Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Skoda Octavia

Sterke
  • Compromis comfort/rijdynamiek
  • Praktische aspecten
  • Ruime koffer (Combi)
Zwakke
  • Ergonomie gaat erop achteruit
  • Niet meer voor elk budget
  • Liftback tijdelijk niet beschikbaar

De gezinsfavoriet

Wie kent de Tsjechische break nu niet? De Skoda Octavia Combi is al sinds zijn debuut in 1996 de favoriet van vele gezinnen door zijn mix van budgetvriendelijke ruimte en praktische aspecten. De Octavia bestaat al even lang in vijfdeurs-Liftback-uitvoering en is sinds eind 2019 aan zijn vierde generatie toe.

Technische gegevens

80 - 245 PS

Vermogen

4.4 - 8.7 l/100 km

Verbruik (gecombineerd)

102 - 209 g CO2/km

CO2-uitstoot (gecombineerd)Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.

172 - 250km/h

Top snelheid

6.7 - 14.3s

van 0 tot 100 km/u

Toon technische gegevens

Alternatieve modellen

De gezinsfavoriet

Wie kent de Tsjechische break nu niet? De Skoda Octavia Combi is al sinds zijn debuut in 1996 de favoriet van vele gezinnen door zijn mix van budgetvriendelijke ruimte en praktische aspecten. De Octavia bestaat al even lang in vijfdeurs-Liftback-uitvoering en is sinds eind 2019 aan zijn vierde generatie toe.

Goeie redenen

  • Ook nu staat de Skoda Octavia weer op hetzelfde platform als de Volkswagen Golf, de Seat Leon en de Audi A3. Hij leent dus de bekende Volkswagen-technologie maar doet er zijn eigen ding mee.

  • In zijn breakversie Combi staat de Skoda Octavia bekend als ruimtekampioen. Met een koffervolume van 640 liter tot 1.700 liter is er aan ruimte ook nu weer geen gebrek.

  • Met aangepaste hoofdsteunen voor dutjes, opbergzakjes op de ruleuningen voor smartphones, een paraplu in de portieren, een vuilbakje of een ijskrabber in de tankklep zijn er traditiegetrouw weer heel wat Simply Clever-gadgets.

  • Met klassieke benzine- en dieselmotoren, milde en plug-inhybrides, een versie op CNG en opnieuw enkele snelle RS-varianten heeft de Skoda Octavia een motor voor elk gebruikersprofiel.

Alle belangrijke gegevens over de Skoda Octavia

Motoren

Een van de troeven van de Skoda Octavia is het uitgebreide motoraanbod. Het klassieke benzinegamma begint bij een 1.0 TSI-driecilinder, die 110 pk sterk is naar keuze kan worden gekoppeld aan een manuele zesbak of een DSG-zevenbak met dubbele koppeling. Daarboven staat een 1.5 TSI-viercilinder van 150 pk, met ook hier weer de keuze tussen manuele zesbak en DSG7. Kies je bij deze benzinemotoren voor de DSG7-versnellingsbak, dan krijgen de TSI-blokken milde hybride ondersteuning (E-Tec). De benzinemodellen drijven steeds de voorwielen aan.

Aan dieselkant is er een 2.0 TDI-viercilinder in twee vermogensversies: 116 pk en 150 pk. Die zelfontbrander stelt het zonder milde hybride ondersteuning, maar is wel combineerbaar met een manuele zesbak of DSG7-versnellingsbak. De 2.0 TDI van 150 pk is ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving.

Ondanks de huidige hoge gasprijzen is er nog een bescheiden bijrol weggelegd voor de 1.5 TSI G-Tec van 130 pk, die op benzine en op CNG rijdt. Die drijft de voorwielen aan via een manuele zesbak of DSG7-versnellingsbak en drukt dankzij de werking op aardgas de CO2-uitstoot van de 1.5 TSI tot 100 tot 107 g/km (manuele bak, WLTP) of 104 tot 111 g/km (DSG7, WLTP).

Daarnaast is de Skoda Octavia er ook als plug-inhybride, die bij de Tsjechen het ‘iV’-logo krijgt. Die combineert een 1.4 TSI-viercilinder turbobenzine van 150 pk met een elektromotor van 85 kW (116 pk) tot een systeemvermogen van 204 pk. Dat vermogen gaat via een DSG-versnellingsbak met zes verzetten naar de voorwielen. Een batterij van 13,0 kWh levert een theoretisch elektrisch rijbereik op van 61 tot 66 kilometer (WLTP). Skoda geeft voor de Octavia Combi iV een gemiddeld verbruik op van 1,0 tot 1,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 21 tot 28 g/km (WLTP).

Voor het eerst lanceert Skoda zijn Octavia ook in drie snelle RS-versies: een benzineversie, een diesel en een plug-inhybride. Als benzine gebruikt de Octavia RS een 2.0 TSI-viercilinder turbobenzine van 245 pk in combinatie met een manuele zesbak of DSG7-versnellingsbak en voorwielaandrijving. De dieselversie van de Octavia RS combineert een 2.0 TDI-viercilinder van 200 pk met een DSG7-versnellingsbak en voor- of vierwielaandrijving. Tot slot produceert de Octavia RS iV 245 pk uit de combinatie van een 1.4 TSI-turbobenzine en een elektromotor.

Afmetingen

Skoda produceert de Octavia in twee uitvoeringen: in een berlineversie met vijfde deur (de zogenaamde ‘Liftback’) en in de mateloos populaire breakversie Combi. Met een lengte van 4,69 meter, breedte van 1,83 meter en hoogte van 1,47 meter is de vijfdeursversie van de Skoda Octavia een behoorlijk grote jongen. De Octavia Combi laat identieke afmetingen optekenen, waardoor hij langer is dan interne concurrenten als de Seat Leon Sportstourer en Volkswagen Golf Variant.

Het koffervolume van de Skoda Octavia – en vooral de Octavia Combi – is een andere belangrijke troef. De vijfdeurs beschikt bijvoorbeeld over 600 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop en 1.555 liter met de rugleuning neergeklapt. De G-Tec-versie op aardgas moet door de plaatsing van de tanks iets inleveren: 455 liter met de rugleuning rechtop, 1.410 liter met de rugleuning neergeklapt. De Octavia iV doet door de plaatsing van de batterij nog iets minder: 450 liter met de achterbank in de juiste positie, 1.405 liter met de rugleuning neer.

De Octavia Combi doet natuurlijk nog beter qua koffervolume: 640 liter met de rugleuning rechtop, 1.700 liter met de rugleuning neer. De G-Tec-variant doet het hier met respectievelijk 495 liter en 1.560 liter, de Octavia Combi iV met 490 liter en 1.555 liter.

Uitvoeringen

Bij ons verkoopt Skoda zijn Octavia in **vijf verschillende uitvoeringen. De basisversie heet ‘Active’ en is alleen verkrijgbaar met de 1.0 TSI van 110 pk en de manuele zesbak. De Active geeft de Octavia weliswaar ledkoplampen en ledachterlichten, maar zet de Tsjech op stalen 16-duimsvelgen en werkt af met zwarte ruitomlijsting en zwarte dakrails op de Combi. De uitvoering ‘Clever’ monteert 16-duims lichtmetaal en geeft de zijruiten een chromen sierstrip, en voegt onder meer navigatie en automatische airco toe aan de standaarduitrusting.

De versie ‘Clever+’ geeft de Octavia 17-duimsvelgen en matrix-ledkoplampen, een elektrisch bedienbare kofferklep, inductielader voor smartphones enzovoort. De ‘Sportline’ meet de Octavia een sportiever jasje aan met blitse 17-duimsvelgen, een zwarte afwerking van het radiatorrooster en de zijruiten, sportzetels en een sportstuur. Op vlak van sportiviteit trekt de ‘RS’ tot slot alle sportieve registers open.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Op dit moment (zomer 2022) heeft de Belgische Skoda-importeur de verkoop van de vijfdeurs-Liftback tijdelijk gepauzeerd, waardoor er voor dit model geen catalogusprijzen beschikbaar zijn. Vanaf modeljaar 2023 zou die versie weliswaar terugkomen. De catalogusprijzen van de Octavia Combi beginnen bij 28.235 euro (Active 1.0 TSI 110 pk). De prijzen van de dieselmotoren beginnen vanaf 37.185 euro (Clever 2.0 TDI 116 pk), die van de G-Tec op CNG vanaf 38.905 euro (Clever 1.5 TSI G-Tec), en die van de plug-inhybride bij 48.105 euro (Clever 1.4 TSI iV). Voor de sportieve RS betaal je minstens 50.310 euro (RS 2.0 TSI 245 pk).

Omdat de huidige generatie van de Skoda Octavia relatief recent werd gelanceerd en omdat de Octavia Combi populair is bij gezinnen, liggen de tweedehandsprijzen van de Tsjech nogal aan de hoge kant. Reken voor deze generatie op een vanafprijs van zo’n 26.000 euro. Van de vorige generatie is er een uitgebreid aanbod. De goedkoopste modellen, meestal dieselmodellen met relatief hoge kilometerstanden, beginnen vanaf zo’n 8.000 euro.

Voor de benzinemotoren van de Skoda Octavia betaal je in Vlaanderen minstens een jaarlijkse verkeersbelasting van 126,60 euro en een BIV van 119,55 euro. De dieselmodellen moeten rekenen met respectievelijk minstens 502,06 euro en 610,23 euro. De plug-inhybrides vallen onder een gunstiger tarief: 128,84 euro aan wegentaks en 50,38 euro aan BIV. In Brussel en Wallonië moet je rekenen op minstens 167,90 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting en 61,50 euro aan BIV.

Design-highlights en interieur

Never change a winning team is het credo bij succesnummers als de Skoda Octavia, dus fundamenteel wijzigt er weinig aan het design. Tenminste: aan de buitenkant, want daar pasten de Tsjechen vooral hun huidige stijlgids toe. Binnenin ontsnapt ook de Octavia niet aan de “alles-achter-een-scherm"-filosofie.

Blikvanger

Op deze vierde generatie van de Skoda Octavia zijn de nieuwe lichtblokken en het bredere radiatorrooster de grootste blikvangers. De koplampen werden fijner en scherper, zijn standaard voorzien van ledtechnologie en krijgen in de hogere uitvoering matrix-ledtechnologie. Ook achteraan maken de lichtblokken gebruik van ledtechnologie en krijgen ze dynamische richtingaanwijzers. Velgen zijn er in de maten van 16 tot 19 duim, terwijl vooral de RS mag uitpakken met opvallende koetswerkkleuren zoals Race Blue, Velvet Red en Phoenix Orange.

Alles achter een scherm

In het interieur laat deze nieuwe generatie van de Skoda Octavia zijn link met de achtste generatie Volkswagen Golf en de vierde generatie Seat Leon duidelijk blijken. Zo bedien je de klimaatregeling niet meer via fysieke knoppen, maar via het infotainmentscherm. Dat is 8,25 duim groot in de basisuitvoering en 10 duim in de hogere uitvoeringen. De DSG-versnellingsbak heeft niet langer een mechanische link met de pook, waardoor die door een kleinere hendel is vervangen. Het tweespakige stuur van de andere Skoda-modellen maakt ook in deze Octavia zijn opwachting. De vele Simply Clever-gadgets om het leven aan boord aangenamer te maken, mogen uiteraard niet ontbreken.

FAQ

Hoe groot is het koffervolume van de Skoda Octavia Combi?

De Skoda Octavia Combi heeft een van de ruimste koffers in zijn segment. Met de rugleuning van de achterbank rechtop geraak je 640 liter in de koffer kwijt. Als je de rugleuning neerklapt, maak je 1.700 liter vrij. Let op: de Octavia Combi G-Tec en de Octavia Combi iV moeten het telkens met minder doen: respectievelijk 455 liter en 450 liter met de rugleuning in de juiste positie, en 1.410 en 1.405 liter met de rugleuning neergeklapt.

Hoeveel kost de Skoda Octavia tegenwoordig?

Op dit moment (zomer 2022) is de vijfdeursversie van de Skoda Octavia niet verkrijgbaar. De Skoda Octavia Combi krijgt een vanafprijs van 28.235 euro. Voor dat budget heb je weliswaar alleen de 1.0 TSI van 110 pk met manuele zesbak in de uitvoering Active.

Alternatieven

De vijfdeursversie van de Skoda Octavia heeft bij de massaconstructeurs vandaag niet zoveel concurrenten meer. Bij Opel rijdt er nog even de Insignia Grand Sport rond, bij Peugeot de 508. Premiumalternatieven zijn er des te meer, met de Audi A3 Berline op hetzelfde platform op kop. De Skoda Octavia Combi heeft vooral concurrenten in eigen stal: de Volkswagen Golf Variant en de Seat Leon Sportstourer, eveneens op hetzelfde platform.

Beoordelingen voor Skoda Octavia

383 Beoordelingen

4,6