Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Volkswagen Golf GTI Clubsport: opnieuw een trapje hoger?

De vorige Golf GTI Clubsport was een ijzersterke machine. Is dat bij deze nieuwe generatie opnieuw het geval? Autoscout24 zoekt het uit!

Als je door alle GTI-benamingen van de Volkswagen Golf het bos niet meer ziet, is dat niet onlogisch. We helpen je een handje: de Golf GTI is het hoeksteenmodel, met 245 pk. Daarnaast heb je de plug-inhybride GTE met 245 pk en de dieselende GTD met 204 pk. Zij drijven allemaal de voorwielen aan. Mag het allemaal wat meer zijn, dan is er de ultrapotente Golf R, die tegenwoordig 320 pk naar de vier wielen stuurt.

Zoek je iets tussenin, dan kon je bij de vorige generatie van de Golf GTI uitwijken naar de GTI Clubsport (en in beperkte oplage tijdelijk naar de Clubsport S) of naar de GTI TCR. Voor deze achtste generatie Golf GTI heeft Volkswagen die twee modellen eigenlijk gebundeld en gewoon ‘GTI Clubsport’ genoemd. En hou je vast: die is vandaag goed voor 300 pk. Op de voorwielen...

AS24 Volkswagen Golf GTI Clubsport 2021 achterspoiler

Minder discreet geweld

Aan de reacties van voorbijgangers te zien kan de Clubsport zijn ware aard minder goed verbergen dan de doorgaans discretere GTI. Nochtans zie je nergens het opschrift ‘Clubsport’ staan. De voorbumper doet het bijvoorbeeld zonder mistlichten, waardoor hij zijn muil verder lijkt open te sperren. Op de flanken krijgt hij een specifieke bestickering, achteraan een forsere dakspoiler. Die moet niet alleen visueel opvallen, maar ook voor meer neerwaartse druk zorgen. Een 10 millimeter lagere ophanging, eigen diffusor en ovalen uitlaatpijpen maken het stoere plaatje af.

In het interieur zijn de verschillen met de gewone GTI minder duidelijk. Geen ontbrekende achterbank zoals de radicale Clubsport S van de vorige generatie dus, maar ook geen manuele schakeloptie: deze GTI Clubsport komt er altijd met een DSG-versnellingsbak met zeven verzetten. Je krijgt wel een extra rijmodus: die heet “Nürburgring” en zet alle rijparameters op scherp, terwijl het nog voldoende soepelheid geeft aan de ophanging.

AS24 Volkswagen Golf GTI Clubsport 2021 zetels

Vertrouwd blok

Onder de motorkap gebruikt Volkswagen dezelfde 2.0-viercilinder turbobenzine als in de gewone GTI. Dat blok krijgt de interne codenaam EA888, een vertrouwde naam binnen de Volkswagen-groep. Aanpassingen aan de turbo, intercooler en uitlaatlijn zorgen wel voor meer vermogen en koppel: 300 pk en 400 Nm. Ook de sturing van de DSG-versnellingsbak werd bijgewerkt. In ideale omstandigheden schiet deze Golf GTI Clubsport daardoor naar 100 km/u in 5,6 seconden.

Om al dat vermogen in rechte lijn en in de bochten aan de grond te krijgen, gebruikt deze Clubsport een elektronisch gestuurd sperdifferentieel tussen de voorwielen, een stijvere ophanging, meer negatieve wielvlucht vooraan, stevigere remmen en standaard 18-duimsvelgen. Volkswagen gaat er prat op dat deze Clubsport met zijn aanpassingen 13 seconden sneller is op de beroemde Nürburgring dan de huidige GTI.

AS24 Volkswagen Golf GTI Clubsport 2021 rijdend voor

Betrokkenheid?

Alleen is het jammer dat je zo vaak terug moet vallen op het infotainmentscherm om alle juiste parameters te activeren. De Golf R heeft een sneltoets op het stuur om van rijmodus te wisselen, en dat had op deze GTI Clubsport ook welkom geweest. Gelukkig loont dat wel, want in de juiste rijmodus laat hij zien wat hij in zijn mars heeft. Een responsieve vooras en gretig volgende achteras, koppelrijke viercilinder die optimaal profiteert van de aangepaste DSG-bak, en zelfs een auditieve bijklank met wat geplof en geknetter als het hard gaat.

Wel jammer dat Volkswagen er een extra isolatielaagje heeft ingebouwd vergeleken met de vorige generatie. Figuurlijk bedoeld dan. De schakelpeddels zijn bijvoorbeeld aan de kleine kant en reageren niet altijd op je commando, en dat gaat enerveren. De Vehicle Dynamics Manager, het zenuwcentrum dat met complexe software alle parameters stuurt en ook het sperdifferentieel controleert, houdt de koppelreacties op de voorwielen zodanig onder controle dat je stiekem op wat meer drama had gehoopt.

AS24 Volkswagen Golf GTI Clubsport 2021 rijdend achter

Conclusie

Dat maakt van deze GTI Clubsport geen slechte rijdersmachine, integendeel. De combinatie tussen de viercilinder en de DSG-bak blijft efficiënter dan het duo Lukaku-De Bruyne en de verschillen met de gewone GTI laten zich effectief voelen. Tegelijk blijft de dagelijkse GTI-bruikbaarheid nog voldoende overeind. Alleen had de Clubsport wat ons betreft wat meer Mégane RS mogen zijn. Of Civic Type R.

Pro

Voordelen

  • Sterkere prestaties
  • Plezierig rijgedrag
  • Efficiënte combinatie motor/versnellingsbak
Contra

Nadelen

  • Ergonomie (rijmodi en schakelpeddels)
  • Mist extra betrokkenheid
  • Flinke meerprijs t.o.v. GTI

Volkswagen Golf GTI Clubsport (2021)

  • Motor: 2.0 viercilinder turbobenzine
  • Vermogen: 300 pk
  • Koppel: 400 Nm
  • Overbrenging: Automatisch, dubbele koppeling, zeven verzetten
  • 0-100 km/u: 5,6 s
  • Topsnelheid: 250 km/u
  • Verbruik: 7,6 l/100 km (gemeten)
  • CO2-uitstoot: 166 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 47.760

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer