Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Skoda Scala

Betaalbare en ruime gezinsauto

De Škoda Scala is een ruime gezinsauto van Škoda, met ontzettend veel binnenruimte. De auto biedt door zijn lengte genoeg beenruimte voor bestuurders en passagiers. De kofferbak van 467 liter is één van de ruimste in deze klasse, zodat het meenemen van bagage ook geen probleem is. De stevige stoelen en de krachtige TSI motor zorgen voor een uitstekend rijcomfort, ook over langere afstanden. Kies je voor een gebruikte Škoda Scala, dan koop je een ruime gezinsauto voor een leuke prijs. Lees meer

Alternatieve modellen

Model

De Škoda Scala is een sportieve, compacte middenklasse 5-deurs hatchback. Deze kleine gezinsauto is gebaseerd op het Vision RS concept van Škoda en zit qua maat tussen de Fabia en de Octavia in. Het duurde 4 jaar om de auto te ontwikkelen en op 6 december 2018 werd de auto officieel in Tel Aviv, Israël, onthuld. De verkoop van dit model begon in april 2019.

De naam Scala is het Latijnse woord voor “ladder” of “trap”. Volgens Škoda verwijst dit naar de grote stap voorwaarts die met dit model is gezet. In Nederland volgt de Scala de Rapid Spaceback op, een model wat in Nederland niet zo populair was. De Scala is een nieuw model, wat in de C-klasse de concurrentie met de Renault Mégane en de Ford Focus moet aangaan.

De Scala is het eerste model van de Tsjechische autofabrikant wat gebruik maakt van het A0 MQB-platform, met een wielbasis van 2.649 mm. Daardoor heeft de auto compacte afmetingen en toch veel binnenruimte. De kofferbak is met 467 liter één van de grootste bagageruimtes in deze klasse. Het dashboard oogt strak en modern. Het touchscreen is hoog geplaatst zodat je er goed op kunt kijken.

Passagiers hebben op de achterbank van de Scala flink wat beenruimte. Daarnaast is de auto voorzien van nuttige snufjes zoals een ijskrabber in het klepje van de brandstoftank, veiligheidshesjes in alle portieren, flessenhouders vóór- en achterin, een paraplu in de bestuurdersdeur, klaptafeltjes achterop de voorstoelen en USB-aansluitingen voor- en achterin. De onderkant van de auto is voor het grootste deel dicht gemaakt. Aan de voorkant zitten zogenaamde Air Curtains die de lucht rond de bumpers geleiden. De dakspoiler is voorzien van kleine vinnetjes die zorgen voor een betere luchtgeleiding.

Qua motoren wordt dit model alleen geleverd met krachtige Euro-6 dieselmotoren, of een aardgasmotor. Het model is ook voorzien van de nieuwste rij-assistentiesystemen zoals Front Assist en Lane Assist, die je standaard in elke uitvoering krijgt. De auto is verkrijgbaar in 5 verschillende uitvoeringen: Active, Ambition, Sport Business, Style, First Edition en Business Edition. De Scala wordt gemaakt in de Mladá Boleslav fabriek in Tsjechië en de vraagprijs begint bij € 21.890.

De Škoda Scala vergeleken met de VW Golf en Škoda Octavia

De Scala valt in hetzelfde segment als de VW Golf. In vergelijking met de VW Golf is de wielbasis van de Scala echter drie centimeter langer, wat zich vertaalt in veel binnenruimte. Met een lengte van 4,36 meter is de Scala zo’n 10 centimeter langer dan zijn Duitse neef. Die extra lengte zien we terug als een grotere kofferbak van 467 liter. De Golf heeft slechts 380 liter laadruimte. De voorganger Skoda Rapid Spaceback was vrij smal, maar de Scala heeft de VW Golf ingehaald. De Scala is 9 centimeter breder en de totale breedte van de carrosserie is 1,79 meter.

De Scala heeft standaard een motor van 115 pk, bij de Golf is dat 85 pk. De goedkoopste Golf met 115 pk is het instapmodel Trendline. De standaarduitrusting van de Trendline lijkt op die van de Scala, met een noodremsysteem, airco en knie-airbag Bij de Golf kost de cruise control extra geld en is de spoorassistent alleen leverbaar op een duurdere uitvoering.

Grote broer Škoda Octaviais nog ruimer dan de Scala en de Golf en dat voor een lage prijs.De Octavia heeft ook een 1.0 TSI met 115 pk. De auto is ook voorzien van cruise control, airconditioning en knie-airbag. Het noodremsysteem is een optie. Toch is ook hier, net als bij een gebruikte Škoda Scala, ‘ruimte’ het toverwoord.

Motoren

In Nederland wordt de Škoda Scala geleverd met een handgeschakelde 1.0 liter 3-cilinder TSI-benzinemotor van 115 pk. Deze is gekoppeld aan een manuele 6-versnellingsbak. De tweede motor is een krachtiger 1.5 liter TSI motor van 150 pk, die gekoppeld is aan een standaard 7-traps DSG-automaat. Vanaf 2020 is het model ook leverbaar met een 1.0 G-Tec aardgasmotor van 90 pk.

Uitrusting en opties van de Škoda Scala

De Škoda Scala is verkrijgbaar in 5 uitvoeringen: de Active, Ambition, Sport Business, Style, First Edition en Business Edition. De Active is de goedkoopste versie van de Scala die standaard uitgerust is met:

  • Lane Assist en Front Assist
  • 16” Stalen velgen met Tecton wieldoppen
  • Radio Swing met 6,5" kleuren touchscreen, 4 luidsprekers en 2 USB aansluitingen
  • Airconditioning
  • LED-dagrijverlichting
  • Maxidot, uitgebreide boordcomputer

De Ambition is wat duurder dan de Active en wat luxer. Bij de Ambition krijg je hetzelfde standaardpakket als bij de Active, plus de volgende extra’s:

  • 16 inch lichtmetalen velgen
  • Cruise Control
  • Smartlink+ en Bluetooth telefoonverbinding
  • Multifunctioneel 3-spaaks lederen stuurwiel
  • In hoogte verstelbare voorstoelen
  • Mistlampen vóór

Voor de sportieve rijder is er de Sport Business uitvoering van de Scala. Bij de Sport Business krijg je dezelfde uitrusting als bij de Ambition, maar dan aangevuld met:

  • Sportstoelen met stoffen/suedia bekleding
  • Extra donker getinte ramen achter
  • Radio Bolero met 8" kleuren touchscreen en 8 luidsprekers
  • Climatronic, elektronische airconditioning
  • Doorlopende achterruit, dakspoiler in carrosseriekleur en zwarte spiegelkappen
  • Full LED achterlichten met dynamische richtingaanwijzer
  • Multifunctioneel lederen sportstuurwiel (bij DSG met schakelpaddles)
  • Parkeersensoren achter

Dan is er nog de Scala Style uitvoering, met de volgende stijlvolle extra’s bovenop de Ambition:

  • 16 inch lichtmetalen velgen Alaris
  • Climatronic, elektronische airconditioning met gekoeld handschoenenkastje en zelfdimmende binnenspiegel
  • Radio Bolero met 8" kleuren touchscreen incl. 8 luidsprekers
  • Licht- en regensensor met coming/leaving home functie, tunnellicht
  • Interieur Style met stoffen/suedia bekleding
  • Full LED achterlichten met dynamische richtingaanwijzer
  • Parkeersensoren achter

Wil je nog uitgebreider dan de Style? Kies dan voor de First Edition uitvoering met de volgende extra’s bovenop de Style:

  • 17 inch lichtmetalen velgen Stratos
  • DAB+ en Bluetooth met Phonebox, (draadloos opladen van mobiele telefoon)
  • Doorlopende achterruit, dakspoiler in carrosseriekleur en zwarte buitenspiegelkappen
  • Extra donker getinte ramen achter
  • Full LED koplampen met cornering
  • LED interieurpakket

Tenslotte is er de Business Edition, het duurste en meest luxe model van de Scala. Deze uitvoering heeft de volgende extra’s bovenop de Style:

  • Full LED koplampen met cornering
  • Parkeersensoren vóór en achter
  • Amundsen navigatiesysteem met 9,2" touchscreen
  • Stoelverwarming op de voorstoelen
  • Driver Activity Assistant, vermoeidheid waarschuwingssysteem
  • Sound system ŠKODA met 10 speakers, subwoofer en versterker
  • Virtual cockpit met 10,2" kleurenscherm
  • Bluetooth met Phonebox met draadloos opladen
  • DAB+ radio
  • Middenarmsteun achter met bekerhouder
  • LED interieurpakket (dashboard, portieren, middenconsole en voetenruimte)
  • Verwarmde ruitensproeierkoppen

Elk model kan tegen meerprijs uitgerust worden met allerlei verschillende pakketten voor het interieur en de buitenkant van de auto.

De veelzijdige Škoda Scala

De Škoda Scala is een ruime gezinsauto die behoorlijk wat ruimte biedt voor deze (prijs-) klasse. De Business Edition is dankzij de luxe uitvoering uitstekend geschikt voor zakelijke rijders, terwijl de Style en de Active ook prima voldoen voor je dagelijkse rit woon-werkverkeer. De verhouding tussen prijs en kwaliteit is bij deze auto zeer goed. Zelfs de basisversie zijn voorzien van een zeer complete en moderne uitrusting. Veel waar voor je geld dus!