Alfa Romeo GT te koop: tweedehands en nieuw

Alfa Romeo GT

Alfa Romeo GT

Sinds begin 2004 is er een nieuw model van Alfa Romeo op de markt: de Alfa Romeo GT zet de traditie voort van de synthese van limousine en sportwagen, waarbij hier vooral de sportieve factor domineert. Hoewel de Alfa Romeo GT bijna vierenhalf meter lang en 1,76 meter breed is, lijkt hij uiterlijk toch eerder op een compacte Roadster-coupé. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Zijn design berust inderdaad op dat van de Alfa Romeo Spider en vormt een "grote versie" van deze beroemde, tot 1993 gebouwde sportwagen. De Alfa Romeo GT biedt daarmee op de achterbank voldoende ruimte voor drie personen en de kofferruimte met zijn 300 liter volume is relatief ruim. Uiteraard biedt de passagiersruimte alle comfort die men van een limousine mag verwachten. Vermeldenswaardig zijn de comfortabele stoelen vooraan en de overzichtelijk aangebrachte instrumenten en indicators. Ook de veiligheidstechnische voorzieningen van de Alfa Romeo GT zijn volgens de nieuwste stand.

Bovendien kan - al naargelang het aantal gewenste extra's - voor de uitvoering van de passagiersruimte worden gekozen uit drie versies. Ook qua motor resp. vermogen zijn drie modelseries met benzinemotoren en een dieselversie verkrijgbaar, alle met voorwielaandrijving. De benzinemotoren zijn onderverdeeld naar cilinderinhoud en vermogen; het krachtigste model, de Alfa Romeo GT 3,2 V6 24V, levert 240 pk en heeft een topsnelheid van 243 km/h. Minpunt bij dit krachtige model is alleen het hoge gemiddelde verbruik van 12,4 l superbenzine per 100 km. De Alfa Romeo GT biedt perfecte rijstabiliteit (hier zijn o.a. verschillende stabiliteitsprogramma's ingebouwd) onder nagenoeg alle omstandigheden.

Verder heeft men hard gewerkt aan het verhelpen van de voor Alfa Romeo zo karakteristieke problemen (die de een of andere belangstellende er dan toch toe bewegen om een Audi te kopen): onder andere de elektronica en de boordcomputer zijn praktisch vrij van storingen, ook de afdichtingen aan kofferruimte en portieren werden verbeterd. Negatief punt is echter nog steeds de hoge slijtage van een aantal aandrijvingscomponenten. Vooral de remschijven en -voeringen voorin en de waterpomp blijven hier probleempunten.