Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Mazda3 Skyactiv-X Action 12

Mazda3

1 / 4
Mazda3 Skyactiv-X Action 12
mazda3-skyactiv-x-2019-30-3
Mazda3 Skyactiv-X Action 15
Mazda3 Skyactiv-X Interior 6

Sterke punten

Knap design Hoogwaardig en stil interieur Dynamisch weggedrag

Zwakke punten

Zicht rondom Weinig pittige motoren Geen hybride of elektrische versie

Mazda 3 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mazda 3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 21.150,-*
Tweedehands vanaf:€ 500,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.1 - 14.5s
Maximumsnelheid:84 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):96 - 231 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.8 - 9.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4415 x 1755 x 1435 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:330 - 1263 liter
Aanhangergewicht:427 - 618 kg

Topmodel in de middenklasse

De nieuwe generatie Mazda3 brak met het brave design van zijn voorganger en duwde Mazda in de premiumrichting waar het Japanse merk nu meer op mikt. Zijn knappe silhouet is niet zonder compromis, maar de minpunten blijven acceptabel en bovendien kan Mazda pochen met een knappe uitrusting voor een scherpe prijs - toch vergeleken met zijn concurrenten.

Interesse in een Mazda3

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Topmodel in de middenklasse

De nieuwe generatie Mazda3 brak met het brave design van zijn voorganger en duwde Mazda in de premiumrichting waar het Japanse merk nu meer op mikt. Zijn knappe silhouet is niet zonder compromis, maar de minpunten blijven acceptabel en bovendien kan Mazda pochen met een knappe uitrusting voor een scherpe prijs - toch vergeleken met zijn concurrenten.

Goede redenen

  • De Mazda3 is een van de knapste hatchbacks in zijn klasse, met een scherpe snoet en een elegant profiel, dat het beste tot zijn recht komt in het dieprode Soul Red.

  • Vooral het interieur van de nieuwste generatie Mazda3 is een flinke stap vooruit, met hoogwaardige materialen, een heel goede geluidsisolatie en een knappe uitrusting.

  • De innovatieve SkyActiv-X-motor geeft de prestaties van een benzine met het verbruik van een diesel, althans op papier.

  • De Mazda3 biedt een bijna onklopbare prijs-uitrustingsverhouding in zijn klasse. Zelfs vierwielaandrijving is sinds kort te bestellen.

Alle belangrijke gegevens over de Mazda3

Motoren

Bij zijn debuut kon je de Mazda3 nog bestellen met een 1,8 liter-diesel van 116 pk, maar tegenwoordig bestaat het gamma enkel nog uit twee benzinemotoren.

De instapmotor is de 2.0 e-SkyActiv-G, een mild hybride benzinemotor (op 12 V) van 122 pk en 213 Nm. In tegenstelling tot de Europese concurrentie, blijft Mazda zweren op atmosferische benzinemotoren, waardoor je deze Mazda3 nog echt op zijn staart moet trappen om vlot te accelereren.

Interessanter is de e-SkyActiv-X, ook een mild hybride benzinemotor, maar met vonkgestuurde compressieontsteking. Met andere woorden: hij tankt benzine, maar verbrandt zoals een diesel bij deellast, waardoor het verbruik een pak lager uitkomt. Het gecombineerde normverbruik bedraagt slechts 5,3 l/100 km voor een CO2-uitstoot van 121 g/km, zonder echte hybridisering. Bovendien is dit ook de krachtigere motor, met een piekvermogen van 186 pk en een koppel van 240 Nm. Vierwielaandrijving en een automatische (zes)versnellingsbak zijn optioneel te verkrijgen, al is de manuele zesbak ook plezierig om te bedienen.

Afmetingen

Met een lengte van 4,46 meter, een breedte van 1,80 meter en een hoogte van 1,44 meter is de Mazda3 iets langer en lager dan zijn voorganger. Opvallend is dat je hem ook nog als vierdeurs berline kan bestellen, een segment dat in ons land zo goed als uitgestorven is. De Mazda3 Sedan meet 4,66 meter lang.

Zijn ronde vormen hebben echter ook hun nadeel: de bagageruimte van de Mazda3 bedraagt slechts 330 liter, of 1.019 liter met de achterbank plat. Dat is een pak minder dan het gemiddelde in zijn klasse. De sedan is gek genoeg iets praktischer, met een kofferruimte van 450 liter, al kan je daarbij natuurlijk niet in de hoogte stapelen. Ook de binnenruimte is niet geweldig op de achterbank, al is dat ook een kwestie van gevoel door de kleine achterruitjes.

Uitvoeringen

Instappen doe je in de Mazda3 met de SkyMove, die 16-duims lichtmetalen velgen, een stoffen interieur en een manuele airco heeft. Toch is er ook nog een 8,8 inch-infotainmentscherm aanwezig met smartphonekoppeling, adaptieve cruise control, LED-koplampen met automatisch grootlicht, elektrisch inklapbare buitenspiegels en een head-up display.

De SkyDrive Business voegt enkele populaire fleetopties toe, zoals zetelverwarming en meer actieve veiligheidssystemen, maar is minder interessant dan de SkyDrive die 18-duims velgen toevoegt, zetelverwarming vooraan, automatische airco en parkeersensoren voor- en achteraan.

De Homura krijgt zwarte koetswerkdetails, een interieur met rode stiknaden en een 360°-camera, terwijl het audiosysteem een upgrade van Bose krijgt met 12 luidsprekers. Ook zijn de achterruiten verduisterd. De Hakone heeft daarbovenop dan weer LED-koplampen met LED-dagrijverlichting en een frameless binnenspiegel.

Het toppunt van het gamma, en waarschijnlijk de vaakst bestelde uitvoering, is de SkyCruise. Die heeft alles wat de andere versies ook hebben, maar voegt er keyless entry aan toe, een lederen interieur en het volledige arsenaal aan rijhulpmiddelen en actieve veiligheidssystemen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Met zijn vanafprijs van 25.590 euro zit de Mazda3 al een stukje onder de prijs van zijn concurrenten, maar het wordt nog interessanter als je voor een meer complete uitrusting gaat: tussen de basisversie en de topversie zit er maar een prijsverschil van zo’n 5.000 euro. Voor een volledig uitgeruste Mazda3 met de krachtigste motor, een automatische versnellingsbak en vierwielaandrijving betaal je dus maar 36.000 euro, wat een peulschil is vergeleken met de premium concurrentie.

Design-highlights en interieur

Mazda baseerde zich voor het design van deze generatie Mazda3 op het Kai Concept uit 2017, wiens grote lijnen zo goed als volledig werden overgenomen in het productiemodel, al heeft die natuurlijk wat bravere verhoudingen. De Mazda3 is zowel als vijfdeurs berline en als vierdeurs sedan te bestellen, al zijn er relatief grote verschillen tussen beide versies: enkel de neus komt overeen.

Clean en premium

Het interieur van de Mazda3 breekt ook met de vorige generatie en is een stuk strakker dan voordien, met hoogwaardige materialen en een uitstekende geluidsisolatie. Het volledige dashboard is naar de bestuurder gericht, met een combinatie van analoge en digitale tellers en een head-up display voor de belangrijkste info. Achterin is er wel voldoende ruimte voor passagiers, maar toch minder dan bij de concurrentie, terwijl de kleine achterruitjes een licht claustrofobisch effect hebben. Ook de bagageruimte houdt niet over en heeft een ietwat onhandige kofferopening.

Rijhulp en veiligheid

De Mazda3 valt niet enkel op met zijn design, ook qua veiligheid heeft Mazda een erg sterk resultaat neergezet. Zijn 5 Euro NCAP-sterren verdient hij dankzij een uitstekende bescherming voor volwassenen en kinderen aan boord, terwijl ook de bescherming van zwakke weggebruikers voorbeeldig is.

FAQ

Komt de Mazda3 er ook als hybride?

Er zijn voorlopig nog geen plannen om een hybride versie van de Mazda3 uit te brengen. Mazda rekent op zijn partnerschap met Toyota voor de elektrificatie van zijn modellen, maar die technologie is niet gemakkelijk over te brengen in bestaande modellen.

Komt er nog een Mazda3 MPS?

Hoewel de eerste twee generaties van de Mazda3 een sportieve MPS-versie kregen, zijn er geen plannen in die richting voor de huidige generatie. In de Verenigde Staten is er wel een 2.5 Turbo met vierwielaandrijving, maar die komt niet naar Europa.

Kan je de Mazda3 ook bestellen met 4x4?

Ja, sinds kort levert Mazda de Mazda3 ook in Europa met vierwielaandrijving op de e-SkyActiv-X met manuele of automatische versnellingsbak.

Alternatieven

De Mazda3 speelt in het C-segment, dat van de compacte middenklassers, waar de Volkswagen Golf in ons land de koning is en blijft. Maar de Mazda leunt dichter aan bij de Toyota Corolla of de Ford Focus, al kan hij niet tippen aan het praktische gemak van deze modellen, zeker aangezien de Mazda er niet is als break.

De BMW 1 Reeks is nog een dichte rivaal, zeker nu Mazda meer de premium toer op gaat, net als de Audi A3 en de Mercedes A-Klasse. De Opel Astra speelt ook in dit segment, net als de Kia Ceed en de Hyundai i30. Kortom: aan concurrentie geen gebrek.

Beoordelingen voor Mazda 3

100 Beoordelingen

4,5