Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Skoda Fabia – Glamour is zo vorige eeuw

Nee, dit is niet zomaar een update van de Skoda Fabia, maar een volledig nieuwe auto. Hij lijkt nochtans op een doorslagje van zijn voorganger, maar niets is minder waar.

De Skoda Fabia is om te beginnen een tikkeltje (8 mm) korter geworden, breder (9 cm) en lager (3 cm). Nieuwe afmetingen, maar hij behoudt wel zijn handige karakter. Hij straalt wel meer zelfvertrouwen uit in het straatbeeld. Trek daarbij de nieuwe Skoda-stijl door, die meer de nadruk legt op volwassenheid en soberheid, en ineens kijk je met andere ogen naar een knappe Fabia.

Iets hipper

Leuk, maar hij blijft niet aan je ribben plakken. Noch aan de buitenkant, evenmin aan de binnenkant. Functionaliteit en kwaliteit blijven voorop staan. Dat vertaalt zich in een keuze voor hardere plastics, maar de afwerkingskwaliteit is puik. Wel laat Skoda wat meer ruimte voor frivoliteiten, met een gamma aan individualiseringsmogelijkheden. Toch is Skoda het merk dat altijd aan oplossingen voor uw praktische probleempjes blijft denken, zoals met de ijskrabber die in de tankklep is ingebouwd, de gsm-houder en natuurlijk de koffer van 330 liter.

Wat veiligheid betreft, kan hij rekenen op noodremhulp in de stad, en multi-collision braking wat moet helpen een kettingbotsing te vermijden. Er is zelfs een fun-aspect. De Skoda neemt het Mirror Link multimediasysteem over, dat een kopie maakt van het scherm van uw smartphone. Maar dan met een eigen Skoda-toets. Je kan dan in het multimediasysteem gebruik maken van enkele functies waarvoor een Skoda-klant nooit zou betalen, maar vaak al op zijn smartphone staan heeft.

MQB-platform

Hoewel hij niet echt de volledige modulariteit van het MQB-onderstel van VW uitspeelt, neemt de Fabia er wel heel wat elementen van over. Zo kan de nieuwe Skoda Fabia beschikken over de jongste evoluties op vlak van stuurbekrachtiging, ophanging en motoren. Op de Greenline ecodiesel (3,1 l/100 km, 87 gr/km CO2) is het nog tot 2015 wachten. In afwachting moeten we het doen met vier benzines (60 pk tot 110 pk) en twee diesels (90 en 110 pk). Die zijn vanaf december beschikbaar.

We hebben de 1.0 driecilinder benzine met 75 pk getest, waarbij ons eerst en vooral opviel dat je hem best binnen de muren van de stad houdt. Dat is zijn favoriete speelterrein. Hij is er ook voldoende krachtig om zijn streng te trekken. Wie anticiperend rijdt, houdt hem ook vlot onder 6 l/100 km. Maar op de snelweg laat het ontbreken van een turbo en zelfs van een zesde versnelling zich snel voelen. De Fabia krijgt maar één versie met zesbak, er zijn er twee die over een DSG kunnen beschikken, de rest moet het met een vijfbak doen. Het is meer uit plichtsbewustzijn dan met passie dat hij u van A naar B brengt. Bochtige rallywegen? Denk maar gauw iets anders. Nu, zelfs terwijl we met de zweep tekeer gingen om hem naar de top van enkele cols te hijsen, bleef het verbruik steken onder 7 l/100 km. Dat is wel uitstekend. Zelfs met een motor die gerust meer mag hebben, ontdekten we een onderstel dat nog nooit zo ver ontwikkeld was in een Fabia. Niet speels, wel veilig, strak en zelfs met aandacht voor comfort.

Deze derde generatie is dus de aangenaamste Fabia ooit. Vermoedelijk is de 1.2 TSI de betere keuze. Vanaf december is hij in de Belgische Skoda-toonzalen te vinden. De prijzen liggen nog niet vast, maar beginnen vermoedelijk in de buurt van 12.000 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Skoda Enyaq Coupé iV (2023) banner

Skoda Enyaq Coupé iV: mee met de mode

Autotests · Skoda
Skoda Enyaq RS iV (2022) banner

Skoda Enyaq RS iV: praktisch... maar ook sportief?

Autotests · Skoda
Skoda Kodiaq RS (2022) banner

Skoda Kodiaq RS: de antithese

Autotests · Skoda
Ontdek meer