Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Volkswagen Golf (Mk.8)

Sterke
  • Volwassen uitstraling
  • Alleskunner
  • Naam/ restwaarde
Zwakke
  • Streelstrookjes infotainment
  • Zeer subtiele update tegenover MK.7
  • Instapmotoren krijgen simpelere ophanging

De maatstaf, 8 keer op rij

De Golf, behoeft hij eigenlijk nog een introductie? Het is de maatstaf sinds 1974 in zijn segment, het is decennialang de best verkopende auto in Europa en iedereen kent wel een familielid met een Golf. De 8ste generatie Golf (MK.8) slijpt de formule verder fijn en moderniseert de Duitser.

Technische gegevens

75 - 310 PS

Vermogen

4.4 - 10.7 l/100 km

Verbruik (gecombineerd)

103 - 255 g CO2/km

CO2-uitstoot (gecombineerd)Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.

161 - 250km/h

Top snelheid

4.6 - 16.2s

van 0 tot 100 km/u

Toon technische gegevens

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Er is een reden waarom Volkswagen zoveel exemplaren van de Golf slijt. De hatchback is een fijn gebalanceerde rijdersauto met een evenwichtig comfort.

  • Diesel, benzine, CNG, milde hybride of plug-in; Volkswagen wil ook met de 8ste generatie voldoen aan de noden van al haar klanten. Een elektrische Golf? Die is er in de vorm van de ID.3.

  • De Golf is niet enkel een auto voor het volk, het is ook een veilige auto voor het volk. Zowat alle hypermoderne veiligheidsnufjes hebben hun weg gevonden naar de nieuwste Golf.

  • Naast de hatchbackuitvoering is er ook nog steeds een Golf Variant. Alles wat de Golf te bieden heeft… maar dan met een grotere koffer!

Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen Golf (MK.8)

Motoren

De vijfdeurs Golf en stationwagen Golf Variant bieden een uitgebreide mix van aandrijflijnen. Zo voorziet Volkswagen maar liefst 17 (!) motorkeuzes, het gros met voorwielaandrijving.

Bij de benzinemodellen rijken de vermogens van 110 pk tot 333 pk. Onderaan de ladder voorziet Volkswagen een 1.0-liter driecilinder turbobenzine met 110 pk en manuele zesbak (1.0 TSI). Die kan je ook krijgen als milde hybride (1.0 eTSI) en beschikt dan standaard over een 7-traps automaat met dubbele koppeling en een CO2-uitstoot die 5 gram lager ligt.

Een trapje hoger komen we een 1.5-liter viercilinder turbobenzine tegen. Die levert als klassieke 1.5 TSI 130 pk en beschikt als milde hybride (1.5 eTSI) over 130 dan wel 150 pk. Ook hier weer geldt dat de milde hybride standaard over een automaat beschikt (DSG7).

De 2.0 TSI (2-liter viercilinder turbobenzine) is bij de achtste generatie Golf exclusief voorbehouden voor specifieke uitvoeringen. Het gaat dan over de Golf Variant Alltrack 4Motion (190 pk, DSG7, 4WD), de Golf GTI (245 pk, handbak of 7DSG), Golf GTI Clubsport (300 pk, 7DSG), Golf R (320 pk, DSG7, 4WD) en Golf R “20 Years” (333 pk, DSG7, 4WD).

Springen we richting de dieselmotoren dan zien we vermogens van 116 pk, 150 pk en 200 pk. Het gehele dieselgamma wordt exclusief aangedreven door een 2-liter viercilinder turbodiesel, een manuele zesbak is standaard op de versies met 116 en 150 pk, een 7DSG-automaat optioneel. De versie met 200 pk (DSG7) komt er in de Golf hatchback enkel als sportievere GTD en bij de Golf Variant als vierwielaangedreven Alltrack.

Alternatieve brandstoffen komen we in de Golf tegen in de vorm van CNG. Daarbij voorziet Volkswagen een 131 pk sterke variant van de 1.5-liter viercilinder turbobenzine die werd omgebouwd om eveneens CNG te verbranden.

Elektrificatie heeft de Golf MK.8 in de vorm van twee plug-inhybrides. Die gaan door het leven als Golf 1.4 eHybrid en Golf GTE en zijn exclusief voorbehouden voor de hatchback. Zowel de 1.4 eHybrid als de GTE gebruiken dezelfde 1.4-liter viercilinder turbobenzine die mag samenwerken met een elektromotor en accu van 13 kWh. In het geval van de GTE krijg je een systeemvermogen van 245 pk, in het geval van de 1.4 eHybrid wordt dat vermogen gereduceerd tot 204 pk. Met een CO2-uitstoot onder de 50 g/km en een elektrische range van om en bij de 60 kilometers zijn beide inzendingen interessant voor de lokale boekhouder.

Afmetingen

Met een lengte van 4.28 meter is de Volkswagen Golf hatchback ook in zijn achtste generatie een relatief compacte C-segmenter. De Golf Variant doet die lengte trouwens groeien tot 4.63 m.

Wat de Golf echter mist in totale lengte aan de buitenkant maakt hij door slim ingenieursschap goed aan de binnenkant. Met plaats voor vijf inzittenden en een koffer die een knappe 381 liter biedt in het geval van de vijfdeurs en een riante 611 liter voor de Variant stationwagen. Belangrijke kanttekening is evenwel dat de plug-inhybrides het koffervolume zien slinken naar 280 liter. Schuldige? De accu die de bodem van de koffer wat naar boven duwt.

Uitvoeringen

Volkswagen stelt haar Golf Mk.8 beschikbaar in 3 grote uitvoeringen. Het gaat dan over Life, Style en R-Line. Die uitvoeringen kan je dan nog upgraden met Business- en Business Premium-pakketten. Al vanaf de basis (Life) beschikt de Golf Mk.8 over zaken zoals een rijstrookassistent, adaptieve cruisecontrole, noodrem, led-koplampen en parkeersensoren rondom. Want Volkswagen vindt niet dat je moet bijbetalen voor veiligheid. De uitvoeringen Style en R-Line voegen hun eigen sausje toe op dat recept met een meer uitgebreide uitrusting aan comfortsnufjes en de Business-pakketten herbergen de meest gevraagde opties in één handig pakket. Business Premium voegt daarbij zaken zoals getinte ruiten en stoelverwarming toe aan het geheel.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Volkswagen Golf MK.8 als vijfdeurs beginnen bij 29.335 euro (1.0 TSI 110 pk Life). Voor de Variant betaal je 645 euro meer. De prijsvork loopt door tot 46.830 euro (Golf Variant Alltrack Diesel).

Prijzen voor de plug-inhybride bedragen minimaal 45.175 euro en lopen door tot 46.835 euro voor de Golf GTE. Van de Volkswagen Variant bestaat geen plug-inuitvoering.

Sportievelingen vinden hun gading uiteraard bij het GTI- en R-gamma. Aftrappen doet Volkswagen met de Golf GTI van 41.435 euro. Die kost als Golf GTI Clubsport 50.675 euro en als GTD diesel 44.285 euro. De Golf R start aan 55.315 euro en kost maximaal 61.145 euro als Golf R “20 Years”.

De tweedehandsprijzen van de Volkswagen Golf profiteren van het sterke Duitse merkimago, waardoor tweedehandsexemplaren hun waarde goed weten te behouden. Generatie 1, 2 en 3 vallen tegenwoordig onder het oldtimerstatuut en hebben een startprijs van om en bij de 3.500 euro. Exemplaren van die generaties in uitmuntende staat vangen vlot 14.000 tot wel 30.000 euro!

De vierde generatie Golf koop je tegenwoordig voor een appel en een ei, met prijzen tussen de 1.000 tot 3.000 euro. Kijken we richting generatie 5, 6 en 7, dan stijgt de prijs per generatie (en jongere leeftijd). De huidige 8ste generatie komen we op Autoscout24 tegen vanaf 26.000 euro.

Design-highlights en interieur

Geen diamant werd de voorbije 50 jaar fijner geslepen dan de Volkswagen Golf. Want generatie na generatie namen de Duitsers het beproefde concept en maakten het net dat tikkeltje beter. De Golf Mk.8 gebruikt het onderstel van zijn voorganger en overgiet dat met een meer serieus designsausje en interieur dat alle fysieke knopjes op pensioen heeft gestuurd.

Serieuze blik, hippe kleuren

Hét grote verschil tussen Golf Mk.7 en Mk.8 moet wel die serieuze blik vooraan zijn. Met de introductie van led-koplampen werden de lichten een stuk fijner uitgesneden bij de huidige generatie Golf. Voorts is het business as usual. Met de typerende dikke C-stijl en minimalistische achterkant. De GTI- en R-derivaten zien er onheilspellender dan ooit uit dankzij hun uniek bumperwerk. Tenslotte voegt Volkswagen een streepje kleur toe met een fraaie rode, blauwe en goudgele lakkleur.

Streelstrookjes

Met de komst van elektrische broeder ID.3 besloot Volkswagen ook het dashboard van de Golf Mk.8 een digitale make-over te geven. Fysieke knopjes zijn zo goed als verdwenen en voortaan bedien je infotainment en klimaatregeling via het aanraakscherm en zogenaamde streelstrookjes. Vooral dat laatste (waarbij je over een plaatje schuift in plaats van drukt) is niet naar ieders smaak.

Rijhulp en veiligheid

Sinds de introductie van de vijfde generatie Golf in 2004 wist de C-segmenter keer op keer de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests te behalen. Dat is uiteraard niet anders voor de huidige 8ste generatie. Niet in het minst omdat Volkswagen vindt dat veiligheid standaard moet zijn. Daardoor beschik je vanaf de basis over zaken zoals een noodrem, adaptieve cruisecontrole, rijstrookassistent en parkeersensoren.

Alternatieven

De Golf weet dankzij zijn imago boven zijn eigen gewicht te boksen. Want hoewel je voor concurrenten eigenlijk moet zien richting uitdagers zoals de Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Seat Leon en Ford Focus, wordt hij zonder verpinken soms verkozen boven de Audi A3, BMW 1 Reeks en Mercedes A-Klasse. Hoezo, de Volkswagen Golf dé maatstaf onder de C-segmenters?

Beoordelingen voor Volkswagen Golf (Mk.8)

1262 Beoordelingen

4,5