Volvo S60 te koop: tweedehands en nieuw

Volvo S60

Volvo S60

Volvo S60, blijvertje uit het E-segment

De S60 Volvo gaat al een flinke tijd mee. De sedan wordt verkocht sinds najaar 2000 en lijkt voorlopig nog niet uit het gamma van de oorspronkelijk Zweedse autofabrikant te worden geschrapt. Daar komt nog bij dat de afzonderlijke generaties van de Volvo S60 steeds lang in productie blijven. De gemiddelde looptijd bedraagt per generatie circa negen jaar.Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Volvo S60 - Carrosseriekleur

En dat is opvallend lang voor Volvo, dat zijn auto’s doorgaans om de zeven jaar ververst. Zo kan het gebeuren dat de S60 sinds de millenniumwisseling pas twee generaties verder is. De 5-persoonsauto blijft de komende tijd bovendien in het Volvo-assortiment, want de productie van de derde generatie wordt naar verwachting eind 2018 opgestart zodat deze in 2019 op de markt komt. Het model is dan ook nog altijd behoorlijk populair. De sedan maakt deel uit van de hogere middenklasse en werd ontwikkeld om de concurrentie aan te gaan met grote auto’s als de Mercedes Benz C-serie, de BMW 3 en de Audi A4. Ten opzichte van deze modellen weet de Volvo S60 zich te onderscheiden doordat het koetswerk een meer coupé-achtige vormgeving heeft. De tweede generatie ziet er nog sportiever uit, wat echter ten koste ging aan de ruimte achterin.

Gevarieerd motorengamma S60

Het motorenaanbod van de beide generaties van de Volvo S60 is bijzonder uitgebreid. De tussen 2000 en 2009 verkrijgbare eerste versie kon in de loop van zijn productieperiode worden gekocht met acht verschillende benzine- en vijf verschillende dieselmotoren. Onder de benzineopties bevonden zich exemplaren met een cilinderinhoud uiteenlopend van 2.0 tot 2.5 liter. Veel daarvan waren slechts een beperkt aantal jaren leverbaar. Twee van de 2.4-litermotoren bleven echter gedurende de gehele looptijd van de eerste generatie beschikbaar, en wel als 140 pk en 170 pk-variant. De sterkste benzinemotor was een 2.5-liter exemplaar die 300 pk leverde. Het dieselaanbod bestond uit meerdere 2.4-liters, waarvan er drie met een roetfilter waren uitgerust. Bij de tweede generatie van de Volvo S60 kregen de meeste motoren start-stoptechnologie en waren de dieselopties in de meerderheid. Het ging om motoren van 1.6 tot 2.4 liter, waaronder een 5 cilinder D5-turbo van 215 pk met vierwielaandrijving. De krachtigste benzinemotor was een 6-cilinder T6-turbolader met een inhoud van 3.0 liter, die vierwielaandrijving biedt en 350 pk levert. Deze had handgeschakelde 1.6-liter en 2.0-liter motoren onder zich. De minder grote benzinemotoren deden met een topsnelheid van gemiddeld 225 km per uur echter niet onder voor de D5-turbodiesel van 2.4 liter.

Volvo S60, S80 en V60

De Volvo S60 is sinds 2000 gebouwd op diverse platforms, en deelt deze met een groot aantal andere auto’s. Voor de eerste generatie maakte Volvo gebruik van het P2-platform dat eind jaren 90 was ontwikkeld en sinds 2005 bekendstaat als het Ford D3-platform. De S60 was na de S80 de tweede auto die hierop gebouwd werd. Hoewel de afmetingen van het S60-model gedurende de eerste generatie meermaals zijn vergroot is de auto een stukje kleiner dan de van 1998 tot 2006 gebouwde eerste generatie van de S80. Waar laatstgenoemde een wielbasis van 2.790 mm, een lengte van 4.820 mm, een breedte van 1.830 mm en een hoogte van 1.430 mm had, bedroegen deze bij de eerste generatie van de Volvo S60 maximaal 2.715 x 4.602 x 1.823 x 1.433 mm. De op de P3- of EUCD-platform ontwikkelde tweede S60-generatie had een wielbasis van 2.776 mm, een lengte van 4.628 mm, een breedte van 1.865 mm en een hoogte van 1.484 mm. Ook de in 2010 geïntroduceerde eerste generatie van de V60-stationwagonversie gebruikte het P3-platform. Er bestaan daarom veel overeenkomsten tussen de tweede S60 en de V60. Beide auto’s hebben dezelfde wielbasis, breedte en hoogte, en zijn bijna even lang. De verschillen zijn zelfs zo minimaal dat de V60 en S60 Volvo tot en met de dakstijl tussen het voorste en tweede portier een soortgelijk ontwerp hebben. Voor de derde generatie Volvo S60 van 2019 gebruikt de fabrikant het Scalable Product Architecture of SPA-platform, dat sinds 2014 als basis voor de hogere autosegmenten wordt gehanteerd.

Trims en prijsvariaties Volvo S60

Dankzij het grote aantal beschikbare motoren kent de S60 Volvo ook een groot aantal prijsvarianten, waarbij de auto’s voorzien van een T2- of D2-motor vanzelfsprekend het voordeligst zijn. Afgezien van de motorische verschillen en speciale edities als de Volvo S60 R Sport-uitvoering (met 2.5-liter 300 pk-benzinemotor) en de Polestar (met de 3.0-liter 350 pk-benzinemotor) zijn er vijf trims beschikbaar. De goedkoopste daarvan is de Kinetic. Iets meer moet worden betaald voor de Momentum. De S60-modellen R-Design en Summum zijn weer wat duurder en ontlopen elkaar qua prijskaartje niet zo heel veel. Als extra feature beschikt de Summum onder andere over met leer beklede stoelen. Verreweg de prijzigste auto onder de Volvo S60’s is de Polestar, die medio 2014 op de Nederlandse markt kwam.

Beoordelingen voor Volvo S60

34 Beoordelingen

4,8

Technische gegevens van de Volvo S60

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens