Lancia Delta te koop: tweedehands en nieuw

}
Lancia Delta

Lancia Delta

De Lancia Delta profiteert van zijn carrière als wereldkampioen in de rallysport

Terwijl fabrikanten van compacte auto's die betrokken zijn bij de autosport normaal gesproken weinig impulsen voor de verkoop van hun straatmodellen beloven, sloeg de  Italiaanse autofabrikant Lancia na de introductie van zijn compacte sedan Lancia Delta in 1979 een andere weg in. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

De Lancia Delta profiteert van zijn carrière als wereldkampioen in de rallysport

Terwijl fabrikanten van compacte auto’s die betrokken zijn bij de autosport normaal gesproken weinig impulsen voor de verkoop van hun straatmodellen beloven, sloeg de  Italiaanse autofabrikant Lancia na de introductie van zijn compacte sedan Lancia Delta in 1979 een andere weg in. In deze tijd nam Lancia binnen het moederconcern Fiat nog de plaats in van aanbieder van sportieve modellen, die Lancia later exclusief aan zusterbedrijf Alfa Romeo moest afstaan. Tot begin jaren ’90 leverde het Lancia raceteam met de rally successen die met de Delta behaald werden een belangrijke bijdrage aan het feit dat de Lancia Delta vooral door een sportief georiënteerde consumentengroep onder de aandacht kwam. Lancia profiteerde van de racesuccessen van de Delta door sportieve straatversies zoals de Lancia Delta Integrale en Evoluzione of de vierwielaangedreven Delta HF en een turboversie met voorwielaandrijving in de collectie op te nemen. Na de meer als gezinsvoertuig ontworpen tweede generatie liet Lancia de Delta in 2009 weer herleven in een volledig nieuwe versie als lifestyle georiënteerde sedan.


De eerste generatie van de Lancia Delta (1979-1993)

De eerste modellen van de Lancia Delta werden in 1979 als vijfdeurs hatchbacks op de markt gebracht. De Italiaanse designer Giorgio Giugiaro was voor het design verantwoordelijk. Hij had naast de eerste VW-Golf ook even legendarische modellen zoals de Giulia van Alfa Romeo of exclusieve sportauto’s zoals de eerste Quattroporte van Maserati ontworpen. Als basis voor de Lancia Delta diende de Fiat Ritmo. Na de basismodellen met 55 kW (75 pk) en 63 kW (85 pk) volgden drie jaar na de introductie de eerste modellen met een verhoogd prestatievermogen. Deze beschikten als Lancia Delta GT en GT i.e. over maximaal 79 kW (108 pk). Het topmodel was de Lancia Delta HF Turbo met 1,6 liter motor en 96 kW (131 pk), in 1986 kwam hier nog een 2,0 liter versie bij met vierwielaandrijving en een prestatievermogen van 136 kW (185 pk). De Delta HF Integrale volgde in 1987 en had dezelfde motor. In 1991 introduceerden de Italianen met de Delta Integrale Evoluzione een nogmaals verbeterde versie met een prestatievermogen van 158 kW (215 pk).


De tweede generatie van de Lancia Delta (1993-1999)

Met de presentatie van de tweede generatie van de Lancia Delta in 1993 trok Lancia zich grotendeels terug uit de racesport. Maar de traditie om de compacte Delta met dynamische motoren aan te bieden werd echter tot aan het eind van de productie in 1999 voortgezet. Naast de kleine 1,6 liter en 1,8 liter motoren met een prestatievermogen tot 102 kW (130 pk) werd de Delta in de topversie wederom aangeboden als turbogeladen HF-model en als Delta Evoluzione. Hun motoren met een cilinderinhoud van 2,0 liter hadden een prestatievermogen tot 142 kW (193 pk). In deze generatie was de Lancia Delta voor het eerst ook in een turbodiesel versie verkrijgbaar met 66 kW (90 pk).


De Lancia Delta komt in 2009 als lifestyle-auto in een nieuwe oplage uit

Tien jaar na de productiebeëindiging van de tweede generatie en dertig jaar na de introductie van de eerste Lancia Delta kwam er in 2009 een nieuwe oplage als lifestyle-auto uit. De derde generatie van de Delta kwam als vijfdeurs sedan in een elegant, door grote glazen oppervlakten op het dak en aan de achterkant van de auto gedomineerd design op de markt en had de Lancia typische vormgevingskenmerken zoals de verticale achterlichten en het hoge trapezevormige radiatorrooster. De Lancia Delta werd aangeboden in twee benzine- en drie dieselversies. Het biturbo topmodel onder de diesels beschikte over 140 kW (190 pk) bij een gecombineerd brandstofverbruik van 5,7 liter (149 g/km CO2). De zuinigste diesel met een cilinderinhoud van 1,6 liter had een prestatievermogen van 88 kW (120 pk) en verbruikte met een halfautomaat gemiddeld 4,6 liter brandstof (120 g/km CO2). Alle dieselmotoren voldeden aan de Euro5-norm. Als benzinemodel was de Lancia Delta met twee 1,4 liter motoren met 88 kW (120 pk) en 110 kW (150 pk) in de collectie opgenomen.

Beoordelingen voor Lancia Delta

9 Beoordelingen

5,0

Technische gegevens van de Lancia Delta

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens