Seat Leon te koop: tweedehands en nieuw

Seat Leon

Seat Leon

De publiekslieveling die nooit oud wordt

De SEAT Leon is een compact familievoertuig. De auto wordt gebouwd door de Spaanse fabrikant SEAT sinds oktober 1998. De eerste 2 Leon generaties, Typ 1M (1998-2005) en Typ 1F (2005/12), worden gebouwd op 2 verschillende varianten van het Volkswagen (VW) Groep A platform. Deze SEAT deelt dan ook veel componenten met de VW Groep voertuigen. De derde generatie Leon, Typ 5F (vanaf 2012), wordt gebouwd op het VW Groep MQB platform, dat ook de basis is van de Audi A3 Mk3, de VW Golf Mk7 en de Skoda Octavia Mk3. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Seat Leon - Carrosserievorm

Seat Leon - Carrosseriekleur

In 2012 wordt de Leon getest op zijn veiligheid door Euro NCAP. De auto scoort het maximum van 5 sterren en wint zelfs 2 prijzen: voor het remsysteem bij meerdere aanrijdingen en voor de Lane Assist.

De SEAT Leon-techniek

De oorspronkelijke SEAT Leon (1M) wordt gelanceerd in 1999. Hij is alleen beschikbaar als hatchback. De verwante saloon versie is de SEAT Toledo. Het voertuig wordt gebaseerd op het VW Groep A4 platform (PQ34). Veel componenten worden gedeeld met VW modellen zoals de Golf Mk4, de VW Bora en de Audi A3. De Leon is ook de eerste SEAT in het C-segment sinds de integratie van het merk in de VW Groep. Motoren zijn een 1.4 met 16 kleppen (75 kW) en een 1.6 met 8 kleppen (74 kW). Die laatste motor wordt later vervangen door een motor met 16 kleppen (77 kW). Daarnaast zijn er ook nog 2 varianten van de VW 1.8 turbomotor met 20 kleppen. In sommige landen worden hiervan ook versies gemaakt met een 2.8 VR6 motor van 150 kW.

De productie van de Typ 1M stopt in mei 2006, maar zijn uitstraling dijt nog uit, met name die van het Leon Cupra R model. Als de lezers van het magazine Autocar in 2010 de beste hatchbacks aller tijden kiezen, belandt de Leon in de toptien.

De nieuwe generatie SEAT Leon

De tweede generatie SEAT Leon (Typ 1P) komt uit in 2005. Deze generatie wordt gebaseerd op het VW Groep A5 platform (PQ35), dat ook gebruikt wordt voor de VW Golf Mk 5. De auto wordt gebouwd in Spanje en heeft een scherper uiterlijk dan zijn voorganger. De buitenste deurhendels zijn meer geïntegreerd in de carrosserie. De Leon lijkt zo wat op de recentere Alfa Romeo modellen. Het design is van Walter de’Silva. Hij werkt met de SEAT huisstijl, die zich ontwikkelde sinds de SEAT Altea.

De derde generatie Leon is de tweede auto ooit om gebaseerd te worden op het VW Groep MQB platform. In vergelijking met de vorige generatie is hij 5 cm korter en tot 90 kg lichter. De wielbasis is nochtans 5,8 cm langer en de cabine is ruimer. Er is met name meer schouderruimte, meer beenruimte en een grotere kofferruimte van 380 liter.

Het debuut vindt plaats in de Motor Show van Parijs, in september 2012. De nieuwe Leon heeft onder ander nieuwe veiligheidsuitrustingen, zoals airbags voor de knieën en een aantal nieuwe veiligheidssystemen, die doorgaans/merendeels standaard zijn. Voorbeelden zijn heuvelassistentie en het bekroonde remsysteem dat hierboven al even vermeld werd. Dat legt na een aanrijding automatisch de auto stil om een tweede aanrijding te voorkomen. Er is ook een systeem dat opspoort wanneer de bestuurder moe wordt. Binnen is er een nieuwe infotainment console met 5.8” touchscreen en nabijheidssensor. Net als het sfeerlicht verschijnt dit systeem ook in de VW Golf. Tot slot is het voor het eerst mogelijk om vooraan 100% ledlampen te gebruiken.

SEAT Leon prijsklassen en verschillende modellen

De SEAT Leon wordt in de markt gezet als de sportievere en goedkopere versie van de VW Golf. Om dat sportieve imago te versterken, krijgt het voertuig een iets agressievere look. Duurdere modellen worden uitgerust met relatief krachtige motoren die gebruik maken van interne ontsteking. Ze hebben ook een stevigere ophanging, die het rijgedrag verbetert. Het dashboard is hier afgeleid van dat in de Audi A3.

Alle motoren boven 96 kW maken standaard gebruik van een manuele transmissie met 6 snelheden en achterophanging. Duurdere modellen en modellen met vierwielaandrijving hebben een onafhankelijk achterophanging. Alle modellen hebben remschijven op alle wielen. Verder hebben de betere Leons standaard het nieuwe SEAT Drive Profile aan boord. Dat is een systeem dat de bestuurder toelaat om uit 4 verschillende rijmodi te kiezen: eco, normal, sport en een persoonlijke setting. Via zo’n setting wordt het gedrag van de motor geregeld, het sturen en de DSG transmissie.

Leon modellen onderscheiden zich echter vooral door hun motor. De benzinemotoren zijn daarbij allemaal interne ontstekingsmotoren. De modellen zijn: de 1.2 TSI van 1197 cc, de 1.2 TSI van 1197 cc, de 1.2 TSI van 1197 cc, de 1.4 TSI van 1395 cc, de 1.4 TSI van 1395 cc, de 1.4 TSI van 1395 cc, de 1.8 TSI van 1798 cc, de 2.0 TSI Cupra van 1984 cc, de 2.0 TSI Cupra van 1984 cc, de 2.0 TSI Cupra van 1984 cc, en de 2.0 TSI Cupra van 1984 cc. De dieselmotoren zijn allemaal turbo’s met directe injectie (TDI). De modellen zijn: de 1.6 TDI van 1598 cc, de 1.6 TDI van 1598 cc, de 2.0 TDI van 1968 cc en de 2.0 TDI van 1968 cc.

Tot slot zijn er een paar speciale edities van de Leon. In september 2013 verschijnt de Leon ST, een stationwagon met een vergroot laadvermogen van 1470 liter. In Europa worden 3 versies aangeboden en 11 motoropties. Op 23 juni 2014 wordt een terreinvoertuig gebaseerd op de ST getoond, de X-PERIENCE. In 2015 wordt de Leon CONNECT uitgebracht. Hij maakt onder andere gebruik van Full Link Technology en een Samsung Galaxy A3 smartphone, die de smartphone van de bestuurder verbindt met het infotainment systeem en de SEAT ConnectApp.

Beoordelingen voor Seat Leon

218 Beoordelingen

4,6