Alfa Romeo Giulia te koop: tweedehands en nieuw

Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo Giulia

Compact en luxueus klavertjevier

De Alfa Romeo Giulia (Type 952) is een compact luxevoertuig. De auto wordt geproduceerd door het Italiaanse Alfa Romeo, sinds 1962. Er bestaan 2 verschillende generaties. De eerste loopt tussen 1962 en 1978. Na een pauze van bijna 40 jaar start een tweede generatie in juni 2015. De verkoop van deze nieuwe Giulia start in februari 2016. Het is de eerste Alfa Romeo in het D-segment, sinds de stopzetting van de 159 in 2011. Sinds de stopzetting van de 75 in 1992 is het ook de eerste Alfa Romeo saloon in meer dan 20 jaar met een longitudinale motor aangedreven door de achterwielen. In 2017 wordt de Alfa Romeo Giulia de tweede Europese Auto van het Jaar. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Alfa Romeo Giulia - Carrosseriekleur

Alfa Romeo Giulia - Actueel aanbod

Alfa Romeo Giulia -

De Alfa Romeo Giulia van het verleden

De eerste Alfa Romeo Giulia

De eerste Alfa Romeo Gulia, de Giulia TI, wordt voorgesteld op 27 juni 1962 in de Autodromo Nazionale van Monza. De auto heeft een Alfa Romeo Twin Cam motor van 1570 cc, 68 kW en 91 pk. De naam TI verwijst daarbij naar een bepaalde klasse van Italiaanse saloon racers, Turismo Internazionale. Voorheen wordt hij onder andere gebruikt om prestatieversies van de 1900 en de Giulietta’s uit de jaren 1950 aan te duiden. Bij de Giulia is de TI echter het eerste en lange tijd ook het enige model. Pas later komen de TI Super en de Super erbij. De TI wordt zo dus (voor het eerst) het basismodel van de reeks.

De originele Giulia onderscheidt zich onder andere door het gebruik van trommelremmen in alle hoeken en Dunlop remschijven op de vier wielen. De auto wordt verder opvallend gepromoot als zeszitter, onder andere dankzij een gesplitte voorbank.

De nieuwe generatie Alfa Romeo Giulia

De nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt gepresenteerd op 24 juni 2015 in het Museo Storico Alfa Romeo van Arese. Tijdens het evenement, dat ook de 105de verjaardag van het merk viert, wordt enkel het topmodel, de Quadrifoglio, getoond. Tegelijk wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om het nieuwe Alfa Romeo logo te introduceren. Slogan van het voertuig is “De Mechaniek van Emoties”.

De nieuwe Giulia wordt ontwikkeld in het Centro Stile Alfa Romeo, onder leiding van Marco Tencone. Het exterieur staat onder supervisie van hoofddesigner Andrea Loi, het interieur is van Inna Kondakova en Manuele Amprimo. De auto wordt samengesteld in de FCA Casino fabrieken, gelegen in de provincie Frosinone (Centraal Italië). De productie start op 19 april 2016.

Alle nieuwe Giulia modellen hebben standaard een actief beveiligingssysteem, inclusief FCQ, AEB, IBS, LDW en een cruise control met snelheidsbegrenzing. Het is daarbij de eerste auto ter wereld om het Continental MK C1 elektronisch remsysteem te introduceren. Dat systeem remt van 100 naar 0 km/u in 38,5 meter voor de Giulia en in 32 meter voor de Quadrifoglio. Het is mede verantwoordelijk voor de uitstekende Euro NCAP veiligheidstests van het voertuig (5 sterren).

Verder hanteert de Giulia een voormotor met achterwielaandrijving en een gelijke gewichtsverdeling (5050). De ophanging is volledig onafhankelijk. De transmissie is gemaakt uit koolstofvezels door Hitachi Automotive Systems, net zoals de aluminium, lichtmetalen schoktorens, onderdelen voor de ophanging en de voordeuren. Er worden ook modellen met vierwielaandrijving aangeboden.

Alfa Romeo Giulia modellen en prijsklassen

Het topmodel van de Alfa Romeo Giulia reeks is de al vermelde Giulia Quadrifoglio, een prestatievoertuig. De naam is Italiaans voor klavertjevier. Het officieel debuut wordt voorbehouden voor de Motor Show van Frankfurt, in juni 2015. Het voertuig is een concurrent van de Mercedes-AMG C63, de BMW M3 en de Cadillac ATS-V. De Quadrifoglio haalt zijn kracht uit een V6 twin-turbo benzinemotor van 2891 cc (375 kW en 503 pk tegen 6500 rpm), volledig gebouwd uit aluminium. De machine wordt speciaal ontwikkeld voor de auto en wel door Ferrari. Zo is hij verwant aan de Ferrari twin-turbo F154 V8. Zoals de naam aangeeft, gebruikt hij 2 IHI turbo’s met zijwaarts gemonteerde, directe injectie.

Naast de Quadrifoglio zijn er verder nog de Giulia Veloce en de Giulia AE (Advanced Efficiency). De eerste versie kan gezien worden als het middenmodel, de tweede als het instapmodel.

De Veloce wordt gepresenteerd op de Internationale Motor Show van Parijs, in oktober 2016. Er zijn 2 motoropties: een 2.0 turbo benzinemotor en een 2.2 diesel. Beiden worden gekoppeld aan een automatische transmissie met 8 snelheden en het Alfa Q4 systeem voor vierwielaandrijving. De Veloce heeft specifieke bumpers en een bijzondere uitrusting met zwarte deuren. Er kunnen verschillende sportieve accessoires voorzien worden, zoals een dubbele uitlaatpijp of 19” lichtmetalen velgen. Binnenin vind je ondertussen lederen sportstoelen en een sportief stuur met extra grip. In het dashboard is een aantal aluminium accenten opgenomen, net zoals op de deurpanelen en in de Xenon koplampen. Deze Giulia is een van de voertuigen van de Italiaanse staatspolitie (Polizia di Stato), samen met de nieuwe Alfa Romeo Giulietta en de Jeep Renegade.

In 2016 wordt in Parijs, tot slot, ook nog een ‘economische’ versie van de Giulia voorgesteld, de AE of voluit Advanced Efficiency. Men kan dit model sindsdien zien als het instapmodel van de reeks. De AE is daarbij beschikbaar met 2 uitrustingen: Giulia en Giulia Super. Die eerste uitrusting kan zo gezien worden als het basismodel van de reeks. De motor is hier een diesel van 132 kW en 178 pk. Hij wordt gekoppeld aan een automatische transmissie met 8 snelheden. De geavanceerd efficiëntie in kwestie zorgt ervoor dat die motor maar 4,2 liter brandstof per 100 km verbruikt. De CO2-uitstoot blijft beperkt tot 99 g/km. Hiervoor wordt een aantal bijzondere technische oplossingen uitgedacht, zoals een specifieke EGR klep onder lage druk, een lucht/water interkoeling en de koppeling van het primair systeem voor motorkoeling aan een extra, secundaire eenheid. De AE is 5 mm lager dan andere Giulia’s en maakt gebruik van specifieke wielranden en velgen. Deze ingrepen reduceren de weerstandscoëfficiënt van het voertuig tot 0.23. Specifieke 20560 R16 banden zorgen tegelijkertijd voor minder rolweerstand.

Beoordelingen voor Alfa Romeo Giulia

2 Beoordelingen

5,0

Technische gegevens van de Alfa Romeo Giulia

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens