Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Rijtest Skoda Octavia: hetzelfde... maar dan beter!

Skoda lanceert een nieuwe generatie Octavia die geniet van een nieuwe look, moderne technologieën en een gestegen comfort. Maar de basis blijft voluit klassiek Octavia.

Sinds de introductie op de Europese markt in 1996 is de populariteit van de Skoda Octavia enkel maar gestegen. Met zijn Volkswagen-ondergoed en nederige badge is hij er zelfs in geslaagd het hart van de fleetmarkt in België te veroveren, terwijl de stationwagonversie een van de best verkochte modellen van het land is geworden. Met andere woorden, de verwachtingen zijn hooggespannen voor deze nieuwe en vierde generatie.

Identieke grondbeginselen

Om geen fouten te maken, blijft Skoda vertrouwen op het modulaire MQB-platform van de Volkswagen Groep. Dankzij de flexibiliteit van dit fundament maakt de nieuwe Octavia een lichte groei door. Hij wordt 15 mm breder, terwijl de sedan- en stationwagonversies respectievelijk 19 en 22 mm langer worden.

Skoda Octavia Review

Je moet de nieuwe echter naast de oude zetten om dat lengteverschil te spotten. Hetzelfde geldt voor het ontwerp. Toegegeven, dit nieuwe model is hoekiger en het rooster komt nu overeen met dat van de recente Scala, maar we kunnen niet zeggen dat deze nieuwe Octavia een revolutie is. Naast de voor- en achterlichten, die nu standaard gebruik maken van LED-technologie, is het business as usual.

Ruimtewonder

Hoewel het op het eerste gezicht bijna onopgemerkt blijft, komt de groei van deze Octavia de binnenruimte en vooral de laadruimte ten goede. De passagiers achteraan genieten nog steeds van voldoende beenruimte, terwijl de kofferbak met 30 liter wordt uitgebreid. Het biedt nu 600 liter laadruimte op de sedan en 640 liter op de stationwagon.

Skoda Octavia Review

Vooraan zijn de veranderingen veel meer uitgesproken dan aan de buitenzijde! Het nieuwe dashboard heeft een zwevend design en breekt eindelijk met de sobere dashboardtraditie van de Octavia. Naast een aantrekkelijk ontwerp maken de kwaliteit van de gebruikte materialen, de afwerking en de montage een grote sprong voorwaarts! Aan de technologische kant bedient een groot aanraakscherm (8,25" standaard, 10" optioneel) nu het infotainmentsysteem en de airconditioning.

Skoda Octavia Review

Terwijl een reeks van fysieke klimaatregelingen altijd ons hart zal veroveren, blijkt dit systeem verrassend eenvoudig te gebruiken. Als een goed product van de VW-groep tikt deze nieuwe Octavia alle juiste vakjes aan in de cabine. Enkel spijt van de chromen accenten op de deurpanelen die het zonlicht weerkaatsen…

Een streepje groener

Onder de motorkap werkt deze nieuwe Octavia aan de schoonmaak. Naast de 2,0-liter diesel (116 tot 200 pk) en conventionele benzinemotoren (1,0 L en 1,5 L) heeft Tsjechië nu vier milieuvriendelijke motoren. Er zijn twee lichte hybride benzinemotoren en voor het eerst op de Octavia een plug-in hybride versie. Tenslotte biedt Skoda nog steeds een alternatief voor CNG-benzine.

Skoda Octavia review

Na onze testrit achter het stuur van een Octavia Combi 1.5 L benzinemotor kunnen we niet anders dan enthousiast zijn over de prestaties van de "ecologische" versies. Na een week en zo'n 1.000 kilometer, kwam ons gemiddeld verbruik niet boven de 5,8 l/100 km uit!

##Relax Behalve dat er weinig loodvrij wordt genipt, is deze motor ook nog eens extreem stil. Naast een lichte schok bij het schakelen tussen de 4- en 2-cilinderstand, kan deze benzinemolen bijna een elektromotor nabootsen. Bovendien is het zo flexibel en elastisch als men zich maar kan wensen! Tot slot, gezien het lage brandstofverbruik, kun je je afvragen waarom je een diesel nodig hebt...

Skoda Octavia review

Voor de rest vraagt deze nieuwe Octavia om soepel rijden. Er is immers niets sportiefs aan. De vering draait om comfort, maar de demping zou verbeterd kunnen worden, omdat de filter- en reboundcontrole een beetje rommelig lijkt. De adaptieve demping (optioneel, €960) kan dat mogelijk corrigeren. Bovendien behoudt deze nieuwe Octavia de goede wegkwaliteiten die zijn voorganger zo populair maakten. Een iets betere demping van het rolgeluid zou deze Octavia een Audi A6 in zijn onderbroek zetten.

Verdict

Met deze nieuwe generatie verbetert Skoda de fundamenten van zijn Octavia zonder de elementen te verliezen die ‘m in de eerste plaats populair wist te maken. Het resultaat is een (her)ontdekking van een auto die de rust en het comfort bevordert en tegelijkertijd technologieën en een afwerking aanbiedt die het bovenste segment waardig zijn.

Skoda Octavia
Motor 1.5 l, benzine, turbo
PK 150 pk (110 kw) tussen 5.000 - 6.000 tr/min
Koppel 250 Nm tussen 1.500 - 3.500 tr/min
0-100 km/u 8,2 seconden
Topsnelheid 230 km/u
Verbruik (WLTP) 5,3 - 6,7 l/100km
CO2 120 (WLTP) 109 (NEDC)
Prijs vanaf 31.330 euro

Skoda Octavia review

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Skoda Enyaq Coupé iV (2023) banner

Skoda Enyaq Coupé iV: mee met de mode

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq RS iV (2022) banner

Skoda Enyaq RS iV: praktisch... maar ook sportief?

Autotests · Skoda
Skoda Kodiaq RS (2022) banner

Skoda Kodiaq RS: de antithese

Autotests · Skoda
Ontdek meer