Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
octavia 6.jpg

Skoda Octavia RS

1 / 4
octavia 6.jpg
octavia 2.jpg
octavia 4.jpg
octavia 5.jpg

Sterke punten

  • Sportief comfortabel
  • Ruim
  • Aanbod

Zwakke punten

  • Prijs
  • Plug-in
  • Tekort aan (sport) pk’s

Skoda Octavia Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Skoda Octavia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.6 - 19.4s
Maximumsnelheid:158 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):28 - 221 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.2 - 9.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4511 x 1731 x 1429 mm
Portieren:5
Kofferruimte:455 - 1740 liter
Aanhangergewicht:59 - 675 kg

Skoda Octavia RS

De Octavia RS die nog niet zo lang geleden zowel een 5-deurs hatch koetswerk als in een break versie te krijgen was, gaat nu nog in de RS-livrei alleen als break door het leven. Maar dat betekent geen inlevering op de prestaties en rijgedrag. Wie alsnog een berline wil, mag zich op de tweedehandsmarkt begeven.

Interesse in een Skoda Octavia RS

Skoda Octavia RS tweedehands auto
Skoda Octavia RS nieuwe auto
Skoda Octavia RS dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Skoda was voor de slimmeriken lang een Volkswagen die in Tsjechië in elkaar werd gestoken en daardoor goedkoper was. Dat goedkope is niet echt meer waar, maar de kwaliteit is er wel met grote sprongen op vooruit gegaan. De RS is daarvan het summum in Skoda-kringen.

  • Eerder dan op pure sportiviteit te mikken, blijft de Octavia RS in eerste instantie een gezinsauto, maar wel eentje die vader ook zijn verzetje gunt. Als de sportmodus niet is ingeschakeld, is het bijna een goedmoedige auto.

  • Maar je kan die sportmodus wel inschakelen en dan wordt de Octavia RS een stuk steviger in de veren, de respons van de motor is snediger en algemeen is de Octavia dan duidelijker in zijn weggedrag (en klagen de kinderen op de achterbank van misselijkheid).

  • Wie voor een diesel kiest, dat kan, gaat met minder pk’s de weg op, want die is maar 200 pk sterk. Maar hij rijdt hoe dan ook zuinig, terwijl het hogere koppel nagenoeg voor gelijkaardige prestaties in de hernemingen zorgt. Zowel diesel, plug-in (wel 245 pk, maar geen RS-label), als benzine kunnen nog alleen in de break uitvoering gekocht worden.

Belangrijke gegevens

Wie voor de 245 pk sterke plug-in hybride kiest om echt sportief uit de hoek te komen, moet weten dat het alleen kan met opgeladen batterijen. Dan is het volle vermogen beschikbaar. Zijn de batterijen leeg dan val je terug op de 150 pk sterke 1.4 TSI motor die dan ook nog eens 150 kg meergewicht aan batterijen mag meezeulen. Sport is dan ver weg.

Wie de kofferruimte een belangrijk argument voor de Octavia vindt, moet weten dat de plug-in versie zo’n 110 l inlevert. Maar dan nog is er 490 l beschikbaar en dat is voor een gemiddeld gezin ruimschoots voldoende, ook als naar het zuiden wordt gereden.

Volkswagen zette de automaat met dubbele koppeling op de autokaart (Citroën had er al eentje in het midden van de vorige eeuw) DSG genaamd. Die heeft in de Octavia 7 versnellingen, en past als een maatpak bij deze Octavia RS

Motoren

De RS wordt met 3 varianten van snelheid voorzien. In eerste instantie de 2.0 TSI, een viercilinder, dwars ingebouwd, 16V, turbo-intercooler, direct ingespoten. Hij genereert 245 pk en 370 Nm (11 fiscale pk’s) en maakt de auto 250 km/h snel, gemiddeld verbruik 6,8 l (wltp). De diesel is een 2.0 l, 4 cilinder turbo, direct ingespoten, 200 pk ster voor 400 Nm. Hij verbruikt (wltp) 4,9 l en haalt net geen 250 km/h, 161 gr CO² uitstotend.

Afmetingen

De Octavia is 4,69 m lang, 1,83 m breed, 1,47 m hoog, leeg weegt hij 1.445 kg (de diesel is een paar grammen lichter, jawel!). De wielbasis is 2,87 m. De koffer is in de break gigantisch: 640/1700 l, min de 150 als er plug-in wordt gereden. In de tank kan 45 l.

Varianten

De RS en we zouden helemaal vRS moeten schrijven, heeft naast zijn motoren geen variaties op het thema, maar heeft wel een optielijst, je kan voor een pack Climatronic kiezen bijvoorbeeld. Verwarmbare stoelen en achterbank is ook een keuze. Ook voor de veiligheidsassistenten moet bijbetaald worden.

Prijzen

De 2.O TSI moet volgens Skoda € 53.890 kosten, droog aan de haak. Voor de diesel wordt dat € 54.020. Daar is de DSG-automaat inbegrepen.

Design

Buitenzijde

De RS is vooral herkenbaar aan zijn forse wielen, 18 of 19 inch groot en dan krijg je mooi gevulde wielkasten. Verder is hij zeer herkenbaar als een Octavia en veel verschil met de Sportline is er niet. Alleen is de voorspoiler wat geprononceerder getekend, en zijn de luchthappers op de hoeken wat groter ontworpen. Hij ziet eruit zoals BMW vindt dat een sportieve break eruit moet zien.

Binnenkant

Het digitale instrumentenpaneel, dat ook nog eens naar wens in te stellen valt, is prima afleesbaar en zeer informatief. Rechts van het stuur staat een groot aanraakscherm, waarop alles wat er in een auto te sturen, te wensen en te commanderen valt, gecentraliseerd is. Dat werkt prima, ook omdat er voor de belangrijkste commando’s nog druktoetsen onder het scherm staan. De pook is zo goed als verdwenen, schakelen doe je aan het stuur. De RS heeft mooie suède semi-sportstoelen, het geheel is strak, maar secuur afgewerkt, met leder en carbon en aansluitingsmogelijkheden alom.

Veiligheid

Wie de stilaan gangbare veiligheidsassistenten in zijn Octavia RS wil, mag de beurs opentrekken. Standaard heeft hij parkeerhulp, vertrekhulp op hellingen, en een resem airbags, ook tussen de voorstoelen. Natuurlijk zijn een gedegen ABS-remsysteem (remkrachtverdeler en bekrachtiger noodstop) en een tractiecontrole systeem standaard aanwezig. In 2019 kreeg de Octavia uitstekende cijfers op zowat alle beoordelingsgebieden van Euro Ncap: 5 sterren als resultaat.

Alternatieven

Ford heeft met zijn Focus Clipper ST een snellere en goedkopere concurrent voor de Octavia RS. Voorts zijn er de sportieve versies van de Audi A4, de BMW 3, de Mercedes C, om de Octavia de duvel aan te doen. Jaguar kan zijn XF Sportbrake voorrijden. De rest van de auto bouwende wereld vindt een sportieve break blijkbaar onzin. Hoe dan ook, de Octavia vRS bevindt zich in goed gezelschap.

FAQ

Waarom krijgt de Octavia iV plug-in geen RS label?
Dat heeft te maken met gewicht en met een elektromotor die door (volle) batterijen moet gevoed worden, wat niet altijd het geval is.
Is een handgeschakelde versie leverbaar?
Die wordt in België niet ingevoerd, de RS is hier altijd een DSG7-versie.
Is het prijsverschil met de diesel nog verdedigbaar?
Hij verbruikt sowieso minder en mocht het milieu belangrijk zijn: gevoelig minder CO² uitstoot.

Beoordelingen voor Skoda Octavia

383 Beoordelingen

4,6