Test: Skoda Scala – Ster in wording?

Het is niet in Milaan maar in Kroatië dat Skoda zijn Scala lanceert. Deze compacte berline moet Skoda doen aanknopen met succes in één van de belangrijkste segmenten van Europa… waar Skoda vreemd genoeg tot nu niet echt schitterde.

De Skoda Scala is de opvolger van de Rapid Spaceback in het C-segment waar de VW Golf de plak zwaait. Met zijn 4,36 meter is de Scala 10 centimeter langer dan zijn neef, en meteen ook één van de grootste in zijn klasse. Die extra ruimte merk je meteen in het interieur. Voor het merendeel van de volwassenen is de beenruimte op de achterbank meer dan voldoende, terwijl de koffer ronduit enorm is. Met zijn inhoud van 467 liter is hij ronduit de grootste in zijn klasse. En hij neemt niet alleen genoegen met dat volume, hij steekt ook vol handige oplossingen voor de dagelijkse beslommeringen: verstelbare kofferplank, de kofferbekleding kan je omdraaien om daar een weer- en vuilbestendige rubberbekleding te vinden en je kan makkelijk compartimenteren om je spullen netjes op te bergen.

Meer luxe

Skoda heeft ook werk gemaakt van het interieur van de Scala. Dit is de eerste Skoda die in het midden een zwevend scherm krijgt, wat de boordplank minder gewichtig maakt. De afwerkingskwaliteit gaat erop vooruit in vergelijking met de Rapid, maar wie zoekt vindt ook plastics die niet altijd even verfijnd zijn. Het is maar te hopen dat dit op termijn niet tot rateltjes in het interieur leidt.

Voor deze Scala kon Skoda natuurlijk uitgebreid plukken uit de onderdelenbank van de VW Groep, waardoor hij recht heeft op alle veiligheids- en comfortsnufjes. Daarbij halen we de autonome noodstop aan, geautomatiseerd parkeren en de cruise-control, inmiddels klassiekers te noemen. Hij krijgt standaard led-lichten mee, zowel vooraan als achteraan. De digitale virtual cockpit die de tellers vervangt door een 10,25-duim scherm, is dan weer een optie.

Zonder poespas

Bij de lancering stelt Skoda vier motoren voor in de Scala. Bij de drie benzinekeuzes zal de 1.0 TSI 115 pk de belangrijkste worden. Deze driecilinder is erg discreet in het verkeer. Dankzij de behoorlijk lichte Scala volstaat deze motor om voldoende vlotte prestaties voor te leggen. Met zijn zesversnellingsbak heeft hij ook nog een voordeel op de basismotor (1.0 TSI 95 pk) die het met vijf versnellingen moet doen. Je moet wel vaker één tot twee versnellingen naar beneden om de motor op dreef en boven 2.000 opm te houden tijdens de hernemingen.

Wie wat meer vermogen wil, kan kiezen voor de uitstekende 1.5 TSI met 150 pk, die hier echt dynamiek aan de Scala toevoegt. Dat is zeker het geval in combinatie met het sportonderstel dat 1,5 centimeter lager ligt. Voor alle motoren kan je in optie verschillende rijinstellingen krijgen. Daarbij past hij ook de karakteristieken van de demping aan, een ophanging die in zijn standaardvorm wat durft pompen op slecht wegdek.

Tot slot is er ook één dieselmotor, de 1.6 TDI met 115 pk. Dankzij zijn romige koppel (250 Nm) en zijn goede isolatie is hij een uitstekende partner. De TDI kan net als de twee krachtigste TSI’s gekoppeld worden aan een DSG7-automaat. Binnen enkele maanden volgt nog een CNG-versie op aardgas: de 1.0 TGI met 90 pk.

Skoda Scala 1.0 TSI 115
Motor: driecilinder turbobenzine, 999 cc
115 pk
200 Nm
0-100 km/u: 9,8 sec
Top: 201 km/u
Verbruik: 5 l/100 km
Testverbruik: 7,2 l/100 km
CO2 : 113 g/km
Prijs: 20.770 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Skoda Kodiaq 2.0 TDI 150 pk 4x4 – Het grote probleem van Volkswagen…

Test: Skoda Superb – Duurder dan VW Passat, maar is hij ook beter ?

Vergelijkende test: Opel Corsa 1.3 CDTi – Skoda Fabia 1.4 CRTDI – Zachte omwenteling

Ontdek meer