Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Subaru Impreza AS24 3.jpeg

Subaru Impreza

1 / 4
Subaru Impreza AS24 3.jpeg
Subaru Impreza AS24 4.jpeg
Subaru Impreza AS24 1.jpeg
Subaru Impreza AS24 2.jpeg

Sterke punten

  • Altijd vierwielaandrijving
  • Uitgebreide veiligheidsuitrusting
  • Stevige bouwkwaliteit

Zwakke punten

  • Goedkope materialen interieur
  • Hoog verbruik
  • Matige prestatie

Subaru Impreza Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Subaru Impreza, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.2 - 16.3s
Maximumsnelheid:160 - 255 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):140 - 290 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5.7 - 12.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4340 x 1690 x 1400 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:0 - 1310 liter
Aanhangergewicht:335 - 540 kg

Het onderschatte alternatief

Ooit stond de naam ‘Subaru Impreza’ synoniem voor de rallysport. Al sinds de eerste generatie nam Subaru er namelijk mee deel aan het World Rally Championship, en dat leidde ook tot krachtige straatlegale versies. Die liet de vijfde generatie echter achterwege, waardoor de auto een relatief normale hatchback werd – maar dan steeds met vierwielaandrijving.

Interesse in een Subaru Impreza

Subaru Impreza tweedehands auto
Subaru Impreza nieuwe auto
Subaru Impreza dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Mag het eens iets anders zijn dan de gemiddelde Golf, dan kan je een Subaru Impreza overwegen. De auto is namelijk net zo handig en stevig gebouwd, maar je ziet hem in onze contreien bijna nooit.

  • Ook op motorisch vlak had de Impreza interessante kantjes, want na de facelift kreeg hij een hybride aandrijflijn. Daarbij hielp een elektromotor om het verbruik wat te beperken, al bleef het resultaat relatief hoog.

  • Dat heb je misschien wel over voor de techniek want zoals het een Subaru betaamt krijgt ook de compacte Impreza vierwielaandrijving, ongeacht de motor die je kiest.

  • Nog zo’n Subaru-stokpaardje is veiligheid, en dat merk je ook aan hun betaalbaarste model. Zo kreeg ieder exemplaar standaard het EyeSight-systeem mee, dat de Impreza even tot veiligste auto in het segment kroonde.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Subaru Impreza mag dan doorheen zijn geschiedenis motoren gehad hebben met vermogens tot wel 300 pk, de vijfde generatie hield het bescheiden. Dat was meteen ook de laatste generatie die in Europa te koop was, dus onderstaande gegevens baseren zich daarop. De zesde generatie van de Impreza zal enkel in de VS en Japan verkrijgbaar zijn.

Bij zijn lancering kon je de vijfde generatie van de Subaru Impreza bestellen met de keuze uit twee motoren. De basisversies werden voorzien van een 1.6-liter benzinemotor met 114 pk en de topper was een 2.0-liter benzineblok met 156 pk, en ze werden gekoppeld aan een traploze CVT-automaat. In beide gevallen ging het om een zogenaamde boxermotor, waarbij de cilinders per twee vlak tegenover elkaar geplaatst werden. Dit deed Subaru voornamelijk omwille van het lagere zwaartepunt en de veiligheid in het geval van een aanrijding, al stonden de motoren niet bekend om hun lage verbruik.

Dat pakte Subaru in 2020 aan met de komst van de Impreza E-Boxer, een model met hybride aandrijflijn. Die koppelde dezelfde 2.0-liter benzineboxer aan een compacte elektromotor. Daarmee kon je maar heel beperkt zuiver elektrisch rijden, maar het verbruik zakte wel van gemiddeld 7 l/100 km naar 6,3 l/100 km. Het vermogen bleef zo goed als gelijk met 154 pk, en ook deze E-Boxer-versie beschikte – net als de 1.6 en de 2.0 – over Subaru’s symmetrische vierwielaandrijving.

Afmetingen

In zijn vijfde generatie was de Subaru Impreza bij ons enkel verkrijgbaar als hatchback, en die positioneerde zich in het C-segment. Daar vinden we bijvoorbeeld ook de Volkswagen Golf en Toyota Corolla, en qua afmetingen kan de Impreza zich alvast met die modellen meten. Zo is de Subaru 4,46 meter lang, 1,78 meter breed en 1,48 meter hoog. Zijn lichtste versie woog 1.359 kilogram terwijl de hybride E-Boxer 1.576 kilogram op de weegschaal plaatste.

Ook qua kofferruimte moest de Impreza-koper weinig toegeven ten opzichte van de gevestigde waarden. Zo biedt de Impreza in zijn standaardvorm 385 liter met de achterbank op zijn plek. Leg je die plat, dan ontstaat een laadruimte van 1.173 liter. Als inzittende had je evenmin te klagen, want er was zowel voorin als achterin meer dan voldoende ruimte voor volwassenen.

Varianten

De Subaru Impreza was ook in zijn vijfde generatie enkel verkrijgbaar als hatchback, net als de generatie voordien. In andere markten, zoals die van de VS, kon je wel nog kiezen voor een sedan. Verder kon je de auto bij ons in vier uitrustingsniveaus krijgen: als Pure, als Comfort, als Luxury en als Premium. Ongeacht de gekozen uitvoering kreeg je toch een aanvaardbare basisuitrusting mee, want iedere Impreza kreeg voor onze markt standaard een automaat en Subaru’s geavanceerde EyeSight-veiligheidssystemen mee.

Prijzen

De Subaru Impreza is sinds 2021 niet meer nieuw verkrijgbaar in België. Je bent dus aangewezen op de tweedehandsmarkt indien je er eentje wil. Daar vind je maar weinig gebruikte exemplaren, aangezien de Impreza maar weinig kopers vond in ons land. Zoek je wat buiten onze grenzen, dan kan je een Impreza van de vijfde generatie op de kop tikken vanaf zo’n 12.000 euro. Een knap exemplaar van na de facelift in 2019 kost je al snel 24.000 euro, en voor eentje met een E-Boxer-aandrijflijn moet je zelfs bijna 30.000 euro over hebben.

Design

Buitenzijde

Subaru pakt de dingen doorgaans dat beetje anders aan, en dat geldt ook voor hun design. Zo volgt de Impreza wel het silhouet van een traditionele hatchback maar pronkt de auto met een opvallend dynamisch design. De motorkap is namelijk best lang en uitgesproken, terwijl de verlichting scherp vormgegeven werd en de bumpers en zijskirts hem er bijna doen uitzien als een hothatch. Op motorisch vlak kon de Impreza zijn dynamische looks echter niet altijd waarmaken, al merkte je wel dat het vierwielaangedreven platform doordacht in elkaar zat. Die aandrijflijn gebruikte Subaru ook in het ruigere broertje van de Impreza, de XV, en de verkoopcijfers doen vermoeden dat de Belgische consument die motoren daar beter passen vond.

Binnenzijde

Binnenin kan je er niet om heen dat je in een Japans model zit, al is daar niks mis mee. Zo is het lijnenspel van het dashboard opvallend scherp en dynamisch, maar alles zit wel precies daar waar je het verwacht. Bovendien kreeg de Impreza een best groot aanraakscherm mee, maar voorzagen de ontwikkelaars gelukkig nog een set handige draaiknoppen voor belangrijke functies zoals de klimaatregeling. Ook de tellerpartij was misschien niet de meest vooruitstrevende met zijn klassieke klokken, maar overzichtelijk was het allemaal wel. Enkel op vlak van materiaalgebruik durft men al eens te klagen, want hier en daar viel er wel een goedkoop, hard stuk plastic te betreuren.

Veiligheid

Subaru heeft er zijn doel van gemaakt om één van de veiligste constructeurs op de markt te zijn. Dat is hen alvast gelukt bij de ontwikkeling van de Impreza. Na zijn Euro NCAP-botsproeven ging de auto namelijk niet alleen naar huis met de topscore van vijf op vijf sterren, maar de instantie benoemde hem ook tot veiligste auto van zijn segment. Dat dankte de Impreza onder andere aan de standaard aanwezigheid van het EyeSight-systeem op basis van twee camera’s die in stereo werkten. Zo was ieder exemplaar bijvoorbeeld meteen voorzien van rijstrookassistentie en een geavanceerd botspreventiesysteem, en anno 2016 was dat niet evident in dit segment.

Alternatieven

Als je een Subaru Impreza overweegt, zijn de gewoontjes in het C-segment waarschijnlijk niks voor jou. Dat een Volkswagen Golf, een Ford Focus of een Renault Mégane dus populaire alternatieven zijn, hoeven we je vast niet te vertellen. Een Mazda 3 ligt misschien eerder in dezelfde lijn als de Impreza, net als een Toyota Corolla of een Honda Civic.

FAQ

Heeft de Subaru Impreza E-Boxer minder kofferruimte?
De Impreza moest als hybride E-Boxer een kleine toegeving doen qua kofferruimte. Zo blijft er 340 liter over van de standaard 385 liter. Dat ligt eraan dat de accu deels onder de koffervloer gemonteerd zit.
Is de Subaru Impreza E-Boxer een echte hybride?
De Impreza beschikt als E-Boxer wel over een elektromotor, maar een groot elektrisch rijbereik mag je niet verwachten. Subaru spreekt zelf over hoogstens 1,6 kilometer voor de accu leeg is, en in de praktijk zit de besparing eerder in het elektrische koppel waarmee de elektromotor de benzinemotor wat op weg helpt. Daardoor zweeft de E-Boxer ergens tussen de echte Full Hybrid en een Mild Hybrid.

Beoordelingen voor Subaru Impreza

18 Beoordelingen

4,7