Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Alfa_Romeo_Giulietta_1.6_JTDm_2.jpg

Alfa Romeo Giulietta

1 / 9
Alfa_Romeo_Giulietta_1.6_JTDm_2.jpg
Alfa_Romeo_Giulietta_1.6_JTDm_20.jpg
160225_Alfa-Romeo_Nuova-Giulietta_01.jpg
160225_Alfa-Romeo_Nuova-Giulietta_14.jpg
160225_Alfa-Romeo_Nuova-Giulietta_15.jpg
170301_Alfa-Romeo_Giulietta-Veloce 01.jpg
180919_Alfa_Romeo_Giulietta_01.jpg
180919_Alfa_Romeo_Giulietta_06.jpg
Alfa_Romeo_Giulietta_1.6_JTDM_1.jpg

Sterke punten

  • Knap en uitgesproken design
  • Pittige motoren
  • Rijplezier

Zwakke punten

  • Minder goede zitpositie
  • Betrouwbaarheid 1.4 MultiAir
  • Beperkte basisuitrusting

Alfa Romeo Giulietta Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Alfa Romeo Giulietta, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

van 0 tot 100 km/u:6 - 11.3s
Maximumsnelheid:105 - 244 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):99 - 177 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.8 - 7.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4351 x 1798 x 1465 mm
Portieren:5
Kofferruimte:350 - 350 liter
Aanhangergewicht:325 - 405 kg

De Italiaanse Golf

De Alfa Romeo Giulietta kwam in 2010 op de markt als opvolger van de 147, en moest daarmee een naam hoog houden wat rijplezier betreft. Een missie waarin het model is geslaagd, maar deze compacte middenklasser was ook nog eens goed gebouwd, praktisch en vooral erg mooi vergeleken met zijn suffe concurrenten. Eind 2020 ging het model pas uit productie. Je moet een beetje opletten welke versie je koopt, maar er zijn goede deals te doen met deze Italiaanse Golf.

Interesse in een Alfa Romeo Giulietta

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Qua rijplezier maakt het niet uit welke motor je neemt: zelfs de meest bescheiden benzine- of dieselmotor is levendig en ook de manuele versnellingsbak is een plezier om te gebruiken.

  • De Alfa Romeo Giulietta was er ook als pittige Quadrifoglio Verde, die later Veloce werd genoemd, met de 1750 TBi-motor van 235 of 240 pk. Na de facelift ging het om een lichter blok dat sterker én zuiniger werd, maar niet meer met een handbak geleverd kon worden.

  • In tegenstelling tot de clichés, is de Alfa Romeo Giulietta heel degelijk gebouwd. De afwerking staat op een hoog niveau en de materialen aan boord zijn erg knap - als je voor een duurder uitrustingsniveau gaat.

  • Naast de rationele argumenten om een Alfa Romeo Giulietta te kopen, is er ook een emotioneel argument: zijn elegante design, dat zeker in het begin een verademing was ten opzichte van de concurrentie. De driehoekige grille vooraan en de verborgen deurklinken achteraan zijn typisch Alfa!

Alle belangrijke gegevens over de Alfa Romeo Giulietta

Motoren

Tijdens zijn lange carrière is de Alfa Romeo Giulietta met heel wat verschillende motorisaties geleverd. We beginnen met de benzinemotoren, waarvan er in de basis maar twee zijn: de 1.4-turbobenzine en de 1750 TBi. De 1.4 is met heel wat verschillende vermogensvarianten geleverd: 105, 120, 150 en 170 pk. Met de krachtigere versies moet je echter opletten: dat zijn de MultiAir-blokken. Die zijn erg gevoelig voor correct onderhoud met de juiste olie. Gebeurt dat niet, dan gaat de MultiAir-module kapot en krijg je motorproblemen. Bij deze motoren is een complete onderhoudshistorie dus noodzakelijk.

De 1750 TBi werd geïntroduceerd met de Giulietta Quadrifoglio Verde, een concurrent voor de Golf GTI. Deze motor is 235 pk sterk, of 240 pk als je een exemplaar van na 2014 vindt. Die vernieuwde QV had een aluminium blok dat nog gewilliger toeren maakte, maar ook lichter en dus zuiniger was. Deze motor werd echter enkel met de TCT-automaat met dubbele koppeling geleverd, terwijl de pre-facelift nog een handbak had.

Op diesel kreeg de Giulietta een 1.6 of een 2.0 Multijet. De 1.6 had 105 of 120 pk, de 2.0 kreeg 140, 150, 170 of zelfs 175 pk, waarmee je een erg krachtige en toch nog zuinige Giulietta hebt. Met een Giulietta diesel van na 2016 (Euro 6) mag je bovendien nog even binnen in de LEZ.

Afmetingen

De Alfa Romeo Giulietta is 4,35 meter lang, 1,80 meter breed en 1,47 meter hoog, met een wielbasis van 2,63 meter. Zijn koffer van 350 liter is eerder gemiddeld, al is de kofferklep iets kleiner, wat het inladen bemoeilijkt. Met de achterbank plat komt er 1.045 liter vrij. Het gewicht van de Giulietta schommelt tussen de 1,2 en de 1,3 ton. Met de optionele trekhaak kon de Giulietta tot 1,3 ton trekken.

Uitvoeringen

De Alfa Romeo Giulietta heeft tijdens zijn 10-jarige carrière talloze uitvoeringen gekend. Bij zijn debuut heette de instapversie Progression, gevolgd door de Veloce en de Distinctive. Bovenaan het gamma stond de Quadrifoglio Verde, die naast zijn sportieve motor ook bijna alle uitrusting standaard mee kreeg.

Na de eerste facelift (2014-2016) kwamen er twee nieuwe uitrustingsniveaus bij: Sprint en Exclusive, waarbij die laatste de meest luxueuze versie werd van de Giulietta.

Na de tweede facelift (2016-2020) werd het Giulietta-gamma opgedeeld in een naamloze instapversie en de Super, die opnieuw rijkelijk was uitgerust. Je kon ook kiezen voor het Veloce-pakket, met 18-duims velgen, een rood lederen interieur, een sportstuur en rode accentlijntjes op het koetswerk.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Alfa Romeo Giulietta is sinds 2020 uit het gamma verdwenen, je kan hem dus niet meer nieuw bestellen. Aan het einde van zijn carrière varieerden de prijzen tussen de 22.490 euro voor een 1.4 TB van 120 pk en de 31.090 euro voor een 1.6 diesel met TCT-automaat en een complete uitrusting.

De Giulietta is tweedehands al te vinden vanaf 3.500 euro, al heb je dan een diesel met een enorm hoge kilometerstand. Beter ga je shoppen vanaf zo’n 6.000-7.000 euro. Vanaf ongeveer 10.000 euro heb je een Giulietta op benzine van na 2014, het jaar van de eerste facelift waarbij het interieur een belangrijke update kreeg. De Giulietta Quadrifoglio Verde is zeldzamer in ons land en kost minstens 12.000 euro.

Design-highlights en interieur

Alfa Romeo heeft met deze Giulietta een geslaagd design geproduceerd, dat knapper wordt hoe langer je ernaar kijkt. De driehoekige grille en de verborgen achterdeurklinken zijn typisch Alfa, maar de Giulietta is misschien wel het mooist en profil, met zijn lange neus en elegante lijnen. Doorheen de jaren is het koetswerk nauwelijks veranderd, enkel de bumpers zijn iets gewijzigd en de koplampen kregen een donkere achtergrond.

Facelift vooral voor het interieur

Het interieur van de Alfa Romeo Giulietta is ook een geslaagde omgeving, met een overzichtelijk dashboard en een kwalitatieve afwerking. Speciaal is de DNA-schakelaar, waarmee je de rijmodi bedient. Het infotainmentscherm klapte oorspronkelijk uit de bovenkant van het dashboard, maar werd na de facelift van 2014 geïntegreerd in de middenconsole. Die facelift bracht ook betere zetels met zich mee, het loont dus de moeite om een recenter exemplaar te vinden van de Giulietta. De binnenruimte van de Giulietta is goed, maar achterin heb je kleinere zijruiten, wat het ruimtegevoel vermindert.

Rijhulp en veiligheid

De Alfa Romeo Giulietta werd voor het eerst getest door Euro NCAP bij zijn lancering in 2010, waar hij nog de maximale 5 sterren wist te behalen, met een uitstekende score voor de bescherming van volwassen inzittenden. In 2017 werd het model echter nogmaals getest en haalde hij amper 3 sterren, aangezien de veiligheidsuitrusting nauwelijks was verbeterd over de jaren heen. Actieve veiligheidssystemen zal je dan ook niet tegenkomen in de Giulietta.

Alternatieven

De concurrentie van de Alfa Romeo Giulietta was vooral de Volkswagen Golf VI, die tijdens de carrière van de Giulietta echter werd vervangen door de Golf VII, waaraan het Italiaanse model niet kon tippen. Andere alternatieven zijn natuurlijk de BMW 1 Reeks, Audi A3, Mercedes A-Klasse, Opel Astra, Ford Focus, Mazda3, Citroën C4, Peugeot 308, Renault Mégane, Seat Leon en de Volvo V40.

FAQ

Is de Alfa Rpmeo Giulietta nog te koop?
Neen, de Alfa Romeo Giulietta is eind 2020 uit productie gegaan en is dus niet meer nieuw te bestellen.
Komt er een opvolger voor de Alfa Romeo Giulietta?
Er komt geen rechtstreekse opvolger voor de Alfa Romeo Giulietta. De compacte SUV Tonale moet dus die rol overnemen.
Is de Alfa Romeo Giulietta betrouwbaar?
Over het algemeen is de Giulietta zeer betrouwbaar, op de 1.4 MultiAir-motoren na, die zeer gevoelig zijn aan correct onderhoud. Ook kan de kabelboom in de kofferklep gekneld raken na verloop van tijd, wat voor storingen kan zorgen.

Beoordelingen voor Alfa Romeo 1.4 TB 16V Multiair Turismo

16 Beoordelingen

4,8