Alfa Romeo Mito te koop: tweedehands en nieuw

Alfa Romeo Mito

Alfa Romeo Mito

De Alfa Romeo MiTo is het eerste economy model van de autofabrikant uit Milaan

Toen de Italiaanse autofabrikant Alfa Romeo in 1986 zijn zelfstandigheid verloor en een onderdeel van het Fiat-concern werd, leek er een duidelijk werkterrein te bestaan. Alfa Romeo was bekend geworden als specialist op het gebied van sportief gemotoriseerde voertuigen en precies dat imago moest behouden blijven en gescheiden van de andere merken van het concern ontplooid worden. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

De Alfa Romeo MiTo is het eerste economy model van de autofabrikant uit Milaan

Toen de Italiaanse autofabrikant Alfa Romeo in 1986 zijn zelfstandigheid verloor en een onderdeel van het Fiat-concern werd, leek er een duidelijk werkterrein te bestaan. Alfa Romeo was bekend geworden als specialist op het gebied van sportief gemotoriseerde voertuigen en precies dat imago moest behouden blijven en gescheiden van de andere merken van het concern ontplooid worden. Op dit moment was het daarentegen nog niet gepland om naast het hoofdmerk Fiat en dochteronderneming Lancia een derde aanbieder van economy modellen onder één dak te verzamelen. De verantwoordelijken waren zich er weliswaar van bewust dat het economische succes niet te garanderen was met alleen maar modellen zoals de Alfa Romeo Spider. Maar Alfa bood immers op dit moment al een breder modelpalet aan dat bestond uit coupés, sedans en combi’s uit de compacte en middenklasse. Toen de markt van de economy modellen zich echter in toenemende mate als een lucratief lifestylesegment ontwikkelde moest ook de Alfa Romeo aan deze ontwikkeling deel gaan nemen. In 2008 presenteerden de Milanezen met de MiTo dan voor het eerst een sedan die aangeboden werd in de economyklasse.

De MiTo heeft veel sportieve details van de grote Alfa Romeo

De Alfa Romeo MiTo deelde veel technische componenten met een model van het moederconcern: de Fiat Grande Punto. Met een lengte van iets meer dan vier meter en een breedte van 1,72 meter leek de Alfa Romeo MiTo ook qua afmetingen op de Punto. Qua design hadden de twee echter niks met elkaar gemeen. Zoals gebruikelijk bij Alfa hadden de stylisten eraan gewerkt om de karakteristieke kenmerken van Alfa duidelijk naar voren te brengen. Als kleinste model uit de collectie kreeg de Alfa Romeo MiTo de typische trapezevormige radiatoropening met de horizontale spijlen en het merklogo. Net als bij de grote Alfa’s moest het nummerbord decentraal op de voorkant geplaatst worden. Dit accentueerde het sportieve optreden van de driedeurs net zo zeer als de hoge spoiler aan de achterkant van de auto.

De benzineversies van de Alfa Romeo MiTo

Als goedkoopste benzinemodel bood de fabrikant de Alfa Romeo MiTo met een 1,4 liter motor aan. Deze beschikte over een prestatievermogen van 58 kW (78 pk) en bracht de MiTo tot een maximumsnelheid van 165 kilometer per uur. Er waren ook motoren met een gemiddeld prestatieniveau van 70 kW (95 pk) en 88 kW (120 pk). Het zuinigste model met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,6 liter (129 g/km CO2) was de MiTo met een 99 kW (135 pk) MultiAir-motor. De beste motorversies van de MiTo gaven de kleine Alfa een prestatievermogen tot 125 kW (170 pk), dat was voldoende voor een topsnelheid van circa 220 km/u.

De dieselmotoren van de Alfo Romeo MiTo

Als dieselmodellen waren er voor de Alfa Romeo MiTo twee commonrail dieselmotoren in de collectie opgenomen. De basismotor met aanvankelijk een prestatievermogen van 66 kW (90 pk) werd eind 2009 vervangen door een 70 kW (95 pk) motor waarmee de Alfa Romeo MiTo maximaal 180 km/u haalde. De krachtigste dieselmotor was 1,6 liter motor met 88 kW (120 pk). Hiermee haalde de MiTo bijna 200 kilometer per uur.