm ter beschikking – cijfers waar je tot voor kort nog een flinke V8 voor nodig had. Een sprint van 0-100 km/u duurt dan ook slechts 4,7 seconden. Vierwielaandrijving is standaard en het Performance-pakket omvat ook een sportophanging, speciale 22 inch-velgen en gouden accenten aan de buiten- en binnenkant.
Alle belangrijke gegevens over de Polestar 3
Motoren
Elke Polestar 3 is – voorlopig – uitgerust met een 111 kWh grote batterij, waarvan je 107 kWh kan benutten. Het verschil tussen de twee motorisaties zit hem vooral in het geleverde vermogen. Standaard heb je de Long Range Dual Motor, met een elektromotor op elke as en dus vierwielaandrijving, voor een totaal van 360 kW (489 pk) en 840 Nm. Daarmee sprint de grote SUV al in 5 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 210 km/u. Het WLTP-rijbereik bedraagt 610 km.
Kies je voor het Performance-pakket, dan wordt dat vermogen softwarematig opgekrikt tot 380 kW (517 pk) en krijgt de aandrijflijn ook een specifieke afstelling om continu klaar te staan om het maximale vermogen te leveren. Qua prestaties levert het een winst op van 0,3 seconden tijdens de sprint naar 100 km/u, maar er is ook een sportophanging om het verschil te maken in de bochten. Je offert er wel wat rijbereik voor op, vooral door de grotere 22 inch-velgen, met een WLTP-cijfer van 560 km.
Afmetingen
De Polestar 3 is het grootste model van het merk, met een lengte van 4,90 meter, een breedte van 1,97 meter en een hoogte van 1,61 meter, op een wielbasis van 2,99 meter. Daarmee is hij iets korter en lager dan zijn technische evenknie, de Volvo EX90, en door zijn aflopende daklijn heb je ook niet de mogelijkheid om te profiteren van zeven zitplaatsen. De Polestar 3 is dus een strikte vijfzitter, al belooft Polestar wel heel wat been- en hoofdruimte.
Qua laadruimte kan je rekenen op 484 liter met de achterbank rechtop, inclusief de ruimte in de dubbele bodem, en tot 1.411 liter met de achterbank neergeklapt. Er is nog een kleine frunk aan de voorkant van 32 liter, wat voldoende is om de laadkabels in op te bergen. Daarmee moet hij het afleggen ten opzichte van de EX90, die niet enkel een veel grotere koffer heeft, maar ook een lagere tildrempel en een grotere kofferklep.
Uitvoeringen
Polestar houdt het simpel qua configuratiemogelijkheden, net als bij de andere modellen van het merk. Uitrustingsniveaus zijn er niet voor de Polestar 3: je moet enkel kiezen tussen de twee aandrijflijnen, enkele kleuren en velgen, en vervolgens de auto aankleden met een beperkt aantal opties en pakketten.
Het Pilot-pakket (rijhulpsystemen) en het Plus-pakket (Bowers & Wilkins-audiosysteem, premium zetelbekleding, ...) worden voorlopig standaard meegeleverd, verder bestaat de optielijst uit een trekhaak, HD LED-koplampen en een LiDAR-systeem voor (semi-)autonoom rijden.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De Polestar 3 heeft een vanafprijs van 88.600 euro voor de Long Range Dual Motor, voor het Performance-pakket betaal je minstens 95.200 euro. Voor een volledig uitgerust exemplaar moet je een kleine 110.000 euro rekenen. Daarmee is het vlaggenschip van Polestar zo’n 15.000 euro goedkoper dan de technisch gelijke Volvo EX90, maar goedkoop zouden we het model daarmee niet durven noemen.
Design-highlights en interieur
De Polestar 3 kan zijn familieband met de Volvo EX90 niet verstoppen, maar krijgt toch een eigen gelaat met de stijlcodes die het jonge merk steeds meer aan het ontwikkelen is voor zijn eigen gamma. De neus is iets scherper en de algemene look is iets sportiever, maar het grootste verschil is natuurlijk de aflopende daklijn en de volledig andere achterpartij, met een kleine kofferklep en een horizontale lichtbalk, net als bij de Polestar 2. De 3 is nog steeds een grote SUV, maar wilt het een beetje wegstoppen met zijn strakke lijnenspel.
Hypermoderne sfeer
Aan boord positioneert Polestar zich duidelijk als een progressief en hoogtechnologisch merk, want zowat de volledige bediening van de functies is gedigitaliseerd en gecentraliseerd in het central infotainmentsysteem, dat op Google’s Android Automotive draait en waarop je dus kan inloggen met je bestaande Google-account om toegang te hebben tot je profielen op apps als Spotify en Google Maps. Het jongere publiek van Polestar zal deze aanpak waarderen, anderen kunnen zich storen aan het gebrek aan fysieke sneltoetsen voor sommige functies. Ondanks de aflopende daklijn belooft Polestar heel wat ruimte op de achterbank, al ontbreekt de flexibiliteit van de EX90, en ook de bekleding is gemaakt van moderne, duurzame materialen.
Rijhulp en veiligheid
Het is nog wachten op een officiële veiligheidsscore voor de Polestar 3, die vanaf het vierde kwartaal van 2023 wordt geleverd in Europa, maar het zustermerk van Volvo belooft een uitgebreide veiligheidsuitrusting met geavanceerde rijhulpsystemen, een noodremhulp die voertuigen, voetgangers en fietsers herkent – ook op kruispunten – en waarschuwt voor afleiding, vermoeidheid of andere problemen met de bestuurder.
Alternatieven
Het meest rechtstreekse alternatief voor de Polestar 3 is natuurlijk de Volvo EX90, die gebruik maakt van exact dezelfde techniek, maar meer praktisch is ingesteld dankzij zijn iets grotere formaat en grotere koffer, waardoor er ook zeven zitplaatsen voor handen zijn. De keerzijde is dat je voor de Volvo een pak meer geld betaalt. Andere alternatieven voor de Polestar 3 zijn de BMW iX, de Mercedes EQE of EQS SUV en de Audi Q8 E-Tron.