Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-skoda-scala_05.jpg

Skoda Scala

1 / 5
AS24-modelpagina-skoda-scala_05.jpg
AS24-modelpagina-skoda-scala_01.jpg
AS24-modelpagina-skoda-scala_02.jpg
AS24-modelpagina-skoda-scala_03.jpg
AS24-modelpagina-skoda-scala_04.jpg

Sterke punten

  • Verrassend ruim
  • Praktische aspecten
  • Uitgebreide uitrusting

Zwakke punten

  • Strenge interieursfeer
  • Interne concurrentie
  • Wat karige basisuitvoering

Skoda Scala Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Skoda Scala, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.2 - 12.3s
Maximumsnelheid:182 - 220 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):92 - 116 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.1 - 5.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4362 x 1793 x 1471 mm
Portieren:5
Kofferruimte:467 - 1410 liter
Aanhangergewicht:411 - 525 kg

Budgetvriendelijk, tussen B- en C-segment

De Skoda Scala is de opvolger van de anonieme Rapid, maar blijft vintage Skoda: een ruime, praktische auto die vriendelijk blijft voor je portefeuille. Hij deelt dezelfde basis als de Skoda Fabia, maar mikt met zijn afmetingen bijna richting de grotere Octavia.

Interesse in een Skoda Scala

Skoda Scala tweedehands auto
Skoda Scala nieuwe auto
Skoda Scala dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De Skoda Scala gebruikt hetzelfde platform als de VW Polo, Audi A1 en de recente Skoda Fabia. Daardoor doet ook deze Scala een beroep op de motoren en technologie van de Volkswagen-groep.

  • Ook deze Scala mag je gerust een ruimtekampioen noemen. Hoewel hij een platform uit het B-segment gebruikt, pakt hij uit met afmetingen uit het C-segment: een koffervolume van 467 liter tot 1.410 liter.

  • De Scala is bovendien een echt Skoda met Simply Clever-gadgets. Zo mogen de paraplu in het portier, de ijskrabber in de tankklep, het vuilbakje en heel wat andere praktische items niet ontbreken.

  • De TSI-motoren van de Volkswagen-groep die de Skoda Scala gebruikt, zijn soepele en gewillige benzinemotoren.

Alle belangrijke gegevens over de Skoda Scala

Motoren

De Skoda Scala houdt er in totaal drie verschillende motorversies op na. Geen diesels, milde of plug-inhybrides, en ook de versie op CNG werd op pensioen gestuurd: de Scala doet het alleen met klassieke turbobenzinemotoren. Die gebruiken allemaal een manuele versnellingsbak met vijf of zes verzetten, of een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Voorwielaandrijving is de enige mogelijkheid.

De instapmotor is de 1.0 TSI, een 1,0 liter grote driecilinder van 95 pk met manuele vijfbak. Daarnaast is er een 1.0 TSI van 105 pk, die meer vermogen haalt uit dezelfde driecilinder en hem standaard koppelt aan een manuele zesbak. Optioneel is er een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. De krachtigste motor is de 1.5 TSI, een 1,5 liter grote viercilinder van 150 pk. Ook hier is een manuele zesbak standaard en een DSG7-bak optioneel.

Voor de 1.0 TSI-driecilinders geeft Skoda een theoretisch verbruik op van 5,2 tot 5,6 l/100 km en een **CO2-uitstoot van 117 tot 128 g/km (WLTP) afhankelijk van de uitvoering. Met de DSG7-versnellingsbak stijgen die cijfers tot respectievelijk 5,6 tot 6,0 l/100 km en 128 tot 137 g/km. De 1.5 TSI heeft een gemiddeld verbruik van 5,4 tot 5,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 122 tot 132 g/km. Met de DSG7-bak bedragen die cijfers respectievelijk 5,7 tot 6,0 l/100 km en 129 tot 137 g/km.

Afmetingen

Met een lengte van 4,36 meter, breedte van 1,79 meter en hoogte van 1,47 meter past de Scala precies tussen een hele hoop andere Skoda-modellen in. Hij is bijvoorbeeld langer dan de Fabia (4,11 meter) en Kamiq (4,24 meter), waarmee hij zijn platform deelt. Tegelijk moet hij wel nog een stuk onderdoen voor de 4,69 meter lange Octavia, die volop meespeelt in het C-segment.

Het koffervolume van de Skoda Scala is gezien de buitenafmetingen ook behoorlijk royaal te noemen voor het B-segment. Met de rugleuning van de achterbank rechtop biedt hij 467 liter aan volume, met diezelfde rugleuning neergeklapt maak je 1.410 liter aan volume vrij. In de Fabia is dat bijvoorbeeld 380 tot 1.190 liter, in de Kamiq 400 tot 1.395 liter. De Octavia blijft hier natuurlijk wel de onbetwiste ruimtekoning.

Uitvoeringen

Op dit moment verkoopt Skoda de Scala bij ons in vijf uitvoeringen. De basisuitvoering heet ‘Active’ en zet de Scala op stalen 16-duimsvelgen terwijl hij de aankleding en uitrusting bescheiden houdt. De ‘Clever’ doet er al een flinke schep bovenop, met 17-duims lichtmetaal, mistlichten, navigatie, parkeersensoren, zetelverwarming enzovoort. De ‘Sports Edition’ bouwt hierop voort, maar voorziet onder meer sportzetels, terwijl de ‘Clever+’ de standaarduitrusting aanvult met 18-duimsvelgen, een achteruitrijcamera, automatische airco enzovoort. De ‘Monte Carlo’ trekt ten slotte volop de sportieve kaart, met zwarte 17-duimsvelgen, zwarte accenten op het koetswerk, sportzetels enzovoort.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Skoda Scala beginnen bij 21.605 euro, maar voor die prijs bieden de Tsjechen alleen de uitvoering ‘Active’ aan met de 1.0 TSI van 95 pk. De uitvoering ‘Clever’ begint vanaf 23.280 euro en is combineerbaar met alle motoren. Voor de DSG7-versnellingsbak met dubbele koppeling betaal je 1.825 euro extra. De prijsvork loopt door tot 35.275 euro (Monte Carlo, 1.5 TSI 150 met DSG7).

De tweedehandsprijzen van de Skoda Scala liggen relatief hoog, maar dat valt te verklaren doordat het model nog maar drie jaar op de markt is. De prijzen beginnen bij zo’n 15.000 euro voor de 1.0 TSI met royale kilometerstand. Vanaf 18.000 euro is er al heel wat meer keuze.

Voor de Skoda Scala betaal je in Vlaanderen minstens 119,55 euro aan BIV en 126,60 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië liggen die bedragen op minstens 61,50 euro (BIV) en 167,90 euro (jaarlijkse verkeersbelasting).

Design-highlights en interieur

De voorganger van deze Skoda Scala, de Rapid, was een relatief anonieme auto. Dat hebben de Tsjechen deze keer aangepast door de Scala de huidige Skoda-designtaal te laten volgen. Binnenin mengt de Scala de klassieke Skoda-stijl met de moderne.

Doorlopende achterruit

De Skoda Scala werd voorgesteld in 2019, en doet dus een uitvoerig beroep op de moderne Skoda-designelementen. Vooraan zie je dus een breed radiatorrooster, geflankeerd door koplampen die standaard voorzien zijn van ledtechnologie. In profiel houdt de Scala net als de Rapid het midden tussen een hatchback en een break, en staat hij standaard geschoeid op stalen 16-duimsvelgen. De velgmaten lopen door tot 18 duim. Achteraan spelt de Scala het merk ‘Skoda’ voluit op de achterklep, die optioneel en in de hogere uitvoeringen deels gesmoord zwart wordt afgewerkt, zodat het lijkt of de achterruit verder naar onderen doorloopt.

Klassieke bediening

In het interieur mengt de Scala oudere en nieuwere Skoda-designelementen. Zo past deze Scala nog niet in de ‘alles-achter-een-scherm'-filosofie en gebruikt hij dus nog steeds klass21ieke knoppen voor de klimaatregeling. Tegelijk maakt hij wel aanspraak op het tweespakige Skoda-stuur dat de Octavia bijvoorbeeld ook gebruikt. De kwaliteit van de gebruikte materialen gaat erop vooruit vergeleken met de Rapid, maar de algemene sfeer oogt nogal somber en streng.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2019 kreeg de Skoda Scala de maximumscore van vijf sterren in de crashtests van de Euro NCAP. Standaard krijgt hij in alle uitvoeringen een automatische noodremhulp mee, net als rijstrookhulp. Naast de frontale airbags krijgt de Scala ook gordijnairbags en zijdelingse airbags vooraan mee, terwijl zijdelingse airbags achteraan en knieairbags optioneel zijn. Optioneel en in de hogere uitvoeringen wordt de veiligheidsuitrusting verder nog aangevuld met cruise control, dodehoekhulp, uitgebreide parkeerhulp enzovoort.

Alternatieven

De Skoda Scala houdt het midden tussen een hatchback en een break, en is daardoor iets langer dan de Skoda Kamiq, die volop als crossover door het leven gaat en er daardoor een iets hogere rijpositie op nahoudt. In dat opzicht is ook de Seat Arona een interne concurrent. Heb je toch meer ruimte nodig, dan is er bij Skoda zelf uiteraard de Octavia, bij stalgenoten Seat en Volkswagen de Leon Sportstourer en de Golf Variant.

FAQ

Hoe groot is het koffervolume van de Skoda Scala?
Het koffervolume van de Skoda Scala bedraagt 467 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop en 1.410 liter met diezelfde rugleuning neergeklapt. Daarmee doet de Scala beter dan de nieuwe Fabia en dan de Kamiq, maar moet hij uiteraard de Octavia laten voorgaan.
Hoeveel kost de Skoda Scala?
De Skoda Scala heeft een beginprijs van 21.605 euro. Goed om weten is dat je voor dat budget alleen de basisuitvoering Active kunt kiezen met de basismotor, de 1.0 TSI van 95 pk en manuele vijfbak.